فرزند پروری پس از طلاق، آکنده از خطرات است

زهرا شومالی برآورده کردن تمام انتظارات و نیازهای کودکان طلاق به خاطر احساس گناه ناشی از طلاق را یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی طلاق عنوان کرد.

«زهرا شومالی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان، با بیان اینکه طلاق در بسیاری مواقع ضروری است و زوجین ناگریز به قبول این امر هستند گفت: بدیهی است درگیریهای خانوادگی تاثیرات روحی و عاطفی شدیدی روی کودکان و نوجوانان می‌گذارد.


این کارشناس ارشد مشاوره اظهار داشت: متاسفانه باور عموم در اکثر مواقع بر این است که این کودکان با سن کم خود، متوجه  مشکل خاصی نمی شوند اما واقعیت بر خلاف این ادعاست.


وی با اشاره به اینکه زمانی که کودک در سن پایین شاهد جدایی والدین باشد این حس به او القا می شود که او مقصر اصلی این جدایی است تصریح کرد: حقیقت تلخ و انکار ناپذیراین است که طلاق مواردی از جمله افت و مشکلات تحصیلی، روابط بین فردی ضعیف، عزت نفس پایین، خشم، عصبانیت و مواردی دیگر را به وجود می آورد.


این آسیب شناس کودک متذکر شد: با چنین اتفاقی، همیشه یک احساس گناه و عذاب وجدان در درون کودک هست و ‏‪_ ایجاد و مدیریت یک رابطه خوب بین والدین مطلقه و رفتار هماهنگ و یکپارچه والدین در حمایت از کودک می‌تواند اثرات منفی طلاق را کاهش دهد.


شومالی خاطر نشان کرد: زندگی این کودکان دستخوش آشفتگی و تزلزل است هر چند واکنش این کودکان متفاوت است و ممکن است سبب ترس و نگرانی شدید فرزندان از آینده شود ‬و برای کاهش اثرات منفی طلاق روی فرزندان، والدین باید مسائل احساسی خود را با یک درمانگر و مسائل قانونی را با یک وکیل در میان بگذارند نه اینکه جلوی چشم بچه ها به دعوا و مشاجره بپردازند .


وی افزود: والدین همچنین در مقابل مراقبت مالی، رفتاری و روانی بچه ها متعهد باشند چراکه بیش از نیمی از کودکان تا یکسال پس از طلاق والدین مشکلات روانشناختی و رفتاری مختلفی همچون  زود رنجی، گریه زیاد، ترس، مصرف مواد و افسردگی و پرخاشگری و بزهکاری را نشان می دهند.


این مشاور خانواده ادامه داد: با توجه به اینکه فرزند پروری پس از طلاق، آکنده از خطرات است و شما ممکن است ناخواسته به آن دامن بزنید باید یک سری از مسائل را مثل خراب کردن رابط کودک با والد دیگرش، انتقال دادن ناراحتی ها و آزردگی هایی که از همسر سابق تان دارید به فرزندان، استفاده کردن از کودک برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد همسر سابق، وابستگی عاطفی شدید به فرزندان و از کردن بچه ها و برآوردن بی چون و چرای تمامی نیازها به خاطر احساس گناه ناشی از طلاق در نظر بگیرید .


شومالی در پایان تاکید کرد: باید با کودکان در مورد طلاق صحبت کرد و بدون به وحشت انداختن آنها به بچه ها حقیقت را بگوئیم و در دوران طلاق و سال‌های پس از آن، رابطه خود را با فرزندان حفظ کرد.

 

کد خبر 884423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha