سردار سلیمانی الگوی یک کنش گر تمدنی است

پژوهشگر علوم سیاسی با بیان این که سردار سلیمانی الگوی یک کنش گر تمدنی است، گفت: سردار سلیمانی شخصیتی بود که مجموعه ای از خرده هویت های طرفدار انقلاب، ناقد انقلاب و مخالف نظام را حول محور خود جمع کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، هم اندیشی علمی با موضوع «مقاومت و تدوام انقلاب اسلامی» شامگاه چهارشنبه(25دی) از سوی پژوهشکده علوم و اندیشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

 

«مختار شیخ حسینی» در این نشست با اشاره به این که موضوع مقاومت اسلامی منظر دانش سیاسی با گرایش های مختلف سؤالات مختلفی را پیش روی ما می‌ گذارد، گفت: به نظرم می‌ رسد در بین دغدغه مندان جامعه سیاسی این بحث مطرح می‌شود که چطور در یک سیستم، خرده هویت هایی به تجمیع و وحدت می رسند؟

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی شخصیتی بود که مجموعه ای از خرده هویت های طرفدار انقلاب، ناقد انقلاب و حتی کسانی که اصل نظام را قبول ندارند حول محور خود جمع کرد که این مسأله جای تأمل و دقت دارد.

 

وی یادآور شد: بحث شهادت حاج قاسم سلیمانی در سطح دانش روابط بین الملل هم پرسش های جدیدی را پیش روی ما قرار می‌ دهد؛ می‌ گویند که دولت بازیگر اصلی است ولی وقتی از بحث محور مقاومت صحبت می‌ کنیم با یک بازیگر جدیدی مواجه هستیم که با مرکزیت یک دولت و غیر رسمی و ترکیبی کار می‌کند، بنابراین این هم یک پرسش است که در این حوزه دانشی می‌ توان مطرح کرد.

 

شیخ حسینی با تأکید بر این که محور مقاومت آثار بزرگی داشته است، گفت: هنوز جا برای کار زیاد است چون به عنوان مثال در فلسطین می‌ گویند به لحاظ عملی روی میدان کار می‌ کنیم ولی به لحاظ فلسفی نتوانسته ایم فلسفه مقاومت را در سطح نخبگان مطرح کنیم یا الان در ادبیات خودمان می‌ توانیم از فقه مقاومت صحبت کنیم یا خیر؟ که تکلیف مخاطب فردی، نهادی یا سازمانی را مشخص کنند.

 

وی در ادامه بیان داشت: اگر بگوییم جمهوری اسلامی به سمت یک تمدن حرکت می‌ کند آیا می‌ توانیم در شخصیت سردار سلیمانی بخ عنوان الگو کشف کنیم که یک کنش گر تمدنی چه ویژگی هایی دارد؟ آیا می‌ توانیم چنین الگویی را در سطح امنیتی مطرح کنیم یا خیر؟ بنابراین از نظر من می‌ توان این پرسش ها را فراروی خودمان قرار بدهیم.

کد خبر 881470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha