فقر فرهنگی و فقر اقتصادی، مهمترین علت وقوع جرم در استان یزد

خبرگزاری شبستان: مدیر کل زندان های استان یزد با اشاره به میزان وقوع جرم در استان یزد گفت: فقر فرهنگی و فقر اقتصادی، مهمترین علت وقوع جرم در استان یزد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، رضا ذوالفعلی نژاد، مدیر کل زندان های استان یزد روز گذشته ( 3 تیر) در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان یزد گفت: در حوزه اصلاح و تربیت بر روی زندانیان ما بایستی 5 مرحله پذیرش و تشخیص، بررسی مسائل روحی و روانی، کارهای اطلاح و تربیت،

 

وی افزود:در حوزه فرهنگی، ما در استان 24 روحانی داریم که بحث مسائل احکام، نهج البلاغه، اخلاق، روان خوانی قرآن را پیگیری می کنند و در این راستان یز د 562 نفر حافظ قرآن از یک تا 30 جز داریم.

 

مدیر کل زندان های استان یزد خاطرنشان کرد: نهضت سواد آموزی از جمله فعالیت های دیگر ما است و با توجه به این که بیش از 75 درصد از مددجویان ما کم سواد و بی سواد هستند در این زمینه نیز ما اقدامات متعددی داشتیم که 271 نفر دارای شرایط سواد آموزی را با سواد کردیم.

 

 

ذوالفعلی نژاد خاطرنشان کرد: برگزاری دوره های متوسطه با 187 نفر دانش آموز، تحصیلات دانشگاهی با حضور 65 نفر، کسب 28 مقام فرهنگی و هنری، میزبانی مسابقات گود زورخانه ای، ایجاد 6 باب کتابخانه با بیش از 30 هزار جلد کتاب از جمله اقدامات ما در زندان های استان یزد است.

 

 

وی ادامه داد: برای اولین بار در زندان های کشور کتابخانه تخصصی شهدا را در استان یزد افتتاح کردیم.

 

مدیر کل زندان های استان یزد گفت: برگزاری طرح روان درمانی اقامتی با 896 نفر، 5 مرکز درمان ترک اعتیاد، 2 کلینیک کنترل دخانیات از جمله برنامه های دیگر ما است.

 

ذوالفعلی نژاد افزود: در بحث اشتغال و حرفه آموزی نیز 1249 نفر حرفه آموز داریم که در زمینه تولیدی فعالیت دارند با توجه به تفاهم نامه ها نیز 405 نفر ماهانه 70 درصد حقوق کار را از کارفرماها دریافت می کنند.

 

وی بیان کرد: ما در زندان های استان یزد 145 دوره حرفه آموزی با 70 رشته  داشتیم که 4 هزار و 446 نفر در این کلاس ها شرکت کردند.

 

 

مدیر کل زندان های استان یزد افزود:کاهش آسی های اجتماعی به عنوان یکی از وظایف ما است که در سال گذشته با همکاری وزارت کشور و معاونت امور اجتماعی و ستاد بارزه با مواد مخدر اعتباری را در نظر گرفتیم.

 

ذوالفعلی نژاد گفت: در حوزه جرائم غیر عمد ما در ماه میارک رمضان جشن های گلریزان را برگزار کردیم که امسال 11 جشن را در شهرستان ها برگزار کردیم که جمع پویش مردمی و جشن ها 2 میلیارد و 200 میلیون تومان بود که 26 نفر را با این حمایت ها آزاد کردیم.

 

وی افزود: بیشترین اقدام ما همکاری مددکاران و گذشت شاکیان است که در آزادی 26 نفر میزان 30 میلیارد ریال گذشت داشته ایم.

 

مدیر کل زندان های استان یزد خاطرنشان کرد: در حال حاضر 164 نفر داشتیم که 26 نفر آزاد شدند و تعدادی نیز اضافه شده اند که کل بدهی آنها 300 میلیارد ریال بوده است.

 

ذوالفعلی نژاد بیان کرد: ما در استان 3 شورای حل اختلاف داریم که در سال گذشته 1327 پرونده را به آنها ارجاع دادیم که تعداد 657 نفر منجر به آزادی شد و 12 نفر را از اجرای حکم قصاص نجات دهیم.

 

 

ذوالفعلی نژاد گفت: ما در زمینه مراقبت بعد از خروج نیز برنامه های مختلفی داشته ایم که حرفه آموزی و کارت های مهارت آموزی و ارائه وام از جمله اقدامات ما است که در سال گذشته قریب به 70 نفر زندانی را معرفی کردیم و هر کدام 200 میلیون ریال وام ارائه شد .

 

مدیر کل زندان های استان یزد بیان کرد: یکی از کارهایی که می توان برای کاهش جمعیت کیفری انجام داد در زمینه اشتغال است که در این زمینه ما فعالیت های متعددی داشته ایم و سعی داریم که زندانیان پس از آزادی اشتغال داشته باشند زیرا درصد بازگشت آنها به زندان زیر یک درصد است.

 

ذوالفعلی نژاد خاطرنشان کرد: مشکل اساسی ما در جامعه عدم پذیرش زندانی است

 

وی افزود: 96 درصد زندانیان ما مرد و 4 درصد زنان هستند که 65 درصد بومی و 35 درصد غیر بومی و 75 درصد زیر دیپلم و 78 درصد شغل آزاد هستند.

 

مدیر کل زندان های استان یزد تصریح کرد: مهمترین علت وقوع جرم در استان یزد بر اساس آمار و تجزیه و تحلیل ها فقر فرهنگی و فقر اقتصادی است.

 

ذوالفعلی نژاد گفت:محل نگهداری افراد زیر 18 سال کانون اصلاح و تربیت است که تا 23 سال در این مرکز نگهداری می شوند که در استان یزد بیشتر آنها اتباع بیگانه هستند.

کد خبر 712573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha