سبقت مرکبی برای مرگ

یکی از عمده ترین علل افزایش آمار تصادفات و حوادث ناگوار در مسیر جیرفت - بافت، سرعت و سبقت های غیرمجاز است که گاهی منجر به مرگ می شود.

خبرگزاری شبستان - جنوب کرمان: گرمای بین ۴۰ تا ۴۵ درجه شهرستان های جنوبی کرمان و استان های همجوار این منطقه، همچون هرمزگان و سیستان و بلوچستان، در این فصل از سال مردم را به سمت مناطق گردشگری با آب و هوای خنک و نیز زیارت امام زاده سلطان سید احمد، در جنوب کرمان سوق می دهد و این امر، محور جیرفت - بافت، را به یکی از محورهای پر تردد جنوب کرمان، در این فصل از سال، تبدیل کرده است.
بخشی از این مسیر کوهستانی و دارای پیچ و خم های فراوانی است که کوچکترین بی احتیاطی در رانندگی، در این مسیر می توانند حوادث دلخراش و جبران ناپذیر را به وجود آورد، حوادثی که گاهی داغی بر دل خانواده ها و گاهی چندین داغ بر دل یک خانواده می گذارد.

متأسفانه در طول این مسیر، گاهی شاهد سبقت ها و سرعت های غیرمجاز هستیم، که شاید یکی از عمده ترین علل افزایش آمار تصادفات و حوادث ناگوار در این مسیر کوهستانی همین موارد باشد.

سبقت و سرعت غیر مجاز به نوعی تضییع حقوق سایر رانندگانی است که در این مسیر در تردد هستند و شاهد گله و شکایت مردم از قانون شکنی های رانندگانی هستیم که با سرعت و سبقت های غیرمجاز،  جان خود و دیگران را به خطر می اندازند.
خبرنگار خبرگزاری شبستان، با چند خانواده گله مند از سرعت ها و سبقت های غیرمجاز در این مسیر گفت و گو کرد.

 

خودنمایی برخی خودروها با سرعت و سبقت های غیرمجاز


"حسینی"، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، گفت: زادگاه من ساردوئیه است اما زمستان ها در جیرفت ساکن هستم با توجه به آغاز فصل گرما در جیرفت، پایان هفته به اتفاق همسر و فرزندانم به ساردوئیه می رویم تا برای ۲ روز هم که شده از گرمای جنوب راحت شویم.
وی، افزود: متأسفانه در طول مسیر بعضا شاهد خودنمایی برخی از خودروها با سرعت و سبقت غیرمجاز هستیم.
حسینی، ادامه داد: این حرکات علاوه بر خطر آفرینی برای فرد و سایر رانندگان در مسیر، موجب ایجاد رعب و وحشت در خانواده ها می شود.
در ادامه، "کریمی" در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، گفت: ما از زاهدان به قصد زیارت امام زاده سلطان سید  احمد، قدم در این مسیر گذاشته آیم. 
وی، اضافه کرد: جاده پر پیچ و خم و کوهستانی است و چون با مسیر نا آشنا هستم خیلی با احتیاط رانندگی می کنم.
کریمی، ادامه داد: به نظر من این مسیر دارای جاذبه ها و زیبائی های زیادی است، حیف است که با سرعت بالا خود را از دیدن این مواهب اللهی محروم کنیم.
وی، ابراز داشت: ای کاش همه رانندگان با احتیاط رانندگی می کردند که جان خود و دیگران به خطر نیافتد.

در ادامه، خبرنگار خبرگزاری شبستان، در خصوص اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای به منظور کاهش تصادفات در مسیر جیرفت - بافت، با مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان، گفت و گو کرد.

 

پنج پایه دوربین ثبت تخلفات در مسیر جیرفت - بافت نصب می شود 


" مسعود جمیلی " مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، گفت: محور جیرفت - بافت، به دلیل این که در منطقه گردشگری قرار دارد، در این فصل از سال شاهد تردد خودروهای زیادی در این محور هستیم.

مسعود جمیلی، با بیان این مطلب که ایمن سازی این محور در دستور کار قرار دارد، افزود: در صورتی که مشکل پیش نیاید، پنج پایه دوربین ثبت تخلفات تا پایان تابستان در این مسیر نصب می شود.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان، ادامه داد: آیا این مهم محقق می شود و یا خیر؟ بستگی به اعتبارات دارد که متأسفانه در حال حاضر میزان اعتبار در کمترین مقدار مورد نیاز است.
وی، بیان داست: مشکل ما در این مسیر فراتر از کوهستانی و کم بودن عرض بودن جاده، فرهنگ رانندگی مردم است.
جمیلی، عنوان کرد: در بسیاری از تصادفات گزارش و ثبت شده در این مسیر، پس از بررسی مشخص شده که راننده در زمان رانندگی در این مسیر در حالت غیر عادی بوده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان، اضافه کرد: در این حالت حتی اگر جاده کاملا استاندارد و بدون عیب و نقص باشد که ما همچنین ادعایی در خصوص وضعیت مسیر جیرفت به بافت نداریم، ایمنی جاده تأثیر چندانی در جلوگیری از تصادفات اینچنینی ندارد و بالعکس اگر رانندگی درست اعمال شود و حتی جاده استاندارد های پائینی داشته باشد، صدمه وارد نمی شود.

وی، با اشاره به این که میزان اعتبارات برای بهبود وضعیت این جاده کافی نیست، اظهار کرد: اگر بخواهیم شاهد کمترین حوادث جاده ای در این مسیر باشیم باید به سمت فرهنگ سازی برویم.
جمیلی، ادامه داد: شاید افرادی که آخر هفته با ماشین های مدل بالا در این مسیر در حالت غیر عادی و با سرعت و سبقت غیرمجاز تردد می کنند که جان خود و دیگران را به خطر می اندازند، شاید دغدغه پرداخت جریمه نداشته باشند.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان، اضافه کرد: بنابراین برای جلوگیری از تخلفات اینچنینی نیروهای انتظامی باید ورود کرده و با متخلفین برابر قانون برخورد کند.
وی، با بیان این مطلب که طبق قوانین موجود در کشور این جاده را نمی شود مسدود کرد و در این زمینه اقدامات خاصی نتوانستیم انجام دهیم، عنوان کرد: در کمیته ایمنی راه های استان و نیز در کمیته ایمنی راه های شهرستان جیرفت، نقاط حادثه خیز و نوع برخورد با رانندگان متخلف در این مسیر را بررسی کرده تا بتوانیم یکسری اعتبارات ویژه و خاص تر، به منظور  کنترل رفتار رانندگان متخلف، دریافت کنیم.

جمیلی، ابراز داشت: در بحث ایمن سازی جاده ها، مسیر جیرفت به ساردوئیه تنها مسیری است که در همین هفته توانستیم اعتبارش را بگیریم و از سمت ساردوئیه به بافت این اقدامات توسط دوستان در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای شمال در حال انجام است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان، به موارد ایمنی انجام شده در سه ماه اول سال جاری، توسط اداره ایمنی و حریم راه ها، در محور جیرفت – بافت اشاره کرد و افزود: نصب ۶۸۰ مورد علائم اخطاری و انتظامی، تهیه و نصب تابلو اطلاعاتی به طول 36 مترمربع، اجرای خط کشی سرد ترافیکی به طول 121 کیلومتر، آشکار سازی نقطه حادثبت خیز پل سفید باز و منطقه مسکونی باغعلیشیر، ترمیم و اصلاح گاردریل به طول یکهزارو ۲۰۰ متر و اجرای حفاظ بتنی درجا و حفاظ بتنی مفصلی نیوجرسی به طول 340 متر، از جمله اقداماتی است، در سه ماه اول سال جاری به منظور افزایش ایمنی این مسیر صورت گرفته است.

وی، ابراز داشت: مسیر جیرفت به بافت در آینده ای نزدیک به مسیری مجهز به دوربین های ثبت تخلفات جاده ای مجهز می شود.
جمیلی، افزود: اما اگر توقع داشته باشیم این دوربین ها جلوی سرعت های بالای رانندگان متخلف را بگیرد خیر چنین اتفاقی نمی افتد. 
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان، در پایان ضمن توصیه به رانندگان، ابراز داشت: در طول مسیر با توجه به علائم راهداری، با سرعت مطمئن و با رفتار صحیح تردد کنند تا سفری ایمن داشته باشند.

 

 

بنابراین گزارش، خبرنگار خبرگزاری شبستان، با فرمانده پلیس راه جنوب کرمان، در خصوص اقدامات پلیس راه برای جلوگیری از حوادث ناگوار در مسیر جیرفت- بافت، گفت و گو کرد.

 

افزایش واحدهای گشت پلیس در روزهای آخر هفته/ پلیس راه با قاطعیت با متخلفین برخورد قانونی می کند


«دادمولا آبکار» فرمانده  پلیس راه جنوب کرمان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، گفت: در مسیر جیرفت به بافت، خوشبختانه با اعمال قانون، در ۳ ماه اخیر شاهد کاهش آمار تخلفات حادثه خیز نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل هستم.
دادمولا آبکار، افزود: به منظور کنترل تخلفات حادثه خیز جاده ای از جمله سبقت و سرعت غیر مجاز، در روزهای پنج شنبه و جمعه، تعداد واحدهای گشت پلیس راه افزایش داده شده و روزهای جمعه نیز با توجه به حجم بالای تردد و به منظور جلوگیری از ترافیک، از تردد کامیون ها در این مسیر جلوگیری می شود.
فرمانده پلیس راه جنوب کرمان، ابراز داشت: جریمه نقش بازدارندگی در ارتکاب تخلفات جاده ای داشته و موجب کاهش این تخلفات می شود بنابراین برای متخلفین جریمه های نقدی و غیر نقدی در نظر گرفته شده است.
وی، اضافه کرد: جریمه سرعت و سبقت غیرمجاز ۲ میلیون ریال و مواد مخدر و مشروبات الکلی ۴میلیون ریال است.
آبکار، ضمن هشدار به رانندگان متخلف و حادثه ساز، ابراز داشت: پلیس در صورت مشاهده تخلفات حادثه خیز، با افراد خاطی برخورد قاطع کرده و خودروی آنها را به مدت ۷۲ ساعت توقیف می کند.

گفتنی است؛ امید است رانندگان با رعایت نکات ایمنی و رانندگی صحیح در طول مسیر، حقوق  دیگران را تضییع نکرده و صحنه های دلخراشی از تصادفات را به وجود نیاورند. 

 

کد خبر 801725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha