دلایل حمایت آمریکای لاتین از فلسطین در صحنه بین المللی

اقدام کشورهای آمریکای لاتین برای به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطینی مخالفتی بزرگ با دولت آمریکا و هموارکننده راه برای فلسطینی ها است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مجموعه ای از رویدادها که حداقل دو تغییر عمده در سطح بین المللی را شامل می شود در آمریکای لاتین در حال شکل گرفتن است، رهبران آرژانتین، برزیل و اروگوئه، فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل در درون "خط سبز "یا همان مرزهای 1948 میان اسراییل و فلسطین به رسمیت شناخته اند.

اولین تغییر در سطح بین المللی به رسمیت شناختن خود "خط سبز "به عنوان مرز اسراییل و فلسطین است که در واقع منطقه ای است که حدود 45 درصد بزرگ از منطقه پیشنهاد شده برای دولت اسراییل از سوی مجمع عمومی سازمان ملل است.

حقیقت این است که حتی به رسمیت شناختن خط سبز به عنوان مرز ، پاسخ دندان شکنی به ادعاهای اسراییل است و موقعیت بسیار خوبی برای فلسطینی ها برای به  رسمیت شناخته شدن سرزمین هایشان است.

در حال حاضر با وجود شهرک های یهودی نشین که فلسطین را به چهار یا پنج بخش جداگانه تقسیم کرده اسراییل هیچ راهی را برای تشکیل سرزمین مستقل فلسطینی در کنار زمین های خود باقی نگذاشته است.

صهیونیست ها همواره این ترس را در وجود خود داشته اند که جمعیت فلسطین به یک واقعیت پرقدرت تبدیل شود و به یهودیان شهرک نشین غلبه کند.

رهبران صهیونیستی خود کاملاً می دانستند که برای ایجاد شهرک های جدید یهودی نشین با مقاومت فلسطینی ها مواجه می شوند، اما با این حال اقدام به تخریب صدها روستا و خانه فلسطینی کردند و حدود 700 هزار نفر از فلسطینی ها را به اردوگاه های مهاجران فرستادند تا بتوانند به راحتی به یهودی سازی خود ادامه دهند.

پی جی کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مراکش به رسمیت شناختن فلسطین از سوی رهبران آمریکای لاتین گفته است:به اعتقاد ما مسائل اصلی میان اسراییل و فلسطین باید از طریق مذاکره بین دو گروه حل و فصل شود و مداخله در این مساله و کشاندن آن به سازمان ملل تنها ما را از پرداختن به موضوع اصلی و حل آن باز می دارد.

اما تحلیلگران سیاسی معتقدند که مذاکره میان گروه های اسراییلی و فلسطینی تنها یک داستان منحرف کننده است که کشورهای غربی و رسانه های آنها به آن دامن می زنند.

واقعیت این است که یک گروه یعنی فلسطین کاملاً تحت تسلط گروه دیگر یعنی اسراییل قرار گرفته است و بدون حمایت کشورهای دیگر هیچگونه مذاکرات مساوی و عادلانه ای میان آنها نمی تواند وجود داشته باشد.

آمریکا چندی پیش برای ایفای نقش میانجیگیری میان اسراییل و فلسطین داوطلب شد اما حمایت اقتصادی و نظامی آن از رژیم صهیونیستی مانع شد تا سخنی برخلاف تمایلات و منافع این رژیم بگوید.

اکنون دیگر امیدی به برقراری یک آتش بس صلح آمیز میان اسراییل و فلسطین وجود ندارد و آنچه حقیقت دارد اشغال کامل فلسطین از سوی صهیونیست ها و تحقق توافقنامه ای است که میان شارون و بوش به امضا رسید که براساس آن قرار شد دولت فلسطینی به طور کامل از دستور کار این دو ابرقدرت حذف شود.

بنابرگزارش میدل ایست آنلاین، دومین تغییر مهم در سطح بین المللی با به رسمیت شناختن  دولت فلسطینی از سوی کشورهای آمریکای لاتین این است که این کشورها در مقابل قدرت بزرگی مثل آمریکا کمر راست کردند و این اقدام آنها نشان دهنده قدرت و رها کردن خود از زیر یوغ تسلط دولت آمریکاست.

اقدام این چند کشور آمریکای لایتن برای به رسمیت شناختن فلسطین راه را برای به رسمیت شناختن بین المللی دولت مستقل فلسطینی هموار کرده است.

پایان پیام/
 

کد خبر 7282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha