احداث ۱۰ سقاخانه در بیرجند/ ۳۷ وقف جدید در خراسان جنوبی ثبت شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال ۱۰ پروژه سقاخانه با اولویت مناطق محروم در سطح شهر بیرجند اجرا و احداث می شود، گفت: از ابتدای امسال ۳۷ وقف جدید در استان به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام پرویز بخشی پور امروز ( 18 مرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: وقف مقوله ای است که از دیرباز در جامعه رونق داشته و بسیار در جامعه کارساز بوده است.



وی با بیان اینکه اصلاحات ارضی برای خالی کردن مجالس مذهبی بود اما مومنان مراسم اعتقادی را در منازل خود اجرا می کردند، گفت: اگر موقفه ای در دست مردم است ما خود را مقصر می دانیم که قداست وقف را در جامعه تبیین نکردیم.



مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت موقوفات در ریشه کنی فقر، افزود: رسانه ها در ترویج فرهنگ وقف در بین جامعه تلاش بسیاری کردند.



حجت الاسلام بخشی پور با تاکید بر اینکه باید موضوعات وقف در جامعه تبیین شود، ادامه داد: وقف حل کننده مشکلات مردم لست و اداره اوقاف آمادگی دارد برای تببین موضوع وقف و تبادل نظر با رسانه ها همکاری بیشتری داشته باشد.



به گفته وی موقوفات اموال امام زمان عج الله تعالی شریف و تبرک است اگر از وقف سوء استفاده شود بسیار خطرناک و خانمان سوز است لذا باید به بهره برداری درست از موقوفات کمک کنیم.



مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تاکید کرد: مجری امین نیات واقفان هستیم و اجازه و جرأت شرعی تغییر کاربری املاک وقف را نداریم.



حجت الاسلام بخشی پور با اشاره به اینکه در تمام شهرستان ها اراضی موقوفه خُرد داریم، گفت: بعضی از مواقع موقوفات ممکن است مانع داشته باشد و این به خاطر مشکل شرعی است.



وی با بیان اینکه اجرای امینانه وقف با راه اندازی سامانه به گونه ای شده که درآمد موقوفه را در جای دیگر نمی توان هزینه کرد، افزود: در سنوات گذشته درآمد موقوفات تا پایان سال باید هزینه می شد اما درصدی از درآمد موقوفه بابت حفظ عین موقوفه در سامانه اداره اوقاف نگه داری می شود.



مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه آب لوله بیرجند موقوفه است اما در اذهان مردم القائات درستی نمی شود، بیان کرد: با توجه به ابهاماتی که وجود دارد اکنون درآمد این موقوفه تنها در محل نیت واقف هزینه خواهد شد چرا که نیت این موقوفه خاص آب شرب مردم است.



حجت الاسلام بخشی پور ادامه داد: مجوز سازمان اوقاف و امور خیریه را گرفته ایم تا در محلاتی از شهر بیرجند که در گذشته شیر آب برداشت داشته طرح سقانه خانه ها از محل درآمد موقوفه آب و لوله بیرجند را اجرا کنیم.



وی با بیان اینکه امسال 10 پروژه سقاخانه با اولویت مناطق محروم در سطح شهر بیرجند اجرا و احداث می شود، عنوان کرد: امروز از محل موقوفه آب و لوله بیرجند یک ریال در جای دیگر هزینه نمی شود و افراد مختلف دستشان از محل این موقوفه بسته شده است.



مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: بعد از اشباع سقاخانه ها در سطح شهر، درآمد این موقوفه در امور خیریه دیگر هزینه خواهد شد.



حجت الاسلام بخشی پور از ثبت 37 وقف جدید از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و افزود: طی چهار ماهه امسال 98 درصد درآمد موقوفات استان نسبت به برنامه پیش بینی شده وصول شده است.



وی بیان کرد: تمام حوش انبارها، کارونسراها، قبرستان های متروکه و رباط ها همه از باب وقف معاطات (اعطا شده) است.

 

 

 

کد خبر 720874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha