وحدت حوزه و دانشگاه شاخص تکامل جامعه دینی است

پژمان، با بیان اینکه پیشرفت و تعالی هر جامعه اسلامی وابسته به اتحاد دو نهاد حوزه و دانشگاه است، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه شاخص تکامل جامعه دینی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، سید محمد پژمان، شهردار مشهد، شب گذشته در نشست هم اندیشی دبیران تشکل های دانشجویی و حوزوی با اشاره به این مطلب که وحدت تنها اختصاص به حوزه و دانشگاه ندارد و بایستی در بین همه اقشار و فعالیت ها وجود داشته باشد، گفت: واژه وحدت بار ارزشمندی دارد که در هر جایی که اتحاد و اتفاقی به وقوع بپیوندد استمرار پیدا می کند و همگرایی و انرژی مثبت ایجاد و در نتیجه باعث سازندگی جامعه می شود.

 

وی افزود: دلیل تأکید بر وحدت حوزه و دانشگاه، تأثیرگذاری و مرجع بودن این دو رکن است که باید به عنوان یک امر ضروری در جامعه موجود باشد و مورد توجه قرار بگیرد.

 

پژمان با اشاره به اینکه منظور از وحدت این نیست که دانشگاه، حوزوی شود و بالعکس، تصریح کرد: فراگیری علوم جدید در دانشگاه ها و تاثیر آن در فعالیت بشری و حوزه علمیه هم به عنوان مرجع اسلام شناسی و خبرگان دینی متناسب با نیاز جامعه معارف و احکام لازم را در دسترس مردم قرار دهند که جامعه به هردو نیازمند است.

 

وی با بیان اینکه با در کنار هم بودن حوزه و دانشگاه فاصله های اجتماعی و مدیریتی جامعه تکمیل می شود و نباید حوزه و دانشگاه خود را مستغنی از هم بدانند، اظهار داشت: یک فرد دارای علوم امروزی ممکن است با بخش عقیده، اصول و ارزش ها کم تر آشنا باشد و برای اینکه بتواند از دانش خود در خدمت جامعه استفاده کند با بهره گیری از مباحث دینی در این مسیر موفق می شود.

 

شهردار مشهد گفت: لازم است مرکز اسلام شناسی نتیجه مباحث اسلامی را در اختیار اندیشمندان، دانشمندان و فرهیختگان دانشگاهی قرار دهد تا آن ها این ابزار ارزشمند را در کنار ابزار قدرتمندی که در دست دارند قرار دهند در این صورت یک حرکت اصیل و کامل اتفاق خواهد افتاد و متقابلا حوزه ها نیز در چهارچوب مطالب فقهی از مسائل امروزی و علوم اجتماعی و پیچیدگی های زندگی بشر آگاهی پیدا کنند.

 

پژمان با بیان اینکه معرفت اسلامی برترین معرفت ها است، گفت: آگاهی از تمامی آداب، اصول و احکام دین اسلام و مجهز نمودن آن با دانش روز جامعه را به نقطه اوج تکامل معنویت می رساند.

 

پایان پیام/

کد خبر 92278

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha