مسجد فیل نقطه عزیمت مبارزات «شهید هاشمی نژاد» بود

خبرگزاری شبستان: شهید هاشمی‌نژاد با سخنرانی خود در مسجد فیل مشهد، حرکت انقلابی‌های مردم این شهر را وارد مرحله تازه‌ای کرد.

خبرگزاری شبستان: حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم هاشمی‌نژاد، نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان قانون اساسی و دبیر حزب جمهوری اسلامی در مشهد، در آذرماه 1349 از مشهد به کرمانشاه رفت و سه روز در منزل آقای شیخ امینی؛ پیش نماز مسجد رشیدی، اقامت کرد.

 

وی در شب 19 تیرماه 1344 در مسجد آیت‌الله بروجردی سخنرانی می‌کند و در 24 آذر 1344 با بحث پیرامون زنان از نظر اسلام، از یکی از نویسندگان که مقالاتی به زبان آلمانی را در مورد زنان ایرانی ترجمه کرده بود که در آن‌ها تصویر نادرستی از این گروه نشان داده می‌شد، انتقاد می‌کند.

 

وی در شب 27 آذر 1344 نیز در همین مسجد در مورد متفکرین کشورهای غربی همچون آمریکا و همچنین اعلامیه حقوق بشر سخنرانی کرده و در پایان برای علمای دین دعا می‌کند.

 

شهید هاشمی‌نژاد در روز 20 آذرماه 1345 از تهران به کرمانشاه می‌رود و در منزل شیخ حسین امینی اقامت می‌کند وی در مدت یک ماه در مساجد آیت‌الله بروجردی، جلیلی و معتضدی درباره مباحثی چون عدل اجتماعی از نظر اسلام، مادیّون و طرز حکومت، قانون بردگی در اسلام، ثروت در اسلام، آزادی بیان، اسلام و مساوات، امر به معروف و نهی از منکر، ظهور امام زمان (ع) تطبیق اسلام با دیگر ادیان و فلسفه جنگ‌های صدر اسلام و تطبیق آن با جنگ‌های معاصر به سخنرانی پرداخت.

 

حادثه مسجد فیل یکی از حوادث مهم دوران نهضت مشهد بود که پیامدهای فراوانی به دنبال داشت، حادثه از آنجا شروع شد که هاشمی‌نژاد در سال 1342 در ایام دهه فاطمیه در مسجد فیل مشهد سخنرانی کرد و در آنجا درباره حقوق زنان و انجمن‌های ایالتی و ولایتی و کاپیتولاسیون بحث‌های انتقادی نسبت به حکومت پهلوی مطرح کرد که در روز23  مهرماه 1342 مامورین شهربانی این مسجد را محاصره کردند و قصد دستگیری شهید هاشمی‌نژاد را داشتند.

 

در این حادثه که جمعیت منسجم حدود 15 هزار نفر بوده است تعدادی شهید، مجروح و یا زندانی شدند و شهید هاشمی نژاد بازداشت، زندانی و سرانجام ممنوع‌الملاقات شد.

 

 

منابع:

سایت‌های‌ تبیان، ویکی‌پدیا و پایگاه جامع فرهنگ ایثار و شهادت

 

 

 

کد خبر 686287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha