نشست های علمی نقطه عزیمت برای دستیابی به کرسی های آزاد اندیشی

معاون پژوهشی حوزه های علمیه از نشست های علمی برگزار شده در مراکز و موسسات حوزوی به عنوان نقطه عزیمت برای دستیابی به کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام سید علی عماد، معاون پژوهشی حوزه های علمیه و دبیر شورای عالی اعطای مجوزها و امتیازهای علمی، امروز (27 آذر) و در واپسین روزهای هفته پژوهش در مصاحبه خبری به مناسبت این هفته با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص نگاه جدی حوزه های علمیه به کرسی های آزاد اندیشی به خبرنگاران، گفت: در نگاه کامل به کرسی های آزاد اندیشی می توان گفت که این موضوع در چهار طبقه بندی قابل اجراست.


وی افزود: مراحل کرسی های نقد و مناظره، کرسی های نوآوری، کرسی های نظریه پردازی و در پایان کرسی های آزاد اندیشی این چهار بخش از طبقه بندی بیان شده را شامل می شود.


معاون پژوهشی حوزه های علمیه با اشاره به تعریفی از این طبقات چهارگانه، خاطرنشان کرد: مرحله نقد و مناظره بیشتر در مقام نقادی یک نظریه و مناظره بین صاحب نظر و نقادان رخ می دهد.


وی گفت: در مرحله نوآوری ایده ای نو توسط محقق و یا پژوهنده ای نوپا که هنوز به درجه پژوهشگر دست نیافته و در ابتدای راه است، ارائه می شود و در ادامه می توان گفت که کرسی های نظریه پردازی عمیق ترین لایه این طبقه بندی است و در آن جریان ها به راحتی رخ نمی دهد.


وی ادامه داد: در این طبقه نظریه ارائه شده نیاز به بحث، تبادل نظر، سنجش و تدریس دارد چرا که این مرحله یک مبنای دانشی نو و جدیدی است که می تواند در دانش مذکور تحول آفرین باشد.


حجت الاسلام عماد با اشاره به مورد چهارم این طبقه بندی، گفت: کرسی  آزاد اندیشی نه در سطح نوآوری و نه در سطح نظریه پردازی نیست، بلکه فضایی است با شاخصه های متفاوت علمی و در آن دیدگاه های مختلف علمی در کنار هم مطرح می شود و ناقدان علمی و داوران به نقد و رای در خصوص آن می پردازند.
 

وی تصریح کرد: بر همین اساس اولین گام در راستای کرسی های نظریه پردازی، کرسی های آزاد اندیشی است که پژوهشگر با آزادی عمل و با التزام به شاخصه های اخلاق دانش و اخلاق پژوهش نظریه خود را مطرح کرده و پس از تضارب آرا در خصوص این نظریه تصمیم گرفته می شود.


وی افزود: ما نیازمند مطالعات گسترده در خصوص تعیین ملاک های این چهار طبقه می باشیم ولی با وجود همه تلاش ها از سال 77 تا کنون هنوز موفق به برگزاری کرسی های آزاد اندیشی نشده ایم.


دبیر شورای عالی اعطای مجوزها و امتیازهای علمی ادامه داد: افرادی که می خواهند وارد این عرصه شوند باید از یک درجه ای از دانش در حوزه مورد بحث برخوردار باشند و بدون این مورد نمی توان در هر بحثی وارد شد.


وی خاطرنشان کرد: ما در حوزه های علمیه نقطه عظیمت برای چنین سامانه ای و رسیدن به موقعیت مناسب جهت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی را نشست های علمی قرار داده ایم.


حجت الاسلام عماد گفت: در طول سال به طور متوسط بیش از 800 نشست علمی در مراکز حوزوی برگزار می شود که برخی فقط اسم نشست را به همراه دارند، برخی ها واقعا نشست علمی هستند و برخی ها فراتر از یک نشست علمی می باشند.


وی با اشاره به مسئله تعیین شاخصه ها برای نشست های علمی افزود: آیین نامه نحوه برگزاری نشست های علمی در این معاونت تدوین شده و در آینده نزدیک در اختیار مراکز و موسسات قرار خواهد گرفت.


معاون پژوهشی حوزه های علمیه با اشاره به دیگر اقدامات در این خصوص گفت: نخستین شماره "نمایه نشست های علمی حوزه های علمیه" تا دو هفته آینده منتشر خواهد شد که هر شماره شامل اطلاعات 120 الی 150 نشست علمی است و امید داریم در آینده نیز این روند ادامه داشته باشد.


پایان پیام/ 
 

کد خبر 91967

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha