اشعار عمر خیام مورد توجه شُعرای جهان عرب است

​خانم حذامی محجوب، استاد دانشگاه تونس در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی با موضوع «رازی میان گلبرگ‌ها، نگاهی به شعر و عرفان حکیم عمر خیام نیشابوری» گفت: اشعار عمر خیام مورد توجه شُعرای جهان عرب است.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت فرارسیدن بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری، شاعر بزرگ ایرانی، گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی با موضوع «رازی میان گلبرگ‌ها، نگاهی به شعر و عرفان حکیم عمر خیام نیشابوری» با حضور خانم حذامی محجوب، استاد دانشگاه تونس و عضو انجمن دوستی ایران و تونس و خانم زهرا عامری، کارشناس محترم معاونت امور بین‌الملل بنیاد سعدی انجام شد.

گسترش خیام‌پژوهی در تونس و جهان عرب

در این گفت‌وگوی زنده که با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس و معاونت بین‌الملل بنیاد سعدی صورت گرفت، محجوب ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجمن دوستی ایران و تونس در راستای تحکیم روابط فرهنگی دو کشور، به بررسی موضوع گرایش و اشتیاق پژوهشگران و اساتید دانشگاه‌های تونس به تألیف و ارائه مقالات ادبی در خصوص شاعران بزرگ فارسی زبان مانند حافظ، مولانا، عمر خیام و ... پرداخت و تاریخچه‌ای از آثار ‌ترجمه‌ای خیام به زبان عربی را ارائه کرد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع خیام‌پژوهی در تونس و جهان عرب، به بررسی اشعار عمر خیام که مورد توجه شُعرای عرب قرار گرفته است، پرداخت و آن را نشان از ارتباط روحی میان شُعرای فارسی‌گوی و شعرا و ادبای جهان عرب توصیف کرد.

این استاد دانشگاه تونس به موضوع آموزش زبان فارسی و علاقه غیر فارسی‌زبانان به فراگیری آن اشاره و تأکید کرد: زبان فارسی همچون پُلی فرهنگی میان دو کشور ایران و تونس موجب انتقال فرهنگ، آداب و رسوم و نیز معرفی آثار ادبی گرانمایه ایرانی به علاقه‌مندان تونسی و دیگر کشورها است.

وی ادامه داد: گسترش آثار تألیفی و ترجمه شده در حوزه‌های شعر و ادبیات دو کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.

کد خبر 930365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha