تمدن اسلامی برای بندگی جمعی خدا نیازمند زیرساخت‌های قوی است

خبرگزاری شبستان: استاد حوزه علمیه گفت: برای اینکه در تمدن اسلامی به معنای واقعی «ایاک نعبد و ایاک نستعین» برسیم باید زیرساخت‌های این تمدن قوی و محکم باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقی اکبرنژاد مدیر مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی، در جلسه تفسیر تمدنی قرآن کریم که در مجموعه فرهنگی شهدای هفت تیر برگزار شد، گفت: در حکومت اسلامی به عبادت جمعی افراد بسیار توصیه شده است.

وی با بیان اینکه خداوند در اسلام محور عبادات ما بر جماعت قرار داده است، عنوان کرد: یک نمونه جماعت نماز جمعه است که هر هفته به صورت مرتب بدون هزینه بزرگترین تجمع در آن برگزار می‌شود در حالیکه برای برگزاری یک همایش ساده میلیون‌ها هزینه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبرنژاد مدیر افزود: وقتی محور جماعات عبادت باشد کار دست پیامبر(ص) و امام می‌افتد یعنی باید امام جماعت و امام جمعه پیامبر(ص) و امام باشند،  امام جمعه‌ها باید شاگردان امام باشند، در حج نیز تا زمانی که شخص امام را زیارت نکرده و با ایشان بیعت نکرده باشد حج او ناقص است.

 استاد حوزه ادامه داد: در خانواده و اقوام اجتماعات مذهبی داشته باشید هیات ماهیانه درست کنید که دل‌ها به یکدیگر نزدیک شده و با هم انس بگیرند.  

وی بیان داشت: بر اساس آیات قرآن کریم در حکومت اسلامی باید محوریت اجتماعات بر اساس عبادات شکل گیرد و شخصیت‌های عبادی محوریت پیدا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبرنژاد مدیر افزود: وقتی شاخص‌های بندگی در جامعه تضعیف شد و عنصرهای دیگری جای آن را گرفت نشان دهنده این است که از تمدن الهی فاصله گرفته و به سمت تمدن الحادی می‌روید.

 مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی، در تفسیر «ایاک نعبد و ایاک نستعین» گفت: در جامعه اسلامی به عنوان یک تمدن همه افراد تنها خدا را پرستیده و تنها از او یاری می‌طلبد، شما به عنوان دولت، نظام جامعه اسلامی از نظر ذهنی و روانی نباید هیچ نوع احساس وابستگی را به دشمنان داشته باشید.

وی ادامه داد: آیه قرآن کسانی که در قلب خود مرض دارند از ترس اینکه مبادا از دشمنان به آنها آسیبی برد به آنها میل پیدا می‌کنند، در حالیکه مومنان هرچه مصیبت سنگین‌تر باشد بیشتر به خداوند اعتماد و ایمان پیدا کرده و امدادهای الهی را مشاهده می کنند یک نمونه آن را ما در دوران دفاع مقدس دیدیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبرنژاد با اشاره به یکی از شاخص‌های تمدن اسلامی، گفت: اگر نظام اسلامی خوداتکایی نظام اسلامی بیشتر شده و دستش به سمت خدا دراز بود و از دشمنان ناامید بود تحت ربوبیت الهی بوده و تمدن الهی دارد.

استاد حوزه علمیه افزود: حکومت اسلامی باید خودکفار باشد، استکبارستیزی فرض جامعه اسلامی است که باید بر مبنای عدالت و خودکفایی استقرار داشته باشد، سیاست خارجی تابع سیاست داخلی است در نگاه تمدنی ابتدا باید کشور خود را اصلاح کرده سپس به کشورهای دیگر روی آوریم.

 وی ادامه داد: برای استکبارستیزی بهتر باید جلوی ظلم در داخل را هم بگیریم و جلوی کسانی را که دست به چپاول می زنند گرفته شود، تولید ملی، اقتصاد و کشاورزی قوی باشد، چراکه ظلم در درازمدت به کشور صدمه می‌زند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبرنژاد مدیر گفت: برای اینکه در تمدن اسلامی به معنای واقعی «ایاک نعبد و ایاک نستعین»  برسیم باید زیرساخت‌های این تمدن قوی و محکم باشد وگرنه صرفا یک شعار خواهد شد.

کد خبر 695379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha