وجود ۵ هزار و ۲۰۰ معلول در سطح استان یزد/ متاسفانه مناسب سازی فضای برای معلولین در سطح شهر ضعیف است

مدیر کل بهزیستی استان یزد ضمن گرامیداشت هفته « افراد دارای معلولیت» گفت: تعداد ۵ هزار و ۲۰۰ معلول در سطح استان یزد وجود دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، جلیل عفتی در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت « هفته افراد دارای معلولیت» در جمع اصحاب رسانه استان یزد گفت: ما بیش از 500 میلیون جمعیت آماری معلولین در جهان داریم که به اشکال مختلف به زندگی خود ادامه می دهند.

 

وی افزود: بر آورد این است که در هر جامعه ای 10 درصد معلولیت در جهان وجود دارد و در کشور ما نیز این میزان وجود دارد و حدود 5 درصد معلولیت در شدت بیشتر وجود دارند.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد:  حدود یک ملیون و 500 هزار نفر در سطح کشور از خدمات معلولین استفاده می کنند که بیش از 700 هزار نفر معلولیت شدید دارند.

 

عفتی تصریح کرد: در استان ما 5 هزار و 200 نفر معلولیت دارند که از خدمات ما در بخش توانبخشی استفاده می کنند و همین میزان نیز بر اساس آمار خدمات موردی استفاده می کنند.

 

وی ادامه داد: در یزد بیش از 206 مرکز در موضوعات مختلف اعم از مراکز شبانه روزی، روزانه، ویزیت در منزل خدمات توانبخشی را به معلولین ارائه می دهند که 10 درصد از آنها دولتی هستند و مابقی نیز خصوصی و خیری است.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: 38 درصد از آمار معلولین ما جسمی حرکت، 34 درصد معلولین ذهنی و روانی، 13 و نیم درصد بینایی، 12 درصد شنوایی و یک و نیم درصد نیز معلولین گفتاری هستند.

 

عفتی بیان کرد: در موضوع مناسب سازی و دسترسی پذیری ما معتقدیم که باید سامانه هایی طراحی شود که معلولین بخش های مختلف بتوانند دسترسی به فناوری و اطلاعات و آموزش فراهم شود و آنها نیز بتوانند استفاده کنند که در قانون جدید نیز دسترسی ها آمده است.

 

وی گفت: ما معتقدیم که تشکل های معلولین ما باید به تخصص های خود ورود پیدا کنند که ما این تشکل ها را فعال کرده ایم و در این راستا نیز پیگیری های لازم را داریم.

 

وی افزود: الان خوشبختانه روند قانون به نحوی جلو می رود که بسیاری از فعالیت ها به خود معلولان ارائه می شود و دخیل هستند.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: رعایت مناسب سازی در تمامی آیتم های شهری باید رعایت شود که قانون نیز بر آن تاکید کرده اند و در صورتی که این امر مورد توجه قرار نگرفت مختلفان تا انفصال از خدمت دیده شده است که تشکل های ما می توانند در این امر ورود پیدا کنند.

 

عفتی تصریح کرد: 3 دستگاه ون مناسب سازی شده قرار شده است که توسط شهرداری در اختیار حمل و نقل شهری قرار گیرد که ما امیدواریم به خوبی این امر صورت گیرد.

 

وی ادامه داد: اگر این مناسب سازی صورت نگیرد رفت و آمد معلولین وجود نخواهد داشت و اگر ما برخی از مواقع شاهد حضور آنها نیستیم به دلیل عدم مناسب سازی است و ما معتقدیم که حتی یک معلول نیز حق زندگی اجتماعی دارد و باید مناسب سازی انجام شود.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: متاسفانه حمل و نقل عمومی ما در زمینه وضعیت مناسب سازی در رتبه پایینی قرار دارند.

 

عفتی بیان کرد: ما امیدواریم که بیمه تکیلی برای معلولین و حق پرستاری صورت بگیرد.

 

وی گفت: 156 مقام پارآسیایی را در استان تاکنون توانسته ایم کسب کنیم که در این زمینه نیز به خوبی می توان این بخش را تقویت کرد.

 

وی افزود: مسکن ارزان قیمت با مسئولین وزارت راه و شهرسازی به عنوان قانونی است که بایستی در زمینه معلولین پیگیری شود.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: ما در تمامی شهرستان ها سعی داریم تا موسسات حقوقی را ایجاد کنیم و خدمات حقوقی به معلولان ارائه شود.

 

عفتی تصریح کرد: 5 ساعت در هفته بایستی برنامه های صدا و سیما به معلولین پرداخته شود که این نیز در قانون جدید بدان پرداخته شده است.

 

وی با اشاره به چالش های اجرای آن ادامه داد: اولین مشکل ما در این زمینه مالی است که بر اساس برآورد میزان آن 125 میلیارد ریال است که این مشکل اساسی است.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: یکی از اقدامات مناسب در استان یزد بحث طبقه بندی معلولین است که سال گذشته 5 هزار و500 نفر از معلولان در این کمیسیون ها ورود پیدا کردند .

 

عفتی بیان کرد: افراد ضایعه نخاعی ما 420 نفر هستند که انجمن آنها نیز فعالترین انجمن ما است.

 

وی گفت: سال گذشته 12 مورد کاشت حلزون و 124 مورد تعمیرات کاشت حلزون، استفاده 420 هزار تومان حق پرستاری از جمله اقدامات ما است.

 

وی افزود: اشتغال و مسکن مهمترین مشکل معلولان ما است که سال گذشته 2 هزار و 219 مسکن مهر ساخته شد که یک هزار و 800 مورد آن مربوط به معلولین بود.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: بزرگترین اقلیت جامعه ما معلولین هستند که باید به حق و حقوق آنها توجه ویژه شود و رسانه ها نیز نقش اساسی در این بخش دارند.

 

عفتی تصریح کرد: از سال 74 تاکنون 550 هزار کودک مورد بررسی های چشم قرار گرفتند که 4 هزار و 500 کودک از نابینایی و کم بینایی پیشگیری شد.

 

وی ادامه داد: الان هیچ کودک معلول ناشنوایی نداریم که وارد مدارس استثنایی شوند و الان نیز صددرصد نوزادان  ما غربالگری می شوند.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: ما در دوسال گذشته توانستیم جلو معلولیت ناشنوایی را بگیریم.

 

عفتی بیان کرد: ما بیش از 220 مرکز خیریه در استان داریم که هر موسسه خیریه می تواند سه مرکز داشته باشد.

 

وی گفت: ما در کشور سالاه 20 هزار فوت در تصادفات داریم که حداقل 4 تا 5 برابر مصدوح ، مجروح و معلول می شوند.

 

عفتی ادامه داد : ما در سال حداقل 300 مورد سقط درمانی داریم که از معلولیت های پیشگیری می شود که این خدمات مناسبی در زمینه پیشگیری است.

 

وی گفت: بیشترین عامل اضافه شدن معلولیت ها در سطح استان عوامل محیطی است و از جمله مهمترین عامل این معلولیت ها تصادفات است.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد بیان کرد: ما قریب به 8 هزار نفر مستمری داده ایم ولی در سامانه افراد نیازمند خدمات 13 هزار نفر وارد سامانه شده اند.

 

عفتی ادامه داد: ما حدود یک هزار مرکز خصوصی و غیر دولتی داریم و بیش از 300 مورد مهدکودک داریم که تمامی بخش ها تعرفه دارند و مکلف به ارائه آن هستند.

 

کد خبر 744920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha