از اجرای طرح «کاروان دانایی» تا فعالیت ١٢ هزار کتابدار داوطلب

برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد نیروهای علاقمند و داوطلب برای کار در کتابخانه‌های مساجد از اقدامات جدی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور است، همچنان که اکنون ١٢ هزار کتابدار به صورت داوطلب در این کتابخانه ها فعالیت می‌کنند.

به گزارش مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، ٢٤ هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور فعالیت دارند که بیش از ۲۰ هزار باب آن‌ها در سامانه جامع آمار و اطلاعات کانون‌های فرهنگی هنری ـ سجاـ ثبت‌نام کرده‌اند و بقیه نیز طبق برنامه‌ریزی انجام شده در آینده نزدیک در این سامانه ثبت می‌شوند.

 

ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور علاوه بر راه‌اندازی و مدیریت این کانون‌ها، مسئولیت تاسیس کتابخانه را در مساجد برعهده دارد که اکنون ۷ هزار و ٢٩٠ کتابخانه مخزن‌دار و  ۶ هزار و ٦٣٠ کتابخانه باز مسجدی در ٧٣٢ هزار متر مربع وجود دارند که از این تعداد ۴ هزار و ٤٦٦ کتابخانه مخزن‌دار در مناطق شهری و مابقی در روستا‌ها ایجاد شده‌اند.

 

ساخت و تجهیز کتابخانه در مناطق روستایی و کم‌برخوردار از ابتدای برنامه ششم توسعه کشور جزو برنامه‌های ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قرار گرفته است و تاکنون ۲ هزار و ٦٢٥ کتابخانه مخزن‌دار و ۳ هزار و ١٢٠ کتابخانه‌ باز در مناطق روستایی راه‌اندازی شده است.

 

ایجاد کتابخانه سیار در ایلام و کهگیلویه و بویراحمد

ایجاد کتابخانه سیار برای عشایرنشینان استان‌های ایلام و کهگیلویه و بویراحمد از برنامه‌های جدید ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور است که البته فعلا در مرحله آزمایشی است و بعد از بررسی نتایج و تامین اعتبار در سایر مناطق عشایری نیز اجرا می‌شود.  

 

برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد نیروهای علاقمند و داوطلب برای کار در کتابخانه‌های مساجد از اقدامات جدی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور است همچنان که اکنون ١٢ هزار نفر کتابدار داوطلب در این کتابخانه‌ها فعالیت می‌کنند.

 

این ستاد امیدوار است با افزایش ثبت کانون‌های فرهنگی هنری و اعضای آن‌ها در سامانه جامع آمار و اطلاعات کانون‌های فرهنگی هنری ـ سجا ـ که از آن تعبیر به درگاه ملی بچه‌های مسجد می‌شود، بتواند زمینه مشارکت بیشتر افراد در ساخت و نوسازی کتابخانه‌ها در مساجد را فراهم کند.

 

تولید نرم‌افزار کتابخانه‌ای «مهر مساجد»

یکی از اقدامات ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور، تولید نرم‌افزار کتابخانه‌ای «مهر مساجد» است، این نرم‌افزار سامانه جستجو کتابخانه‌ای مساجد را به یکدیگر متصل می‌کند.

 

این ستاد و دبیرخانه‌های استانی آن طرح «کاروان دانایی» ویژه اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را اجرا کرده است که  اکنون دومین دوره آن از سوی دبیرخانه این کانون‌ها در مساجد یزد در حال اجرا است.

 

اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همیشه استقبالی خوبی از جشنوارهها و طرح‌های حوزه کتابخوانی داشته‌اند و اخیرا نیز استقبال گسترده‌ای از هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی از سلسله برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) داشته‌اند.

 

کتابخانه‌های مساجد همه ساله در ایام اوقات فراغت به ویژه فصل تابستان، میزبان کودکان، نوجوانان و جوانان و سایر گروه‌های مردم هستند و امسال نیز برنامه‌هایی ویژه برای غنی‌سازی اوقات فراغت افراد برگزار کرده‌اند.

 

 

 

کد خبر 723795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha