فعالیت های قرآنی ایرانیان جلوه ای از معنویت حج

سرپرست حجاج ایرانی درباره کیفیت برنامه های قرآنی در موسم حج امسال گفت: چاپ قرآن در ایران و توزیع به موقع آن دربین زائران سبب شده که اهتمام زائران به ختم قرآن و قرائت و تدبر در قرآن نسبت به سال گذشته بیشتر باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی همزمان با ورود به بخش پایانی عملیات حج سال 90 با حضور در جمع خبرنگاران اعزامی به سرزمین وحی، ضمن ارائه گزارشی اجمالی از آنچه تا کنون در موسم حج امسال گذشت، به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در ابتدای این نشست خبری با بیان اینکه امور مربوط به حج سال 90 تا این مقطع از سفر به شکل مطلوبی سپری شده است، ابراز امیدواری کرد ادامه موسم حج نیز بدون مشکل پیش رود و حج امسال نسبت به سال گذشته بهتر و مطلوب تر به انجام برسد.

برنامه های فرهنگی بعثه رهبری با موفقیت انجام شد
سرپرست حجاج ایرانی با اظهار به اینکه "در مجموع اکثر قریب به اتفاق آنچه که به عنوان اهداف این سفر پیش بینی شده بوده، محقق شده است." گفت: برنامه های فرهنگی مربوط به سفر مانند دعای کمیل، دعای عرفه، جلسات انس و معرفت در کاروانها، فعالیت های فرهنگی روحانیون در داخل کاروانها مانند مسابقات و برنامه های مناسبتی به شکل مطلوبی برگزار شد. جمعیت شرکت کننده در اولین مراسم دعای کمیل در مدینه منوره حدود 26 هزار نفر و در دومین مراسم نیز نزدیک 17 هزار نفر بود. آنچه که دیگران را هم به شگفتی واداشت نظم و انضباط مردم بود.

حضور باشکوه در مراسم برائت از مشرکان
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: برنامه‌های سیاسی حج نیز طبق روال انجام شد که اوج آنها مراسم برائت از مشرکان بود که در سرزمین عرفات برگزار شد و تا پایان مراسم و قرائت قطعنامه حضور مردم خیلی جدی تر از سالهای قبل بود. فضاسازی داخل چادر محل برگزاری مراسم برائت از مشرکین و برخی شعارهای جدیدی که امسال در این مراسم ارائه شد فضای دیگری در این آئین عبادی سیاسی ایجاد کرد.

فعالیت های قرآنی ایرانیان جلوه ای از معنویت حج
وی درباره کیفیت برنامه های قرآنی در موسم حج امسال گفت: چاپ قرآن در ایران و توزیع به موقع قرآن در بین زائران سبب شده که اهتمام زائران به ختم قرآن و قرائت و تدبر در قرآن نسبت به سال گذشته بیشتر باشد. در بازدید از کاروانها ملاحظه کردیم که برخی روحانیون کاروانها به شکلی برنامه ریزی کرده بودند که روزی یک جزء قرآن را در محل کاروان به صورت دسته جمعی قرائت کنند و چند آیه از همان جزء را تفسیر می کردند.

همایش های بین المللی بعثه غنی تر از گذشته
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، همایش های برگزار شده توسط بعثه مقام معظم رهبری در حج امسال مانند همایش تقریب، همایش اهل بیت علیه السلام، قدس، جایگاه و منزلت زن و ... را باشکوه تر از سالهای گذشته ارزیابی کرد و افزود: همایش های امسال از نظر محتوایی نیز غنی تر بود. سخنرانان همایش ها از میان شخصیت های کشورهای مختلف بودند و جمعیت حاضر در همایشها نیز به گونه ای بود که سالن برگزاری همایش گنجایش این همه جمعیت را نداشت و برخی روی زمین می نشستند.

حج از فضاسازیهای سیاسی تاثیر نپذیرفت
نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در ادامه به برخی فضاسازیهای سیاسی قبل از موسم حج اشاره کرد و گفت: امسال قبل از تشرف حجاج و اوایل موسم فضای خیلی شدیدی بوجود آمده بود که امسال در حج ممکن است تحرکاتی صورت گیرد و کارهای جدیدی از ایرانی ها سر بزند. خیلی رسانه ها این معنا را دامن زدند و احساس نگرانی در همه بوجود آمده بود. با مصاحبه هایی که صورت گرفت و طی آنها برنامه های خودمان را رسما اعلام کردیم، در این رابطه خوشبختانه مشکل خاصی بوجود نیامد.

کم شدن فاصله بین حج موجود با حج مطلوب
وی با بیان اینکه تمام تلاش کارگزاران حج در راستای کم شدن فاصله بین حج موجود با حج مطلوب است، خاطرنشان کرد: طبیعی است مقداری زمان خواهد برد تا به حج مطلوب برسیم. شرایط همه در دست ما نیست. در برخی بخش ها برنامه ریزی می کنیم اما در صحنه عمل اتفاقاتی می افتد که برنامه ریزیهایمان را ناخودآگاه تغییر می دهد. وقتی بیش از 3 میلیون حاجی به شهر مکه می آیند با محدودیت هایی که این شهر دارد قطعا مشکلات خاص خودش بوجود می آید. برخی موارد هم مانند نظافت در منا، برخی ترددها که ترافیک مانع دسترسی مردم به مسجدالحرام می شود و ... در دست ما نیست.

حجاج پیشنهادات و انتقادات خود را ارئه دهند
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر ضمن اینکه از حجاج خواستار شد طرح ها، پیشنهادات و انتقادات خود را درباره عملیات حج امسال ارائه دهند، گفت: حجاج عزیز اگر در زمینه مشاعر طرحی به نظرشان می رسد آنها را برای بهتر برگزار شدن مراسم و حل مشکلات در مشاعر به بعثه مقام معظم رهبری ارائه کنند.

میان دیدگاه‌های عناصر افراطی و مسؤولان دولتی عربستان تفاوت است
سرپرست حجاج ایرانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که آیا تغییرات در دولت عربستان تاثیری در تعاملات آن‌ها با مسؤولان حج کشور در روزهای اول تشرف حجاج به عربستان ایجاد کرد، گفت: تغییراتی که در دولت عربستان به‌ وجود آمد مانع توسعه روابط ما نیست. معتقدم روابط خوب بین دو کشور در حوزه حج و زیارت می‌تواند ما را برای برگزاری حج و عمره آرام و روان موفق کند البته برخی مشکلات نیز با تفاهم حل می شود.
وی خاطرنشان کرد: باید تفاوتی بین دیدگاه‌های عناصر افراطی و مسؤولان دولتی عربستان قائل باشیم، چراکه عناصر افراطی اعتقاداتی دارند که مبنای آن بر اساس سلسله دریافت‌های غلط است، مثل اتهامات نادرستی که درباره‌ تحریف قرآن یا قبرپرستی به شیعه نسبت می‌دهند که همه می‌دانند، این‌ها دروغ بزرگی است، لذا حساب آن‌ها را باید جدا کرد؛ اما با مسؤولان دولتی عربستان این ظرفیت برای همکاری مشترک و حل مسائل وجود دارد.

ایجاد بازارهای مشترک بین‌المللی از اهداف حج است
نماینده‌ ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به این‌که یکی از اهداف بلند جمهوری اسلامی ایران در مراسم حج "وحدت امت اسلامی" است، گفت: استفاده از ظرفیت حج برای حل مشکلات جهان اسلام و ایجاد بازارهای مشترک بین‌المللی از اهداف مورد نظر در حج است که اگر این اهداف محقق شود، نخستین کسی که از آن نفع خواهد برد، کشور میزبان است، بنابراین می‌توانیم در همه‌ این زمینه‌ها بویژه برگزاری مناسک حج مشارکت داشته باشیم. امروز برگزاری حج جمهوری اسلامی ایران برای سایر کشورها الگو شده و نظم زائران ما به گونه‌ای است که هیچ مشکلی برای دولت میزبان ایجاد نمی‌کند.

افزایش سهیمه‌ حج
قاضی‌عسکر همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای افزایش سهیمه‌ زائران ایرانی دارید، گفت: اگر این روابط بین طرفین، کاملا پایدار شود می‌توانیم هر سال سهمیه اضافه‌تری بگیریم تا زائرانی که در نوبت هستند، به حج مشرف شوند. البته در سال‌های گذشته سهمیه ما متفاوت نبوده است، بلکه در پایان سهمیه‌ای می‌دادند که امسال داده نشد و تلاش ما این است که بتوانیم این سهمیه را بگیریم.

حج امسال تحت تاثیر بیداری اسلامی بود
وی در ادامه درباره‌ این‌که برگزاری همایش‌هایی با حضور اندیشمندان و زائران دیگر کشورها چه تاثیری در توجه به بیداری اسلامی ملت‌های مسلمان دارد، یادآور شد: در دیدارهایی که داشتیم می‌توان فهمید که فضای حج امسال با سال گذشته متفاوت بود. امسال زائرانی که از کشورهای دیگر آمده بودند، احساس عزت می‌کردند که دیکتاتورها ساقط شده و مردم بر سرنوشت خود حاکم شده‌اند و بیشتر آن‌ها معتقد بودند؛ از حرکت انقلاب مردم ایران الهام گرفته‌اند.
سرپرست حجاج ایرانی گفت: قدرت‌های شیطانی باید بپذیرند که شرایط امروز متفاوت با گذشته است و خاورمیانه جدید با مبنای تفکر اسلامی و تفکرات دینی در حال شکل گیری و بیداری اسلامی در حال تحقق است که امیدواریم کشورهایی که در حال حرکت به این سمت هستند، زودتر به موفقیت دست پیدا کنند.

بازرسان بعثه‌ مقام معظم رهبری روزانه مشکلات را منعکس می‌کنند
حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر در پاسخ به سوالاتی درباره‌ برخی دغدغه‌ زائران نسبت به اقامتگاه‌ها، غذا و بهداشت، یادآورشد: بازرسان بعثه‌ مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت هر روز گزارش مشکلات، کمبودها و نواقص را منعکس می‌کنند و خود ما نیز در بازدید از اقامتگاه‌ها در جریان روند امور و خدمت‌رسانی به زائران قرار می‌گیریم. همچنین هماهنگی بعثه‌ مقام معظم رهبری با سازمان حج و زیارت بسیار خوب بوده و این سبب شده است، هر جا مشکل و نقصی وجود داشته است، برای حل آن تلاش و اقدام شود، به عنوان مثال در بازدیدهایی که از اقامتگاهای زائران در مدینه و مکه به عمل آمد، آن‌هایی که از شرایط مطلوب برخوردار نبودند یا گنجایش کاروان‌های ما را نداشتند، مقرر گردید سال آینده این ساختمان‌ها اجاره نشود.
بنابرگزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، وی تاکید کرد: ما یک اصلاح از درون را پذیرفته‌ایم. خدمتگزار حجاج هستیم و وظیفه‌ ما اصلاح وضعیت موجود و بهتر شدن آن است. البته اکثر زائران ما بار اول تشرف‌شان به سرزمین وحی است، بنابراین شاید آن‌گونه که باید در جریان سیر تحولاتی که برای بهتر شدن امور حج و خدمت‌رسانی انجام شده است، نباشند؛ ولی آنچه به نفع مردم و قابل عملیاتی شدن است را در دستور کار قرار می‌دهیم و مشکلاتی که در حین سفر قابل حل باشد را برطرف می‌کنیم. در غیر این صورت اگر نیاز به کار کارشناسی باشد، برای عمره و حج سال بعد عملیاتی می‌کنیم.

با بعثه‌های حج کشورهای دیگر تبادل تجربیات داریم
سرپرست حجاج ایرانی همچنین درباره‌ نتیجه رایزنی‌ها با بعثه‌های حج کشورهای دیگر و تبادل تجربیات، گفت: از سال گذشته ارتباطمان را با بعثه‌ حج کشورها توسعه دادیم تا از تجربیات موفق آن‌ها استفاده کنیم و تجربیات و دانش خود را نیز در این زمینه در اختیار آن‌ها قرار دهیم، بنابراین سال گذشته تعدادی از کارشناسان و نمایندگان این بعثه‌ها به ایران سفر کردند و کارگاه‌هایی در حوزه‌ کارهای فرهنگی و اجرایی برای آن‌ها برگزار کردیم.

آشنایی با زبان عربی برای زائران یک ضرورت است
نماینده‌ ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: ما به آسیب شناسی حج نیز توجه جدی داشته ایم و برخی زائران به دلیل این که آموزش‌های لازم را نمی‌بینند، در عمل دچار مشکل می‌شوند. باید روی آسیبها خیلی کار کنیم، بویژه در زمینه‌ تسلط به زبان؛ چرا که معمولا زائران دیگر کشورها دست‌کم علاوه بر زبان مادری به یک زبان دیگر تسلط دارند. باید سرمایه‌گذاری کنیم تا زائران ما دست‌کم به زبان عربی مسلط شوند تا بتوانند با زائران دیگر کشورها در تماس باشند.

پایان پیام/


 

کد خبر 83360

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha