علت اصلی اختلاف بین مسلمانان بغی است

خبرگزاری شبستان:عضو شورای نگهبان با بیان اینکه علت اصلی اختلاف بین مسلمانان بغی است، گفت: زشت‌تر و بدترین بغی سرکشی و خودبرتر بینی در برابر امام معصوم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان و مفسر قرآن کریم، چهارشنبه شب در جلسه تفسیر نهج البلاغه موسسه فرهنگی شهدای انقلاب اظهار داشت: همه پیامبران انسان‌ها را به یک دین دعوت کردند برهمین اساس ما انبیای الهی فراوانی داریم اما ادیان الهی ندارم.

وی افزود: اسلام دین تعیین شده از سوی خداوند است تا انسان‌ها به واسطه آن پراکنده نشوند و متحد باشند. مسلمان در برابر خداوند تسلیم است و هرگز با فرامین او سر ستیز و دوگانگی ندارد.

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه علت اصلی اختلاف بین مسلمانان بغی است، عنوان کرد: جهالت مایه بدبختی انسان نیست زیرا بسیاری از افراد عالم با این حال که می‌دانند حق با کیست ولی به دلیل داشتن بغی دین خود را از دست داده و کافر می‌شود و جامعه اسلامی را متفرق می‌کنند؛ زشت‌تر و بدترین بغی سرکشی و خودبرتر بینی در برابر امام معصوم است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه برتری جویی در برابر حجت الهی بدترین حالت و روحیه‌ای است که منجر به نابودی انسان می‌شود، بیان داشت: خداوند در سوره قصص می‌فرماید: بهشت پایدار برای کسانی که اراده برتری جویی در دنیا ندارند قرار داده شده است؛ چنین انسان‌هایی در دنیا فساد نمی‌کنند.

وی افزود: آخرت برای کسی است که در دنیا روحیه علو طلبی و زیاده خواهی را نداشته باشد اگر چنین انسانی به مقام و منصبی هم دست یابد چون آن روحیه را ندارد سعادتمند می‌شود. فرعون چون روحیه برتری جویی داشت خود را از خداوند بالاتر دانست.

عضو شورای نگهبان ادامه داد: خداوند در سوره دخان می‌فرماید: فرعون در روحیه علو طلبی اهل افراط بود برهمین اساس او در زمره مسرفین قرار گرفت؛ فرعون برای انسان‌های زیاده خواه و برتر طلب درس عبرت است تا از عاقبت این روحیه مطلع و بیمناک شوند.

اسماعیلی با بیان اینکه فرعون را روحیه برتری جویی گرفتار کرد، گفت: روحیه تفرعن انسان را هلاک می‌کند، کسانی که به عمد ترک نماز می‌کنند دراصل با این سرکشی خود برتر بینی خویش را به نمایش می‌گذارند؛ عبادت مصداق بارز تبعیت از فرامین الهی و خشوع در برابر حضرت حق است.

وی ادامه داد: اگر روحیه سلم در انسان ایجاد و تقویت شود چنانکه پادشاهی حضرت سلمیان(ع) را به او دهند همچنان این فرد خود را بنده خداوند خواهد دانست؛ امام راحل به پسرش فرمودند: ای پسرم! نه گوشه گیری سوفیانه، دلیل پیوستن به حق است و نه ورود در جامعه و تشکیل حکومت شاهد گسستن از حق، بلکه میزان در اعمال انگیزه‌های آن‌ها است، چه بسا عابد و زاهدی که گرفتار دام ابلیس است، آن دام گستر و آنچه مناسب اوست چون خودبینی و خودبرتربینی، او را از حق دور و به شرک می‌کشاند و چه بسا متصدی حکومت که با انگیزه الهی به معدن قرب حق نائل می‌شود. ای پسرم! از خدمت به خلق شانه خالی نکن و دست پا زدن برای به دست آوردن مقام معنوی و مادی نزن چون شیطان اگر ببیند تو چه چیزی را دوست داری از همان راه تو را گمراه خواهد کرد.

عضو شورای نگهبان با استناد به خطبه 162 نهج البلاغه، گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند: با این حال که نصب من بالاتر بود و به پیامبر(ص) نزدیکتر بودم آمدن و این حق را از من غصب کردند و این امر به خاطر خودبرتربینی آنان برای رسیدن به این جایگاه بود. صاحب جواهر در این زمینه می‌فرمایند: حضرت حق داشتند همه آنها را از تیغ شمشیر رد کنند و سزاوار این اختلاف و بغی که بوجود آوردند مرگ بود، طبق صریح روایات؛ کسانی که در برابر امام علی(ع) ایستادند و جنگیدند جرمشان بالاتر از جرم جنگ با پیامبر(ص) بود چرا که آنان با ادعای اسلام و فهم قرآن به جنگ امیرمومنان شتافتند.

کد خبر 686598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha