دیابت بیماری خاموشی که اگر مهار نشود سکته خاموش را به دنبال دارد

بیماری دیابت را می توان کنترل کرد ولی اگر این بیماری مهار نشود تمام بدن فرد را درگیر کرده و منجر به سکته در افراد مبتلا می شود.

خبرگزاری شبستان، سرویس اجتماعی، هادی دهقانی: دیابت بیماری خاموشی است که اگر  مهار نشود می تواند تمام بدن فرد مبتلا را درگیر نماید، و گاهی منجر به سکته می‌شود این بیماری اعصاب پوستی را تخریب می‌کند و سکته خاموش را دنبال دارد، به صورتی که دو سوم علل مرگ در دیابتی‌ها علل قلبی است.

بیماری دیابت همیشه نیاز به دارو ندارد و گاهی با رژیم غذایی مناسب می توان از عوارض آن کاست ولی باید این رژیم غذایی حفظ شده و قند خون بدن کنترل شود.

نتایج آخرین پیمایش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در کشور نشان می دهد که 10 الی 12 درصد بزرگسالان در کشور به دیابت مبتلا هستند. این رقم در بعضی از استان های کشور به 16درصد نیز می رسد.

حدود یک چهارم از بیماران دیابتی از بیماری خود اطلاعی ندارند و فقط حدود 50 درصد بیماران دیابتی تحت درمان قرار دارند. این بیماری و عوارض جدی آن مانند حوادث قلبی-عروقی، نارسایی کلیوی، اختلال اعصاب محیطی، زخم پای دیابتی و قطع عضو، عوارض چشمی و سایر عوارض این بیماری هزینه های زیادی به مبتلایان، خانواده آنها و نظام سلامت در کشور تحمیل می کند.

 

بیمه سلامت

 

سلامت و ارتقای فرهنگ خودمراقبتی و سلامت از مواردی است که مردم را برای زندگی بهتر و سالم تر آماده می کند، دکتر شهرام رفیعی‌فر درباره اهمیت آموزش خود مراقبتی جامعه افزود: وزارت بهداشت در زمینه خود مراقبتی در چهار محور آموزشی فعالیت می‌کند. یکی از این موارد، خود مراقبتی برای سبک زندگی سالم است. یعنی در زمینه تغذیه سالم، تحرک فیزیکی، سلامت روان، حوادث، بهداشت فردی، پیشگیری از بلایا و آسیب‌ها، عدم مصرف دخانیات، قلیان، الکل و مواد مخدر و بهداشت بارداری آموزش‌های پایه به افراد ارائه می‌شود.

 

وی بیان کرد:‌ برخی افراد خود مراقبتی را از خود و خانواده و جامعه انجام می‌دهند و خود مراقبتی برخی هم بر عهده دیگران است. به طور مثال خودمراقبتی نوزاد یا افراد سالمند بر عهده خانواده آنهاست. با این حال کل جمعیت کشور نیازمند توانمند شدن برای فرا گرفتن خود مراقبتی هستند.


بنابر اعلام وبدا، رفیعی‌فر ادامه داد: بهترین سن و هزینه اثربخش‌ترین زمان برای ارائه آموزش‌های خود مراقبتی، از پیش دبستانی تا پایان دبیرستان است که شامل برنامه تدریجی، تکاملی و فزاینده و متناسب با رشد و تکامل دانش آموزان و گروه‌های سنی و جنسی می‌شود.



مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: از طرفی در نظام بهداشتی و درمانی کشور و به خصوص در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، توسط تیم سلامت شامل پزشک خانواده، ماما، دندانپزشک و مراقبین سلامت، به یک خانم در هر خانواده که معمولا زنان خانواده با ۸ کلاس سواد هستند، آموزش‌هایی ارائه شده و این فرد سفیر سلامت خانواده می‌شود و آموزش‌های خود مراقبتی را یاد می‌گیرد. از این افراد به عنوان سفیر سلامت خانواده دعوت و در سیستم ثبت می‌شود.

 

 

 

 

کد خبر 855474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha