وحدت حوزه و دانشگاه به معنای جهت گیری این دو نهاد به سمت معنویت است

یکی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه تاکید کرد: وحدت میان حوزه و دانشگاه به معنای حرکت مشترک این دو نهاد علمی و ارزشی به سمت معنویت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان حجت الاسلام دکتر نصیری در همایشی که صبح امروز با موضوع وحدت میان حوزه و دانشگاه در دانشکده شهید بهشتی شهرستان رشت برگزار شد با بیان اینکه وحدت میان حوزه و دانشگاه به هیچ وجه یک مسئله داخلی نبوده و فضای این بحث یک موضوع برون مرزی است، اضافه کرد: در واقع حوزه نماینده دین و دانشگاه نماینده علم جامعه بوده و هرگاه در رابطه با علم و دین صحبت کنیم ارتباط میان حوزه و دانشگاه نمایان می شود.

 

وی خاطرنشان کرد : وجود مدارس و حوزه های ویژه ی علوم دینی با کارکردهای گوناگون در کشورهای مختلف جهان از جمله در آمریکا و اروپا از جمله دلایل و نشانه های برون مرزی بودن موضوع وحدت حوزوه و دانشگاه در زمان کنونی می باشد.

 

این پژوهشگر برجسته علوم قرآن و حدیث کشور، اظهار داشت: وحدت میان حوزه و دانشگاه به معنای حرکت مشترک این دو نهاد علمی و ارزشی به سمت معنویت است.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر نصیری با اشاره به بعضی از مانع تراشی ها برای عدم شکل گیری وحدت حوزه و دانشگاه و تبلیغ دورغین ارتجاع حوزه و سکولاریزه بودن دانشگاه، ابراز داشت: به فرموده امام راحل این افراد یا دست های آگاه بیگانه هستند و یا عناصر جاهل داخلی هستند.

 

این استاد برجسته حوزه و دانشگاه ضمن بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی با اضافه شدن بعد سیاسی وحدت میان حوزه و دانشگاه بر بعد نظری، اهمیت وحدت میان دو نهاد حوزه و دانشگاه چند برابر شده است، افزود: در واقع این بعد سیاسی با جای گرفتن حوزویان و دانشگاهیان در عرصه های مختلف اجرایی و مدیریتی کشور، عینیت یافته است.

 

وی تصریح کرد: متاءسفانه با گذشت بیش از سی سال از انقلاب هنوز هیچ پژوهش جامعی در رابطه با وحدت میان حوزه و دانشگاه و آسیب شناسی های این موضوع صورت نگرفته و حتی با صراحت می توان گقت که تاکنون تعریف واحدی از این بحث مطرح نشده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر نصیری با خاطرنشان کردن اینکه که دین و علم در غرب سه دوره را تا کنون گذرانده است، افزود: این سه دوره، سیادت دین و حوزه با حذف علم در دوران قرون وسطی به مدت هزار سال، سیادت علم و طغیان علیه حوزه به مدت سیصد سال و همینطور عصر تحیر و سرگردانی از قرن 19 تا کنون را شامل می شود.

 

این استاد برجسته حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در هفت صده ای که اروپا مشغول مبارزه با علم و عالمان بود کشورهای اسلامی در اوج پیشرفت های علمی و فکری قرار گرفتند، ادامه داد: بنیان بسیاری از علوم طبیعی و ریاضی حتی علومی که امروزه به کشوره های غربی نسبت داده می شود در این دوره توسط دانشمندان اسلامی پایه گذاری شد.

 

وی در ادامه با رد تعارض بین علوم دینی و سایر علوم، گفت: در گذشته حوزویان با اعتقاد به این مسئله، علاوه بر فراگیری علوم دینی در شاخه ای از علوم دیگر همچون هندسه، ریاضیات، طب، نجوم و حتی موسیقی آثار فراوان علمی را از خود بر جای گذاشتند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر نصیری با بیان اینکه هم اکنون در غرب علوم انسانی مهمترین رشته های تحصیلی شمرده می شود، افزود: متاسفانه هم اکنون در ایران و کشورهای شرقی با اهمیت دادن فراوان به علوم طبیعی و ریاضی به رشته های علوم انسانی توجه چندانی نمی شود و رشته های علمی بر مبنای پول و درآمد مادی انتخاب و حتی ارزش گذاری می شوند.
پایان پیام/
 

کد خبر 92341

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha