اجرای طرح ملی فهما در ۵۷۵ کانون مساجد کردستان

گلباغی با اشاره به اجرای طرح ملی فهما در کردستان گفت: ۵۷۵ کانون فرهنگی هنری مساجد استان در زیست بوم بچه های مسجد ثبت نام کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سنندج،کامل گلباغی امروز(19دی) درنشست خبری بااصحاب رسانه استان که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان برگزار شد،با تسلیت شهادت سردار سلیمانی و همراهانش اظهارداشت: حدود ۶۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد با ۲ هزار و 96 مسجد در استان وجود دارد.

 

وی افزود: ۷۰ هزار مکان مذهبی در کشور فعال است که از این تعداد سه هزار مکان مذهبی در استان است.

 

گلباغی اذعان کرد:به ازای هر ۵۲۰ نفر در کردستان یک مکان مذهبی وجود دارد در حالیکه براساس سرانه کشوری به ازای هر یک‌هزار و ۲۰ نفر یک مکان مذهبی در کشور داریم.

 

وی افزود: امکانات اماکن مذهبی استان کم است و شاید پاسخگوی انتظارات مردم نباشد.

 

مسوول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان کردستان خاطرنشان کرد: برای رفع خلا قانونی که داشتیم بر همین اساس سند تحول تدوین شد که نجات بخشی از فعالیت‌های دینی مذهبی بود که در اردیبهشت ۹۷ توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه برای تدوین این سند هشت ماموریت و وظیفه به ما محول شد، اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف، ساماندهی و تجهیز کانون‌های فرهنگی که برای اولین بار ۱۷۰ میلیون برای تجهیز کانون‌های مساجد استان از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به کانون‌ها اختصاص یافت.

 

این مقام مسئول افزود:همچنین تولید محصولات فرهنگی از جمله کتاب، برگزاری جشنواره قلم، تهیه بانک اطلاعاتی به منظور تجمیع اطلاعات مساجد استان، پیوند آموزش خانواده و مدارس و ورود ما به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که در این راستا در مساجد دوره‌های آموزشی مختلفی برگزار شده است، از جمله وظایف کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان است.

 

وی بیان کرد:درروستاها فعالیت‌های کانون‌ها تحت نظر ائمه جمعه و جماعات در مساجد اداره می‌شود.

 

گلباغی افزود: برای این فعالیت‌ها دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان‌ها تشکیل شده بود که اکنون این دبیرخانه به ستاد فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران) تغییر یافته و در قالب شورایی با مشارکت هشت ارگان تشکیل و فعالیت می‌کند که به ریاست نماینده ولی فقیه و با عضویت برخی ادارات فرهنگی در استان فعالیت می‌کند.

 

وی افزود: فهما دارای بودجه مستقل بوده و ردیف بودجه برای آن اختصاص می‌یابد و افق دید ما این است که براساس سند تحول یک چهارم مساجد باید دارای کانون و کتابخانه باشد که تا سال 1414 باید عملی شود.

 

گلباغی در ادامه افزود: کانون‌های مساجد در روستاهای با بیش از یک‌هزار نفر جمعیت تشکیل می‌شود.

 

وی اذعان کرد: باید کانون‌ها در سامانه بچه‌های مسجد ثبت شوند و تاکنون با همکاری ۲۸ رابط ۵۷۵ کانون مساجد در این سامانه ثبت‌نام شده‌اند و هشت‌هزار عضو در این سامانه ثبت نام شده‌اند.

 

این مقام مسئول افزود: برای ثبت نام در سامانه بچه‌های مساجد، کانون‌های فرهنگی تا ۲۵ دیماه فرصت ثبت نام دارند و بعد از این زمان سامانه بسته و استان‌ها ارزیابی و پایتخت فهما در کشور معرفی خواهد شد.

 

وی در پایان با قدر دانی از اصحاب رسانه استان،خاطرنشان کرد: هجدهمین دوره آزمون قرآن و عترت۱۱ بهمن سال جاری با حضور دو ‌هزار و ۲۲۹ نفر شرکت‌کننده در چهار گروه و در ۱۵ رشته برگزار می‌شود، که در ۹ شهرستان و ۱۰ حوزهمزمان باسراسر کشوربرگزار خواهد شد.

کد خبر 878787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha