حالت مناجات با خدا در اثر بلوغ معنوی برای انسان ایجاد می‌شود

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان‌اینکه حالت مناجات با خدا در اثر بلوغ معنوی برای انسان ایجاد می‌شود، گفت: خداوند با اینکه از ما بی‌نیاز است برای کلمات ما اثر قرار داده است، کسانی که این مقدمه را می‌فهمند اهل ذکر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام «علیرضا پناهیان» به مناسبت ماه شعبان در شرح برخی مضامین دعای مناجات شعبانیه که در جلسه‌ سخنرانی که در قالب فضای مجازی برگزار شد، گفت: احساس مناجات در اثر بلوغ معنوی به وجود می‌آید که از وابستگی شدید انسان به خدا ایجاد می‌شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه  افزود: کسی که به بلوغ معنوی می‌رسد بین خود و خدا موانعی را مشاهده می‌کند که شاید طبیعی باشند، یکی از این موانع همان طول عمر است.

 

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه در بلوغ معنوی یکی از احساساتی که عبد نسبت به مولای خود پیدا کند حس تقصیر است که تعارفی نیست، عنوان کرد: سرمایه دلشتکستگی بابی است که اگر خدا بخواهد به بنده خود لطف کند او را در مسیر بندگی قرار می‌دهد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حالت مناجات با خدا در اثر بلوغ معنوی برای انسان ایجاد می‌شود، ابراز کرد: تمام مناجات‌ها در بلوغ معنوی معنا و مفهوم پیدا می‌کند.

 

وی با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) بیان کرد: یکی از آداب دعا این است که انسان معرفت خود را نسبت  به خداوند اعلام کند، به خصوص معرفت نسبت به توحید پروردگار عالم که فقط ایشان را در جهان و زندگی خود موثر بداند.

 

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: در روایت است هرکس بگوید «لاحول و لاقوة الا بالله» خداوند می‌فرماید بنده من اعتراف کرد هیچ قدرتی جز قدرت خداوند در جهان وجود ندارد ای ملائک بروید مشکل او را حل کنید.

 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: اینکه ما مناجات می‌‌خوانیم باید این مقدمه را پذیرفته باشیم که کلمات در عالم اثر دارند و گاهی اوقاف اثر کلمات از هر چیزی بیشتر است؛ حتی در روابط انسانی اثر کلمات از هر خدمت دیگری موثرتر است.

 

وی ادامه داد: گاهی کسی نیازمند یک صدقه یا کمکی از جانب انسان دیگر است، اما خداوند با اینکه از ما بی‌نیاز است برای کلمات ما اثر قرار داده است، کسانی که این مقدمه را می‌فهمند اهل ذکر می‌شوند.

 

حجت‌الاسلام پناهیان با استناد به فرمایش امیرمومنان امام علی(ع) در مناجات شعبانیه، خاطرنشان کرد: حضرت به زبان تضرع می‌فرمایند خدایا همه نفع و ضرر من در دست تو است، خدایا اگر مرا محروم کنی چه کسی مرا روزی خواهد داد و اگر مرا رها کنی چه کسی مرا کمک خواهد کرد؛ در قرآن از تهدیدهای خداوند خطاب به انسان‌های بد است که آنها را کمک نخواهد کرد امیرمومنان این تهدید را به عنوان بلای بزرگ هستی درک کردند.

کد خبر 910820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha