مسجد طالقانی پاتوق «باهنر» بود

خبرگزاری شبستان: شهید باهنر در زمینه فعالیت‌ها و سخنرانی‌های خود در مسجد هدایت گفته بود «مسجد هدایت، مسجد مرحوم طالقانی، پاتوق ما بود، که تا سه سال، ماه رمضان را در آنجا صحبت می‌کردیم و شب‌های جمعه زیادی آنجا صحبت کردم.»

خبرگزاری شبستان: شهید حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد باهنر، نخست وزیر دولت محمدعلی رجایی در سال 1360 و عضو شورای انقلاب، مدت زیادی در مسجد هدایت تهران، پس از نماز جماعت، سخنرانی می‌کرد و گاهی نیز نمازجماعت این مسجد به امامت وی برگزار می‌شد.

 

باهنر از جمله سخنرانانی بود که پس از ممنوع‌المنبر شدن آیت‌الله سیدمحمود طالقانی؛ امام جماعت مسجد هدایت، فعالیت خود را در این مسجد آغاز کرد و رسما اداره جلسات آن را پس از نماز به عهده گرفت و در خردادماه  1347 طی مذاکره تلفنی بین باهنر و طالقانی، تصمیم گرفته شد در غیاب طالقانی، باهنر بحث‌های هفتگی تفسیر را دنبال کند و به اتمام برساند.

 

شب بعد از این مذاکرات پس از پایان نماز جماعت به امامت طالقانی، باهنر اعلام کرد تا مدتی در آنجا جلساتی خواهد داشت و سخنرانی خواهد کرد مذاکرات آن‌ها به وسیله یکی از منابع ساواک، شنود شد و گزارش آن در اختیار ساواک قرار گرفت.

 

سخنرانی‌های باهنر در این مسجد مورد استقبال فراوان مردم قرار گرفت به طوری که به درخواست طالقانی برنامه‌های سخنرانی متعددی برای وی گذاشتند، باهنر در زمینه فعالیت‌ها و سخنرانی‌های خود در این ایام گفته بود «مسجد هدایت، مسجد مرحوم طالقانی، پاتوق ما بود، که تا سه سال ماه رمضان را آنجا صحبت می‌کردیم و شب‌های جمعه زیادی آنجا صحبت کردم.»

 

شهید باهنر طبق روال گذشته و همیشگی خود، با سخنان و بیانات خود که متناسب با نیازها، ضرورت‌ها و خواسته‌های مخاطبین و شرایط اجتماعی و سیاسی روز بود توانست اقشار وسیعی را جذب مسجد و منبر کند و مورد توجه نیروهای مردمی قرار گیرد.

 

او در آخرین جلسه این دوره از سخنرانی‌های خود اعلام کرد، امشب آخرین گفتار در این مجلس است و چون از هفته بعد به مسافرت می‌رود شخص دیگری مراسم را ادامه خواهد داد، در تاریخ دهم مردادماه دوباره جلسات باهنر پیرامون مساله توحید و خداشناسی در مسجد هدایت ادامه یافت به طوری که وی هر هفته بعد از اقامه نماز جماعت به امامت آیت الله طالقانی، سلسله مباحث خود را دنبال می‌کرد که برخی از دانشجویان و اعضای نهضت آزادی در این جلسات نیز شرکت می‌کردند.

 

شهید باهنر در طول دوره فعالیت خود در مسجد هدایت در زمینه موضوعاتی مانند جنگ و مفهوم آن در پیش و پس از اسلام، توحید و خداشناسی، حقوق زن در پیش و پس از اسلام و بعثت پیامبر (ص) سخنرانی‌های بسیاری کرد که مورد استقبال اقشار گوناگون به ویژه جوانان قرار گرفت.

 

مسجد الجواد و حسینیه ارشاد از جمله مراكز دیگری بودند كه باهنر در آن‌ها سخنرانی می‌کرد و در سال‌های ۱۳۴۹ و ۵۰ این دو محل مركز اجتماع نیروهای مذهبی متعهد و روشن جامعه بودند كه حضور سخنرانان برجسته، نواندیش و انقلابی موجبات رونق و جذب تعداد بیشتری از مردم به ویژه جوانان در آن‌ها می‌شد.

 

شهید باهنر در كنار این مساجد و مراكز در برخی محافل مذهبی از جمله هیات‌ها و جلساتی كه در برخی منازل تشكیل می‌شدند نیز حضور می‌یافت و به ارشاد و هدایت اقشار مختلف جامعه اسلامی می‌پرداخت.

 

شهید باهنر با استفاده از زمینه‌ و شرایط مساعد فراهم‌آمده توسط مساجد و هیئت‌ها ضمن ابراز اندیشه‌های امام خمینی و برنامه‌های نهضت انقلابی، به روشنگری مردم می‌پرداخت و پر واضح است که مساجد و همراهی و حمایت‌های طالقانی به عنوان یک امام جماعت و فعال سیاسی و فرهنگی با وی، مهم‌ترین نقش را در این زمینه داشت.

 

منابع:

سایت‌های‌ تبیان، ویکی‌پدیا

 

 

کد خبر 684855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha