توصیه های روانپزشک کودک و نوجوان به والدین در شرایط کرونا

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: این روزها بیماری کرونا باعث استرس و اضطراب زیادی در کودکان خواهد شد که والدین با انجام روش هایی می توانند کاری کنند که کودکان کمتر دچار آسیب شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر مصطفی یزدانی دوشنبه شب (11 فروردین) در پاسخ آنلاین به سوالات پزشکی با موضوع «اختلالات روانپزشکی بزرگسالان و کودکان و نوجوانان» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این روزهای قرنطینه با اینکه کارهای عقب افتاده زیادی دارم اما حس و حال هیچ کاری ندارم، چه راهکاری را پیشنهاد می کنید تا از این بی انگیزگی بیرون بیایم؟ گفت: با توجه به اینکه روال زندگی برای همه اقشار جامعه (کودکان، نوجوانان و ...) تغییر کرده و این تغییر  خود باعث ایجاد استرس و اضطراب می شود؛ پس کاری که باید انجام دهیم این است که سعی کنیم روال زندگی را حفظ کنیم و برای برنامه های درسی، تفریحی و ... برنامه ریزی کنیم و براساس برنامه، تفریحات و ورزش هایی که در خانه می توان انجام داد را داشته باشیم زیرا ورزش خود باعث بهتر شدن روحیه و و به تدریج ایجاد انگیزه می شود.

 

 

 

متخصصص اعصاب و روان و فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در پاسخ به اینکه هنگامی استرس می گیرم به شدت دچار تنگی نفس، دست درد و پا درد می شوم، چکار باید کرد؟ افزود: هنگام استرس که دچار تنگی نفس و علائمی دیگر می شوید می تواند از علائم حمله اضطرابی (پنیک) باشد که معمولاً در بیماری های اضطرابی و به دنبال استرس های این چنینی زیاد اتفاق می افتد که درمان های دارویی خود را دارد اما با این حال باید بررسی شود.

 

 

وی در پاسخ به اینکه قدرت کنترل خود را زود از دست می دهم و حرف هایی که نباید زده شود را بدون تفکر می زنم، خیلی تمرین می کنم اما نمی توانم این رفتار خود را کنترل کنم راهنمایی کنید، گفت: کنترل هیجانات مخصوصاً کنترل خشم نیاز به آموزش هایی دارد که باید حتماً به روانپزشک و یا روانشناس بالینی مراجعه داشته باشید تا بررسی و ریشه یابی شود و براساس آن درمان هایی که برای کنترل خشم و حل مسئله است آموزش داده شود.

 

 

یزدانی در ادامه در پاسخ به اینکه خانم 47 ساله ای که 7 سال قرص کلونازپام خورده باشد آیا می تواند به تدریج دارو را قطع کند و چه چیزی جایگزین این قرص می تواند باشد؟ بیان کرد: باید براساس تعداد قرصی که مصرف می کرده، کم کم شروع به قطع کردن قرص و در کنار آن داروهایی کند که به صورت جایگزین داده می شود.

 

 

وی در پاسخ به اینکه دختر دوساله ام ناخن خود را می جود، چه باید کرد؟ بیان داشت: این می تواند از علائم بیماری های اضطرابی باشد لذا باید مراجعه کنید تا هم درمان های دارویی و هم درمان های غیردارویی داشته باشد.

 

 

 

متخصصص اعصاب و روان و فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در ادامه بیان کرد: چون این روزها درگیر کرونا هستیم و بیماری کرونا باعث استرس و اضطراب زیاد روی کودکان خواهد شد لذا 5 روش برخورد والدین نسبت به کودکان را مطرح می کنم که انجام دهند تا کودکان کمتر دچار آسیب شوند.

 

 

 

 

وی ادامه داد: مرحله اول اینکه ما محدود سازی انجام دهیم یعنی بهتر است کودکان خود را در معرض اخبار ناگوار (خبرهایی در مورد شیوع روز افزان بیماری کرونا، مرگ آوری، عدم کنترل بیماری و یا عدم وجود دارو و واکسن و....) قرار ندهیم.

 

 

 

دکتر یزدانی افزود: مرحله دوم کنترل استرس و اضطراب والدین است؛ یعنی اگر خود والدین نتوانند اضطراب و استرس خود را کنترل کنند، ممکن است اضطراب در کودکان بیشتر شده و کودکان بیشتر آسیب ببینند زیرا کودکان در این شرایط والدین را به عنوان یک منبع و تکیه گاه برای خود می دانند و بیشتر از هر زمانی به اطمینان بخشی و حمایت والدین احتیاج دارد و چه بسا خود اضطراب از طریق نقش و الگوی اضطرابی، در کودک فعال شود پس اگر والدین اضطرابی باشند کودکان از آن ها یاد می گیرند و اضطرابی می شوند.

 

 

 

 

یزدانی در ادامه با اشاره به اینکه مرحله سوم صداقت است، افزود: صداقت خیلی مهم است؛ یعنی با کودکان خود صادق باشید و با توجه به اینکه گفتیم باید محدود سازی داشته و کودکان را از اخبار دور نگه دارید اما قرار نیست به آن ها دروغ بگویید و پنهان کاری کنید زیرا کودکان واقعیت های اطراف خود را متوجه می شوند و دروغ گفتن والدین به آن ها ممکن است اعتماد آن ها را به والدین سلب کند لذا در این موارد بهتر است از خود کودک شروع کنید و بپرسید نظرش در مورد این بیماری چیست؟ که با این کار می توانید پی به افکار و احساسات کودک ببرید و آن ها را درک کنید.

 

 

 

وی در ادامه بیان کرد: صحبت کردن با کودکان موضوع دیگری است؛ باید با توجه به سن آن ها و یا استفاده از داستان و نقاشی و با کلمات کوتاه، شمرده و قابل فهم باشد و به تدریج با آن ها صحبت شود و همچنین بر مسائلی که دست خودمان است تأکید کنیم یعنی مسائل بهداشتی را به آن ها آموزش دهید.

 

 

 

متخصصص اعصاب و روان و فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: در خصوص نوجوانان می توانید نکات مثبت این مسئله را بیشتر مطرح کنید؛ اینکه بگویید احتمال مرگ و میر بیماری کرونا نسبت به بیماری های دیگر کمتر است تا این اطمینان بخشی را به آن ها بدهید و از استرس و اضطراب آن ها کم کنید.

 

 

وی افزود: مسئله مهم دیگر اطمینان بخشی صحیح است؛ یعنی ما باید یک اطمینان بخشی صحیحی داشته باشیم و اطمینان بخشی نباید دروغ و بی حد باشد بنابراین می توانیم بگوییم این اضطراب ها و نگرانی هایی که ما داریم خیلی افراد دیگر نیز دارند و ما تنها نیستیم و خیلی از افراد مانند پزشکان، پرستاران و ... در حال کمک به ما هستند و هر اتفاقی بیفتد ما بزرگترها به فکر شما هستیم و تمام تلاش را داریم که به شما آسیب نرسد و از این طریق به کودکان اطمینان بخشی دهید.

 

 

یزدانی در ادامه بیان کرد: باید به تغییر روتین های زندگی کودکان توجه داشته باشیم؛ زیرا با توجه به اینکه مدارس تعطیل است و بیرون رفتن امکان پذیر نیست خیلی از عادات معمول کودکان تغییر پیدا کرده که عدم برنامه ریزی{در این شرایط} می تواند استرس و اضطراب در کودکان ایجاد کند لذا ما باید ساعت خواب کودکان، ساعت غذا، ساعت تکالیف و ... را تا جایی می توانیم حفظ کنیم و همچنین زمانی را در طول روز برای کودکان خود اختصاص دهید.

 

 

 

 

کد خبر 910729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha