مساجد و نهادهای آن باید متکی به کمک‌های مردمی باشند

خبرگزاری شبستان: تولیت حوزه علمیه مهدیه، گفت: فعالیت نهادهای مسجدی باید متکی به مردم باشد زیرا اتکای به دولت، شاید در ابتدا موجب پویایی مساجد و نهادهای آن شود اما سرانجام موجب تضعیف جایگاه برجسته و قدسی این خانه‌های خدا می‌شود.

آیت‌الله مرتضی قائنی در گفت‌وگو با خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه ائمه جماعات از دیرباز تاکنون مورد احترام و مراجعه مردم هستند، گفت: وابسته کردن مساجد و نهادهای آنان به دولت، اشتباهی مهلک است، به همین دلیل همیشه مراجع معظم تقلید بر استقلال مساج، حوزه‌های علمیه و نهاد روحانیت از حاکمیت، تاکید کرده‌اند.

 

وی با اشاره به برگزاری باشکوه اجتماع بزرگ فاطمیه جنوب تهران با همت مساجد و روحانیون و با اجتناب از دریافت هرگونه کمک از سوی دستگاه‌های دولتی، افزود: مساجد باید چنین برنامه‌هایی را به شکل گسترده در سطح محلات و شهرها برگزار کنند و اتکای آنان به مردم باشد.

 

تولیت حوزه علمیه مهدیه درباره فعالیت 25 ساله کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور، خاطرنشان کرد: فعالیت چنین نهادهایی و همچنین سایر برنامه‌های مساجد باید متکی به مردم باشد زیرا اتکای به دولت، شاید در ابتدا موجب پویایی مساجد و نهادهای مسجدی شود اما سرانجام موجب تضعیف جایگاه برجسته و قدسی مساجد می‌شود.

 

قائنی با بیان اینکه اتکای فعالیت‌های مساجد به مردم، موجب تقویت ایمان آنان به ساختارهای دینی می‌شود، اظهار کرد: هر جا مساجد وابسته به سازمان‌هایی مانند اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی بوده‌اند، به مرور زمان کمیت‌شان لنگیده است.

 

https://media.shabestan.news/old/fa/Original/1396/12/14/IMG11222081.jpg

 

وی با بیان اینکه مساجد و حوزه‌های علمیه باید کاملا متکی به مردم باشند، همچنان که مردم در طی تاریخ اسلام، بهترین حامی این نهادهای دینی بوده‌اند، گفت: استمرار پویایی و بالندگی مساجد و نهادهای آن از جمله پایگاه‌های بسیج و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، در سایه استقلال از دولت‌ها ممکن است.

 

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به چند تجربه عینی خود از تضعیف جایگاه برخی مساجد در نتیجه وابستگی به برخی از جریان‌ها و احزاب سیاسی، گفت: روش تبلیغی ما در مسجد و حوزه علمیه، پیوند مستمر با مردم است، به همین دلیل اجتماع بزرگ فاطمیه جنوب تهران، امسال با استقبال دوبرابری از سوی مساجد، هیئات مذهبی و مردم روبرو شد.

 

قائنی درباره نقش کانون‌های فرهنگی هنری در جذب بیشتر مردم به مساجد، خاطرنشان کرد: فعالیت این کانون‌ها زمانی موثر است که کاملا مردمی باشد و وابسته به دولت‌ها یا جریان‌های سیاسی نباشند.

 

وی با تاکید بر اینکه مردم، با جان و دل و مخلصانه به مساجد و برای تداوم آموزه‌های دینی و تعظیم شعائر، خدمت می‌کنند، گفت: دولت‌ها می‌توانند به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که با حفظ استقلال مساجد و احترام به تقدم مردم در انجام برنامه‌ها، به این خانه‌های خدا کمک کنند، البته نباید این موضوع، استقلال مساجد را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

 

 

 

کد خبر 693617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha