بکارگیری نیروهای چینی در معادن راین با وجود نیاز جوانان این شهر به اشتغال را نمی پذیریم

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در سه بخش عمده معدن، گردشگری و کشاورزی همه تمرکز را بر موضوعات اقتصادی برای ایجاد اشتغال و درآمد جوانان راین گذاشتیم، نسبت به بکارگیری نیروهای چینی در معادن راین انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از راین، دکتر محمدرضا پورابراهیمی، پنجشنبه شب(۳۱ مرداد)در پایان سفر یک روزه به راین، پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع راین با اشاره به دیدار اخیر هیئت دولت با مقام معظم رهبری و تأکید معظم له بر حل مشکلات اقتصادی اظهار کرد: به همین دلیل اولویت ما در راین توسعه فعالیت های اقتصادی است که باید بر اساس ظرفیت های آن شکل بگیرد.

 

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی این ظرفیت ها را شامل کشاورزی، معدن و گردشگری عنوان و بیان کرد: کشاورزی از ظرفیت های سنتی و قدیمی در راین است که باید کشاورزی مکانیزه را در پیش گرفت و منابع بلاعوض خوبی هم دیده شده که آبیاری غرقابی به قطره ای تبدیل شود که تولید را چند برابر می کند.

 

 

وی به افتتاح گلخانه های راین هم اشاره و بیان کرد: ظرفیت بسیار خوبی است که با سیستم های نوین و توسعه بخش کشاورزی می توان ظرفیت تولید را به شدت افزایش داد و پسته یکی از ظرفیت ها است؛ متوسط تولید پسته در استان میانگین۵۰۰ تا هزار کیلو در هر هکتار است در حالیکه در کرمان بالای سه و نیم تا ۴ تن برداشت داریم و در دنیا میانگین ۴ تا ۵ تن است؛ مفهوم ساده آن این است اگر ۵۰۰ کیلو تولید کنیم یعنی داریم حداقل یک هشتم زمین کنارمان که تولید ۴ برابر و هشت برابر می کند، متضرر می شویم  و این از بین بردن منابع است.

 

 

دکتر پورابراهیمی افزود: محور دوم گردشگری است که به دلیل وجود ابنیه تاریخی و قدمت بسیار بالای راین که مرکز تجارت بوده و از اطراف و اکناف به راین می آمدند، ظرفیتی برای گردشگری است و گرچه کارهای حداقلی شده اما آنچه می خواستیم انجام نشده و اینها تناسبی با اقدامات مورد نیاز از نظر ما نیست در حالیکه گردشگری در دنیا منبع مهمی برای درآمد است؛ آبشار راین از دیگر ظرفیت های مهم گردشگری است و امروز قرار شد هم ارگ و هم آبشار از حضور سرمایه گذار خارجی برای اشتغال استفاده شود.

 

 

وی سپس به ظرفیت قابل توجه معادن در راین اشاره و بیان کرد: ظرفیت معدنی قابل توجهی با حضور سرمایه گذاران چینی فعالیت می کند، ما مخالف نیستیم تکنیسین و مهندس و... در حد چند نفری از چین بیاید اما اگر قرار باشد ذخایر معدنی این شهر را ببرد و در جای دیگر فرآوری شود و جوان راین بیکار باشد، ما نمی پذیریم و این، حداقل انتظار ما است که قرار شد از وزارتخانه پیگیری کنیم و برای سرمایه گذار شرط گذاشتیم ظرفیت بومی را در حد حداکثر استفاده کنند.

 

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی از فعال شدن مؤسسه کوثر در معادن بخش های جنوب راین خبر داد و تصریح کرد: در سه بخش عمده معدن، گردشگری و کشاورزی همه تمرکز را بر موضوعات اقتصادی برای ایجاد اشتغال و درآمد جوانان گذاشتیم.

 

 

وی با بیان اینکه انتظار ما از معین اقتصادی راین(شرکت مس باهنر) این بود خروجی فعالیت های او اشتغال جوانان باشد اما چیزی که انجام شده حداقل ها است و باتوجه به اینکه تغییراتی در هیئت مدیره مس در حال انجام است جلسه ای در کرمان برگزار و برنامه ای جامع برای مس خواهیم نوشت زیرا مس حتماً باید متحول شود و اگر نمی تواند و سطح او نازل است باید دنبال جایگزین یا همراه باشد.

 

 

دکتر پورابراهیمی فراهم آوردن زیرساخت های جاده ای و توسعه مسیرهای مواصلاتی راین به سمت بردسیر، و {قبلاً} جیرفت که در رونق کسب و کار تأثیرگذار است؛ گازرسانی به روستاهای راین از جمله دهستان گروه، بررسی و حل مشکلات مخابراتی، واگذاری زمین به جوانان شهری و روستایی فاقد مسکن را بخشی از خروجی نشست ستادفرماندهی اقتصادمقاومتی در راین فهرست کرد.

 

 

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد نقاط شهری و ۹۷ درصد روستایی در حوزه شهرستان های کرمان و راور برخوردار از نعمت گاز است؛ در ادامه از اقدامات وزیر جدید راه و شهرسازی در خصوص مسکن مهر قدردانی و بیان کرد: کسانی که تفسیر غلط از مسگن مهر می کردند اما وزیر قبول کرد که ادامه یابد.

 


نماینده مجلس بیان داشت: در روستای «ده میرزا» راین، مردم مالک حتی یک متر زمین شخصی نیستند و امروز پیگیری کردیم زمین به آنها واگذار و شهرک خوبی ساخنه شود که مالک آن مردم مستحقی باشند که هنوز هم کارگران باغ های دیگران هستند ضمن اینکه زمین های اطراف راین قابل واگذاری است.‌

 

 

وی افزود: بیش از ۱۰۰ هزار حاشیه نشین در کرمان داریم و این مسیر امکان پذیر نیست و  از وزیر انقلابی خواستیم کاری بکند.

 

 

 

کد خبر 823748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha