شهر رسانه ای در اهواز تاسیس می شود/ ضرورت آموزش های تخصصی به رسانه ها

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از تاسیس شهر رسانه ای در اهواز خبر داد و اظهار داشت: بسیاری از مشکلات حقوقی رسانه ها ناشی از ضعف آموزش است از این رو برگزاری دوره های آموزشی تخصصی ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، دکتر محمد سلطانی فر، معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر امروز (11 مهر) در نشستی با اصحاب رسانه خوزستان که در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، از تاسیس شهر رسانه ای در اهواز خبر داد و گفت: در جهت ارائه امکانات بیشتر به رسانه ها زمینی در منطقه کیانشهر اهواز برای تاسیس شهر رسانه ای ویژه روزنامه نگاران اختصاص یافته که مشابه آن در هیچ کجای کشور وجود ندارد.

 

وی به برگزاری برنامه های مشترک آموزشی با روابط عمومی ها و مطبوعات تاکید کرد و افزود: بسیاری از مشکلات حقوقی رسانه ها ناشی از ضعف آموزش است و اگر مشکلات آموزش نسبت به قانون مطبوعات را مرتفع کنیم حجم زیادی از پرونده های رسانه ای کاهش می یابد.

 

وی از تشکیل شورای حل اختلاف رسانه ای خبر داد و تصریح کرد: با هماهنگی هایی که با قوه قضائیه صورت گرفت بنا شد شورای حل اختلاف رسانه ای تشکیل شود که در آن افراد حرفه ای و آشنا به مباحث محتوایی روزنامه، قبل از تشکیل پرونده موارد را بین شاکی و متشاکی بررسی می کنند و در صورت حل نشدن اختلاف، پرونده به دادگاه ارجاع داده شود.

 

سلطانی فر، با بیان اینکه این شورا ظرف چند روز آینده در تهران تشکیل می شود و سپس شعباتی در استان ها خواهیم داشت، اضافه کرد: با این کار حجم پرونده های محتوایی رسانه ها کم خواهد شد؛ در این راستا 6 نفر از پیشکسوتان رسانه ای و اساتید دانشگاه را معرفی کردیم.

 

وی با اشاره به اینکه معتقدم بسیاری از مشکلات اقتصادی مطبوعات با آموزش حل می شود، اظهار کرد: در شرایط بحرانی کنونی، آگهی های دولتی کاهش یافته و مردم اولین چیزی که از سبد خانوار حذف می کنند روزنامه است و شبکه های اجتماعی هم کمک کننده به این مطلب هستند.

 

معاون مطبوعاتی و رسانه ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه امسال به دلیل کمبود بودجه توانستیم تنها نصف یارانه 6 ماه اول امسال را به مطبوعات پرداخت کنیم، اذعان داشت: همه این ها حلقه های به هم پیوسته اقتصادی است.

 

وی با اشاره به اینکه قیمت کاغذ را با توجه به استانداردهای متعددی که وجود داشت در حد معقولی قرار دادیم اگرچه قیمت نسبت به سال گذشته بالا رفته ولی نگذاشتیم بازار آزاد کاغذ ایجاد شود، عنوان کرد: هر رسانه ای بر اساس نیاز و تیراژ سهمیه کاغذ می گیرد.

 

وی از تشکیل کمیته کاغذ و تولید کاغذ توسط کارخانه چوب و کاغذ مازندران خبر داد و ابراز کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و عدم تولید کاغذ توسط کشورهایی همچون چین، نیاز است مطبوعات مکتوب تیراژ روزنامه ها را پایین و قطع روزنامه ها را کوچکتر کنند.

 

وی به تغییر قانون مطبوعات اشاره کرد و یاد آور شد: قانون مطبوعات سال 64 تدوین شده از این رو لایحه ای را به مجلس دادیم تا جایگزین این قانون شود؛ این لایجه در مراحل پایانی قرار داشت اما در آن بیشتر حدود مطبوعات رعایت شده بود تا حقوق آنها، از این رو لایحه توسط چند کارشناس مورد باربینی قرار گرفت و 20 درصد آن را مورد چالش قرار دادیم و مجلس هم قول داده این دیدگاه ها را مدنظر قرار دهد.

 

سلطانی فر، بر مجوز دار شدن سایت ها در فضای مجازی تاکید کرد و گفت: امروزه بسیاری از جریان سازی های خبری و مسیرهای فکری از طریق فضای مجازی صورت می گیرد از این رو اگر سایت ها مجوز بگیرند تولید محتوای آنها در حیطه قانون انجام می شود و همچنین می توانیم به آنها یارانه بدهیم.

 

کد خبر 731624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha