بلایا و مصائب محک میزان ایمان و صبر انسان های مؤمن است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که بلایا و مصائب محک میزان ایمان و صبر انسان های مؤمن است، گفت: همه ما امروز در غم و مصیبت هستیم اما بدانیم از یک نگاه، بلا و مصیبت سبب رفعت و ارتقای درجه انسان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله «محمدجواد فاضل‌لنکرانی» با توجه به حوادث اخیر پیش آمده در کشور به ویژه شیوع بیماری کرونا به تبیین مطالبی در این باره پرداخت و فلسفه بلا و مصیبت را یادآور شد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: قرآن کریم یک قاعده کلی را به بشر تذکر و مکرر این را مورد توجه قرار داده و این قاعده را در سوره مبارکه توبه آیه 50 بیان فرموده«قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ» است که این آیه شریفه دستوری است که خدای تبارک و تعالی به پیامبر اکرم داد.

 

وی اضافه کرد: وقتی منافقین می‌دیدند اگر یک خوشی و موفقیتی یا با پیروزی درجنگی غنایمی نصیب پیامبر و یارانش می شد،به پیامبر اکرم (ص) خرده می‌گرفتند و یک جوری برخورد می‌کردند و یا اگرپیامبر و مسلمان‌ها دچار سختی وگرفتاری می‌شدند به نحو دیگری برخورد می‌کردند إن تصبک حسنةٌ تسئه، اگر خوشی و خیری برای پیامبر و مسلمین بود منافقین ناراحت می‌شدند، اگر گرفتاری و مصیبتی سراغ پیامبر می‌آمد منافقین می‌گفتند یقولوا قد أخذنا امرنا من قبل، ما این مسئله را از قبل پیش‌بینی کرده بودیم و خوشحال بودند که اینها نیامده بودند به میدان تا گرفتار آن مصیبت ظاهری نشوند.

 

آیت الله فاضل‌لنکرانی تصریح کرد: خدای تبارک و تعالی به پیامبر دستور داد که«قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا»گرچه این خطاب به پیامبر است ولی دستوری است برای همه افرای که حادثه و مصیبتی یا یک امر خیر و خوشی برایشان به وجود می‌آید، پیامبر فرمود به دستور خدا هیچ چیزی سراغ ما نمی‌آید مگر اینکه خدای تبارک و تعالی قبلاً برای ما مقدّر کرده و در لوح محفوظ برای ما ثبت کرده است.

 

وی با اشاره به آیه شریفه «لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا» خاطرنشان کرد: هر چه که در زندگی برای هر انسانی چه پیامبر و چه غیر پیامبر، چه مؤمن و چه غیر مؤمن، برای او قرار می‌گیرد خدای تبارک و تعالی قبلاً او را در لوح محفوظ ثبت فرموده. ما باید در این حادثه و مشکل، ایمانمان به خدای تبارک و تعالی زیاد شود.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز کرد: اگر انسان یک کسالتی پیدا کرد، اگر مشکلی در جامعه به وجود آمد، اگر یک نعمت یا خوشی‌ای به وجود آمد انسان همیشه بگوید«لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا»البته در جای خودش کاملاً بیان شده و تحقیق شده که این مستلزم جبر نیست، خدای تبارک و تعالی روی آن علمی که داشته و می‌دانسته که چه حوادث و شرایطی، چه موانعی برای جامعه، برای انسان به وجود می‌آید، تمام حوادثی که به وجود می‌آید قبلاً نوشته شده و این هیچ مستلزم جبر نیست، ما باید ایمان خودمان را به خدا قوی کنیم، این مرض گرچه در ظاهر یک مرض است و شرّ است اما در باطن می‌تواند انسان را به خدا معتقدتر کند، انسان را به خدا نزدیک‌تر کند.

 

وی بیان داشت: ما با این آیه باید توحید افعالی خودمان را قوی کنیم. توحید افعالی هر آنچه که در این عالم واقع می‌شود با اراده خدای تبارک و تعالی است، اگر خوشی و مرض است با اراده خدای تبارک و تعالی است، ما همه اینها را باید با این دیدگاه و با این نگاه بسنجیم، ایمان خودمان را ترقی بدهیم، هر بلایی که برای انسان به وجود می‌آید برای ارتقای درجه است.

 

آیت الله فاضل لنکرانی به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) در این باره اشاره کرد و ابراز داشت: ایشان می‌فرمایند:«إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَة» بنابراین یک حادثه‌ای که واقع می‌شود ما نباید نسبت به یک شخص وگروه تفسیر کنیم، باید به صورت کلان و کلی در مجموعه هستی آن را ملاحظه کنیم، یک بلایی که می‌آید نسبت به ظالم ادب است، نسبت به گناهکار عقوبت است، اما نسبت به انسان مؤمن صالح و عادل امتحان است.

 

وی ادامه داد: هر فردی باید ببیند مقدار این امتحان چیست؟ آیا با یک بلا انسان همه اعتقادات خودش را کنار می‌گذارد؟ آیا در بلا باورش هست که اگر خدا بخواهد این بلا را برمی‌دارد و اگر نخواهد این بلا باقی می‌ماند؟ ایمان خودمان را محک بزنیم، گرچه برای این مصیبتی که برای مردم عزیزمان ایجاد شده همه ما متأثریم امروز افراد زیادی در بیمارستان‌ها هستند و همه ما امروز در غم مصیبت این عزیزان شریک هستیم اما بدانیم از یک نگاه سبب رفعت انسان و  سبب ارتقای درجه انسان می‌شود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان ساخت: امیدوارم ان شاء الله خدای تبارک و تعالی ما را از این امتحان الهی سربلند بیرون بیاورند و درجات و مراتب ایمان ما را ارتقا بدهد ان شاء‌الله.

کد خبر 904464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha