دولتی بودن اقتصاد منشاء اصلی مشکلات است

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تبریز گفت: هر جایی که دولت به کار بخش خصوصی دخالت کرده است، شاهد تعارض و مشکلاتی شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، سونیا اندیش، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تبریز عصر روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه به تحلیل وضعیت موجود در اقتصاد کشور پرداخت و با تأکید بر این‌که بحران‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و سیاست های مغرضانه دشمنان نظام برای ملت ایران تازگی ندارد، اظهار داشت: مردم ایران در طول هشت سال دفاع مقدس توانستند هم در جنگ نظامی و هم جنگ اقتصادی بر دشمنان غلبه کنند.

اندیش، با اشاره به نامه ۱۸۷ نماینده مجلس در رابطه با تغییر تیم اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: نمایندگان می‌توانند به لحاظ جایگاه حقوقی خود در این مسأله ورود کنند و نظرات خود را نسبت به تیم اقتصادی بدهند.

وی ادامه داد: بنده به عنوان عضوی از اتاق بازرگانی تبریز و ایران به صراحت می‌گویم که موضوعات و سیاست‌گذاری‌ها فردی نیست بلکه باید سیاست‌ها همه‌جانبه بوده و تطبیق سه قوه و همکاری بین‌بخشی انجام گیرد.

اندیش بهبود همکاری میان مردم و دولترا چاره کار دانست و گفت: اگر تیم اقتصادی هم تغییر یابد، باید در کنار آن به همکاری مردم هم توجه کرد، ما در اتاق تیم کارشناسی، کمیسیون‌های کارشناسی داریم که در مباحث مختلف از جمله بیمه‌ بیکاری، تعطیلی واحدها و غیره فعالیت می‌کنند.

وی با بیان این‌که دولتی بودن اقتصاد منشاء اصلی مشکلات است، تصریح کرد: این موضوع منجر به ایجاد اقتصاد رانتی شده به طوری که وقتی نرخ دلار به‌زور و با دستورالعمل در نرخ ثابت نگه داشته می‌شود، باید به بازار آزاد نیز اختیاراتی داده شود تا با مشتری به تعامل برسد، ولی وقتی نرخ‌ها تحمیلی می‌شود طبیعتا تداخلی مابین دولت و بخش خصوصی ایجاد می‌شود.

نائب رئیس شورای شهر تبریز با تأکید بر عدم دخالت دولت در اقتصاد بخش خصوصی گفت: هر جایی که دولت به کار بخش خصوصی دخالت کرده است، شاهد تعارض و مشکلاتی شده‌ایم.

کد خبر 713343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha