قیمت های شب یلدا از وعده تا واقیعت

معاون بازرگانی سازمان میادین میوه و تره بار از عرضه محصولات پرمصرف شب یلدا با قیمت پایین تر نسبت به سطح شهر در سازمان میادین خبرداد. . . این درحالی است که قیمت های در هر سوی شهر متفاوت است . . .

به گزارش خبرنگار شبستان، حسین اعرابی، معاون بازرگانی میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شبستان گفت: پیش بینی می شود در سال جاری برای هندوانه قیمت های سازمان حدود 100درصد و برای سایر محصولات پرمصرف شب یلدا حدود 25 تا 45 درصد پایین تر از سطح شهر باشد.

وی افزود: محصول هندوانه تازه و هندوانه انباری در مراکز عمده فروشی و مراکز تحت پوشش سازمان میوه و تره بار عرضه می شود که اغلب هندوانه های موجود در بازار مربوط به استان هرمزگان، خوزستان و فارس است.

 

جایگاه عرضه تک محصولی انار در میادین و بازارها

معاون بازرگانی میادین میوه و تره بار شهرداری تهران گفت: باتوجه به افزایش تقاضای انار در شب یلدا، سازمان میادین میوه و تره بار برای عرضه انار کیفی و ارائه تسهیلات به شهروندان، غرفه های عرضه تک محصولی انار را دایر می کند.

وی به عرضه انار در چند میدان میوه و تره بار اشاره کرد و گفت: انار کیفی در مرحله "طی دوره گذار به ارگانیک"به صورت انار بسته بندی شده و شناسنامه دار و دارای کدرهگیری مراکز تحت پوشش این سازمان فعال شده است و در صورت توافق با انجمن توسعه انار، تعداد این جایگاه ها افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: میوه هایی که در این روزها عرضه می شود، تولیدات داخلی بوده و تنها میوه وارداتی موز است و به مقدار بسیار محدود نیز در برخی اماکن آناناس پاک شده عرضه می شود. 

اعرابی اظهارداشت: محصول انار در حال حاضر به میزان فراوان و با کیفیت در تمامی میادین و بازارها موجود است و اغلب از استان های مرکزی و فارس تامین شده است.

معاون بازرگانی میادین میوه و تره بار شهرداری تهران تصریح کرد: به منظور خدمت رسانی بهتر به شهروندان با افزایش تعداد کارگران و تعداد ترازوهای موجود در غرفه ها متناسب با حجم مراجعه و نیاز شهروندان، از ایجاد صف های طولانی و ازدحام جلوگیری می شود و تیم های نظارت نیز به منظور جلوگیری از تخلف بر غرفه های عرضه میوه به صورت مستمر فعالیت خواهند داشت.

 

بلندای یلدا به عجز جیب های بینوا نمی اندیشد

از دیرباز سنت کهن و زیبایی در بین ما ایرانیان نسل به نسل منتقل شده و آخرین شب پاییز و بلندای آن را بهانه ای برای دور هم جمع شدن و تجدید دیدار و حافظ خوانی قرار داده ایم. هندوانه و انار هم که پای ثابت و جزو لاینفک شب یلداست و این طور که می گویند، چون هندوانه سرد است با خوردن این میوه برای مواجه شدن با روزهای سرد زمستان آماده می شویم. در این میان درآستانه شب یلدا قیمت هندوانه و انار چندبرابر شده و البته برای پیدا کردن هندوانه قابل استفاده باید کفش آهنی به پا کرد و با جیب های پر از پول از خانه خارج شد.

در قسمت جنوب غربی تهران انار هم همچنان در بالای سکوی قیمت ها به مشتریان دست تکان می دهد و آجیل مخلوط هم با قیمت 12 تا 20 هزار تومان در این شب با قیمت آن در شب عید تفاوتی ندارد.

یکی از فروشندگان میوه در این منطقه از تهران می گوید، هندوانه میوه تابستانی است و در این فصل برای شب یلدا انبار می شود اما متاسفانه امسال به دلیل خراب شدن هندوانه های انباری و کاشت مجدد ویژه فصل زمستان قیمت آن افزایش چشمگیری داشته است.

در قسمت جنوب شرق تهران هم قیمت آجیل های بسته بندی شده شیک، انسان را به حیرت وامی دارد و در بسته های مختلفی چون جعبه های منبت کاری شده و قیمت های 29، 72، 45 و 63 هزار تومان که در نوع خود بی نظیر است و هر کسی قدرت خرید آن را ندارد.

البته قیمت ها در هر گوشه شهر و به تناسب موقعیت فرق دارد و میزان تقاضا هم در این شب بر قیمت ها بی تاثیر نیست.

به گفته یکی از قنادان غرب تهران برخی از انواع بادام و فندق از کشور شیلی وارد می شود که با نام بادام آمریکایی شناخته می شود و یک دست و یک شکل است. پسته هم که فقط تولید داخل کشور است و قیمت آن از 15 هزار تومان شروع می شود و تا به 20 هزار تومان می رسد.

 

اینجا قیمت ها سر به فلک می کشد

در خیابان های بالای شهر یا همان شمال تهران که قدم بزنی میوه های رنگ و وارنگ مغازه ها با برق خاصی تو را به سمت مغازه می کشاند و اشتیاق خرید از چندین نوع میوه برای شب یلدا باعث می شود که اصلاً متوجه قیمت های نوشته شده روی آنها نباشی. کافی است یک هندوانه را برداری و با دست چند ضربه به آن وارد کنی تا مطمئن شوی رسیده است یا نه! البته رسیده بودنش زیاد دیگر مهم نیست، یخ زده نباشد، کافی است. بالاخره بعد از کلی امتحان هندوانه ای را برمی داری و سراغ ترازو می روی. مغازه دار می گوید 20 هزار تومان!!!

مغزتان سوت می کشد، بله اینجا هندوانه کیلویی 2500 تومان، انار 4500 تومان و آجیل 21 هزار تومان است.

خدا نکند کسی در بالای شهر سرایدار باشد و بخواهد برای شب یلدا خرید کند، اگر بخواهد به پایین شهر بیاید کرایه اش سر به فلک می کشد و اگر بخواهد با این قیمت ها خرید کند که جیبش اجازه نمی دهد! خلاصه خدا خودش به فریاد تمام بالای شهری های پایین دست برسد...

 

پایان پیام/

کد خبر 92297

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha