لزوم اصلاح فضای کسب و کار و توسعه صادرات برای جهش تولید

حجت الاسلام سجادی جهش تولید را نیازمند توجه جدی دولت به تولیدکنندگان دانست و بر لزوم اصلاح فضای کسب و کار و توسعه صادرات برای جهش تولید تأکید کرد.

حجت الاسلام دکتر «سید محسن سجادی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به نام گذاری سال 99 به «جهش تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب به بیان راهکارهایی جهت عملیاتی سازی این شعار در کشور پرداخت.

 

عضو هیأت علمی دپارتمان اقتصاد دانشگاه مفید افزود: برای تحقق «جهش تولید» دولت باید فضای کسب و کار را ایجاد کند و پول های سرگردان را به سمت تولید بیاورد، چراکه حجم نقدینگی در کشور ما زیاد است.

 

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور این مسأله را زمینه ساز رکود اقتصادی و کاهش حجم تولید ناخالص داخلی دانست و گفت: البته ما با ایجاد فضای کسب و کار و حکم رانی خوب می توانیم تولیدکنندگان را تشویق به افزایش تولید کنیم.

 

حجت الاسلام سجادی راهکاری دیگر «جهش تولید» را توسعه صادرات دانست و تصریح کرد: تولیدکنندگان نباید ملزم باشند که همه حجم تولیدی خود را به بازار داخلی روانه کنند بلکه می‌توانند با کشورهای منطقه و همه دنیا در ارتباط باشند که این مسأله به شدت به «جهش تولید» کمک می‌کند.

 

وی بیان داشت: بنابراین راهکار اصلاح اقتصادی دست مردم است و مردم با پول هایی که دارند می‌توانند به سمت تولید بروند، البته به شرط آن که تولید به صرفه باشد چراکه مردم ما خیلی از اوقات به دلیل علاقه به سود زیادی متأسفانه به سمت بازارهای غیر مولد مثل طلا و ارز و سکه و مسکن کشیده می شوند که این هرگز مطلوب نیست.

 

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که اقتصاد ایران در سطح کلان مشکلی در تقاضا ندارد، گفت: مشکل اصلی ما در تولید است هرچند در اقتصاد خرد ممکن است برخی کالاها تقاضا نداشته باشند، بنابراین وقتی از تولید صحبت می کنیم باید به بازار هدف و میزان تقاضا نیز توجه داشته باشیم.

 

حجت الاسلام سجادی تأکید کرد: ما می توانیم تولیدات خود را بر اساس فاکتورهای علم اقتصاد و بازرگانی از جمله مزیت های نسبی ،ایده های جدید تجارت مثل شکاف فناوری، الگوی دوران عمر محصول یا با رقابت های انحصاری عرضه کنیم که در این صورت تقاضا نیز لحاظ خواهد شد.

کد خبر 911420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha