حوزه های علمیه با انجام پژوهش های قرآنی جنبش نرم افزاری را رقم بزنند

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) پژوهش های قرآنی را زمینه ساز جنبش نرم افزاری مدنظر رهبری دانست و گفت: حوزه‌های علمیه به عنوان یکی از دو قطب اصلی تحول علمی کشور باید به انجام این پژوهش ها اهتمام داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی عزیزی کیاء، دبیر پژوهش گروه تفسیر و علوم قرآن موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به نقش راهبردی پژوهش در تبیلغ آموزه های دین به خبرنگار شبستان گفت: نخستین قدم در راه تبلیغ دین شناخت صحیح آن است که باید به روش صحیح و علمی از متون اصیل دین به دست آید.

وی قرآن را اصلی ترین متن دین خواند و اظهارکرد: قرآن تنها کتابی است که تمامی مسلمانان از هر فرقه و مذهبی در برابر آن خاضع بوده وبه حقانیت آن باور دارند از سوی دیگر به دلیل هماهنگی آموزه‌های قرآنی با فطرت و سرشت آدمی می توان با انجام پژوهش های قرآنی کاربردی و اثرگذار بر مجامع بین المللی و پیروان دیگر ادیان و مکاتب الهی یا مادی تأثیر مثبت گذارده و مسیری وحیانی پیش روی آنها گشود.

حجت الاسلام عزیزی کیاء با بیان این مطلب که توجه به آموزه‌های دینی به طور عام و آموزه‌های قرآنی به طور خاص می‌تواند زمینه رشد و شکوفایی علمی در زمینه‌های مورد نیاز جامعه را فراهم کند، تصریح کرد: قرآن با تکیه بر لزوم شناخت صحیح مسیر زندگی و تعقل و تفکر آدمی را به تعمق در جوانب مختلف حیات فرا می‌خواند.

 

ابزارهای مادی در منظر قرآن بسترساز تعمیق دامنه علوم مادی و معنوی انسان است
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: قرآن آشنایی با پدید‌ه‌های مادی لازمه توجه به آفریننده جهان و انسان و شناخت بیش‌تر و بهتر او می‌داند،. بر اساس آموزه‌های قرآنی انسان از سوی خدا به آبادانی زمین گمارده شده و با در اختیار داشتن ابزارهای موردنیاز از سوی خداوند هر روز بیش از پیش باید بر دامنه علوم مادی و معنوی خود از طریق تدبر و تعمق بیفزاید.

وی درباره تاثیر پژوهش های قرآنی در تحقق جنبش نرم افزاری مدنظر رهبری بیان کرد: بی‌شک از ارکان مهم در تحقق جنبش نرم‌افزاری توجه به آموزه‌های قرآنی است، از این رو حوزه‌های علمیه به عنوان یکی از دو قطب اصلی تحول در جامعه علمی کشور باید با بهره گیری از آموزه های قرآن و عترت بتوانند در جنبش نرم افزاری مدنظر ومطالبه رهبری اثرگذار باشند.

حجت الاسلام عزیزی کیاء با اشاره به وجود محورهای کلی حرکت انسان در علوم اجتماعی ابرازکرد: قرآن به عنوان منبع بی پایان معارف الهی در زمینه‌ باورهای اعتقادی و اخلاقی، اقتصادی، سیاسی، تعلیم و تربیت، حقوق و دیگر حوزه‌های مربوط به انسان مباحث اساسی را مطرح کرده است، بنابراین باید مبانی قرآن برای بهسازی و جهت‌دهی صحیح به پژوهش‌های بشری در این حوزه‌ها به کار گرفت و مسیر جنبش نرم‌افزاری را بر اساس آن پیش برد.

 

نیازسنجی مناسب از مخاطبان ضرروت انجام پژوهش‌های قرآنی است
وی نیازسنجی مناسب از مخاطبان را ضرروت انجام پژوهش‌های قرآنی دانست و عنوان کرد: توجه به نیاز های زمانی، مکانی و ویژگی‌های مخاطبان این پژوهش ها نیازمند هم‌اندیشی متفکران متعهد در رشته‌های مختلف علوم اجتماعی است تا پرسش های نو و تازه در زمینه‌های مختلف را در اختیار پژوهش‌گران قرآنی قرار دهند البته قرآن‌پژوهان نیز باید از ذهن پرسوال برخوردار باشند.

دبیر پژوهش گروه تفسیر و علوم قرآن موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: قرآن پژوهان برای انجام پژوهش های کاربردی باید در کنار برخورداری از ذهن پرسوال مطالعات گسترده و ویژه ای نیز داشته باشند تا بتوانند پاسخ های متناسب با پرسش مدنظر را به جامعه علمی ارائه کنند.


پژوهشگران و مراکز قرآن پزوهی نیاز علمی کشور را پاسخگو نیستند
وی درباره میزان اهتمام جامعه علمی کشور به انجام پژوهش های قرآنی گفت: انتظار پرداخت به پژوهش های این عرصه در کشور کاری سخت است باید مراکز قرآن پژوهی را بسط و توسعه داد و از میزان کمی و کیفی آنها در پرداخت به پروژه های وحیانی اطمینان حاصل کرد، البته این واقعیت را نمی توان کتمان کرد که پژوهشگران مراکز قرآنی در حد نیاز علمی این عرصه نیست.

حجت الاسلام عزیزی کیاء با اشاره به حضور نیروهای موجود در سطوح مختلفی از توان علمی و پژوهشی خاطرنشان کرد: توسعه کمی و کیفی مراکز و جامعه قرآن‌پژوهی در کنار توجه به روزآمدسازی پژوهش‌ها در کنار تمهید زیرساخت هایی همچون تقویت، بازنگری و بازسازی برنامه‌های آموزشی مراکز قرآنی،. پژوهش‌محور کردن آموزش ها، برگزاری دوره‌های کارورزی پژوهش و تدوین متون مناسب آموزشی بر اساس سرفصل‌های جدید باید برای ارتقا و اثرگذاری این پژوهش های مدنظر قرار گیرد.

پایان پیام/
 

کد خبر 8591

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha