شناسایی ۸۰۰ هزار متقاضی طرح اقدام ملی مسکن/اعلام نحوه دریافت وام ۱۲ میلیونی کارفرمایان آسیب دیده از کرونا

دستور روحانی برای تکمیل کنارگذر جنوبی تهران-آبیک، اعلام نحوه دریافت وام ۱۲ میلیونی کارفرمایان آسیب دیده از کرونا، توافق هشت‌بندی صرافان با بانک مرکزی برای ثبات بازار ارز، شناسایی ۸۰۰ هزار متقاضی طرح اقدام ملی مسکن برخی از اخبار اقتصادی شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز پنجشنبه اول خرداد ماه شبستان به شرح زیر است:

در شرایط تحریم متوقف نمی‌شویم و پروژه‌هایمان فعال است

«بیژن زنگنه» امروز (پنجشنبه، اول خرداد) در آیین آغاز مراحل عملیات نصب پایه نخستین عرشه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با اشاره به اینکه این میدان موهبتی الهی برای ملت ایران است، یادآور شد: عملیات توسعه فازهای این میدان مشترک گازی پس از سال ۱۳۷۶ آغاز شد.

وی مقدار برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی را در سال ۹۲ روزانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و با بیان اینکه این رقم اکنون به روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است، تصریح کرد: امسال نیز ۵۰ میلیون مترمکعب به این مقدار افزوده می‌شود.

وزیر نفت افزود: خوشبختانه برای نخستین بار در این دولت آنچه خواست ملت ایران در برداشت متناسب با سهم‌مان از این میدان بود، محقق شده است.

نفت ۱۰۰ دلاری نداشتیم

زنگنه با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از توسعه میدان گازی مشترک پارس جنوبی در سال‌های اخیر در زمان تحریم محقق شده است، اظهارکرد: البته در فرصت کوتاه برجام توانستیم بسیاری از کالاهای مورد نیاز را وارد کشور کنیم.

وی با یادآوری اینکه پیش از آغاز به کار این دولت ۱۰ فاز پارس جنوبی تکمیل و ۱۷ فاز ناتمام وجود داشت، اظهار کرد: خوشبختانه ۱۷ فاز نیمه تمام جز پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی اکنون به بهره‌برداری رسیده است و امسال همه فعالیت‌های دریایی این میدان پایان می‌یابد.

وزیر نفت ادامه داد: این فعالیت‌ها در شرایطی انجام شده است که با مشکلات مالی روبه‌رو بودیم و نفت ۱۰۰ دلاری هم نداشتیم البته صندوق توسعه ملی در این مدت کمک زیادی به ما کرد.

 

دستور رئیس جمهوری برای تکمیل کنارگذر جنوبی تهران-چرمشهر-آبیک

«محمد اسلامی» در تشریح موارد مطرح  شده در تماس تلفنی رئیس جمهور با وی گفت: در این تماس آخرین وضعیت پروژه‌های اولویت‌دار آزادراهی و بزرگراهی کشور به استحضار رئیس‌جمهور رسانده شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در بخش دیگری از این مکالمه تلفنی، آخرین وضعیت ترانزیت و ترددهای زمینی ریلی و دریایی با همسایگان شمالی به اطلاع رئیس‌جمهور رسانده شد.

اسلامی ادامه داد: رئیس‌جمهور نیز در این تماس بر تسریع در تکمیل و آماده افتتاح کردن آزادراه کنارگذر جنوبی تهران-چرمشهر-آبیک در آبان‌ماه  امسال تاکید کرد.

او همچنین افزود: رئیس‌جمهور در این مکالمه احداث و تکمیل بخش میانی آزادراه قزوین-رشت در منطقه منجیل رودبار را مورد تاکید قرار داد و رفع موانعی که موجب توقف طولانی و ترافیک می‌شود را خواستار شد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در این تماس آخرین وضعیت پروژه‌های مسکن مهر و اقدامات انجام‌ شده در این خصوص به رئیس‌جمهور گزارش و مقرر شد، برنامه‌های افتتاحیه طرح‌های مسکن و طرح‌های زیربنایی در دست اجرای وزارت راه و شهرسازی در قالب تقویم هفتگی به رییس‌جمهور ارائه شود.

 

نحوه دریافت وام ۱۲ میلیونی کارفرمایان آسیب دیده از کرونا اعلام شد

«حامد شمس»، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ثبت نام کارفرمایان مشاغل آسیب دیده از کرونا برای دریافت وام ۱۲ میلیون تومانی، نوشت: ‏کارفرمایان و خویش فرمایانی که پیامک تسهیلات بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا را دریافت کردند با ثبت نام در لینک kara.mcls.gov.ir‎ از حمایت حداقل ۱۲ میلیون تومانی بابت هر کارگر برخوردار خواهند شد.

شرایط ثبت نام کارفرمایان برای دریافت وام کرونایی

بنا بر اطلاعیه اعلام شده تنها ۱۳ رشته شغلی مشمول دریافت تسهیلات کرونایی هستند که عناوین آن‌ها به شرح ذیل است:

-مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی‌ها، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها و اغذیه فروشی‌ها

-مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان پذیرها، مهمان سراها، مسافرخانه‌ها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی و خدماتی بین راهی، موزه‌ها و زائرسراها

-حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی

-دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری

-تولید و توزیع پوشاک

-تولید و توزیع کیف و کفش

-مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه

-مراکز باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی

-مراکز و مجتمع‌های فرهنگی-آموزشی، هنری و رسانه‌ای

-مراکز تولید توزیع و فروش صنایع دستی

-آموزشگاه‌های رانندگی، آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی و گرمابه‌ها

-موسسات خصوصی دارای پروانه بهره برداری از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در حوزه‌های درمانی و تشخیصی و آزمایشگاهی و پاراکلینیک‌ها فعال هستند

کارفرمایان با ورود به سامانه کارای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی kara.mcls.gov.ir می‌توانند نسبت به ثبت نام و دریافت تسهیلات کرونایی برای کارگاه خود اقدام کنند.

 

توافق هشت‌بندی صرافان با بانک مرکزی برای ثبات بازار ارز

کانون صرافان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این کانون برای ثبات بازار ارز با سیاست‌های بانک مرکزی همراه است و به‌منظور استفاده از پتانسیل صرافی‌های رسمی سراسر کشور و تقویت بازار و رفع دغدغه‌ها از نوسانات ارز در روزهای اخیر، در جلسات تخصصی در محل بانک مرکزی حضور یافته که به تصمیمات سازنده‌ای منتج شد.

مهم‌ترین تصمیمات اخذشده در این جلسات به شرح زیر است:

١-همکاری مستقیم بانک مرکزی با صرافی‌های رسمی برای تقویت چرخه خدمات‌رسانی در سامانه نیما و حضور بیش‌ازپیش برای پاسخگویی به خریداران ارز در سامانه نیما

٢-استفاده از پتانسیل شبکه رسمی صرافان سراسر کشور جهت تنوع‌بخشی در ارسال حوالجات و ارائه خدمات ارزی

٣-اعلام کانون صرافان به‌عنوان تنها تشکل رسمی حوزه ارز در بخش خصوصی به هم‌وطنان

۴-فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به عموم مردم جهت عدم حضور در بازار ملتهب

۵-استفاده از خدمات نوین در تمام صرافی‌های مجاز برای افزایش تنوع، سرعت ارائه خدمات و کاهش زمان مراجعه به صرافی با توجه به شیوع ویروس کرونا

۶-افزایش ارتباط تنگاتنگ صادرکنندگان و صرافی‌های مجاز برای روان‌سازی چرخه تبادلات ارزی در نقل و انتقالات ارز توسط شبکه کارگزاری صرافی‌ها در سراسر دنیا و تسریع بازگشت ارزهای صادراتی

٧-پیشنهاد استفاده از ارزهای دیجیتال برای افزایش توان تبادلاتی در چرخه بازگشت ارز و تسهیل تبادلات ارز

٨-تلاش برای شناساندن و معرفی کانال‌ها و وبسایت های غیررسمی که با برهم زدن آرامش روانی سعی در ایجاد نوسان در بازار ارز دارند.

 

اطلاعیه بیمه مرکزی در خصوص حذف فیزیکی بیمه‌نامه‌ها

متعاقب ابلاغ بخشنامه بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه‌ای مبنی بر فراهم‌آوری شرایط لازم برای ارایه خدمات بیمه‌ای بدون ارایه نسخه فیزیکی و بروز برخی از ابهامات از سوی شبکه فروش شرکت‌های بیمه و بیمه‌گذاران محترم، موارد زیر را به استحضار می‌رساند:

-فراهم‌آوردن شرایط لازم برای حذف فیزیکی بیمه‌نامه‌های شخص ثالث ارتباطی با صدور برخط و الکترونیکی بیمه‌نامه‌ها ندارد و این برنامه هیچ‌گونه مشکلی را برای شبکه فروش به‌وجود نمی‌آورد.

-هرگونه تصمیم به اجرایی‌نمودن تکلیف قانونی مبنی بر فروش الکترونیکی در آینده با حفظ مصالح و منافع شبکه فروش زحمتکش شرکت‌های بیمه صورت خواهد گرفت.

-صدور بیمه‌نامه‌ها مطابق با روال موجود ازطریق نمایندگی‌ها انجام می‌شود و این برنامه برای صرفه‌جویی در مصرف بی‌رویه کاغذ، کمک به حفظ محیط زیست و کاهش مراجعه حضور بیمه‌گذاران اجرا خواهد شد.

- استارت‌آپ‌های بیمه‌ای هم‌چون گذشته حق صدور هیچ نوع بیمه‌نامه‌ای را ندارند و صدور بیمه‌نامه‌ها صرفا از طریق نمایندگی‌ها و یا شعب شرکت‌های بیمه‌ای انجام می‌شود.

 

شناسایی ۸۰۰ هزار متقاضی طرح اقدام ملی مسکن

«محمد اسلامی» در حاشیه نشست هم اندیشی تشکل‌های حوزه ساخت مسکن درباره طرح اقدام ملی گفت: امروز در شرایطی هستیم که متقاضیان واقعی خود را شناسایی کرده‌ایم و در بسیاری از نقاط طرح‌ها شروع شده و در آینده طرح‌های بزرگتری را با هماهنگی نقش آفرین‌ها در این عرصه خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدواریم این نشست موجب شود تا در کارها سرعت بیشتری اعمال شود تا بتوانیم باقیمانده طرح‌ها را که هنوز شروع نشده است شروع کنیم تا بتوانیم نهضت خانه سازی در کشور را به معنای واقعی کلمه پدیدار کنیم.

اسلامی در خصوص افزایش قیمت جواز ساخت و ساز در سال ۹۹ هم گفت: در ستاد ملی کرونا اتفاقاً تاکید شد تخفیف‌هایی قائل شوند که جذابیت برای ساخت و ساز مسکن افزایش پیدا کند و ما بتوانیم از این طریق تولید و اشتغال فراگیرتری را شاهد باشیم.

وی افزود: تعاونی‌های آموزش و پرورش و نیروهای مسلح و وزارت رفاه هم طرح هایشان در حال پیگیری است و دربخش مربوط به نیروهای مسلح تعدادی از طرح هایشان شروع شده است و آموزش و پرورش هم ۱۴ هزار واحد آن را کلنگ زده است و برای وزارت رفاه هم منتظر هستیم تا هماهنگی‌های نهایی برای فهرست واحدهایشان و معرفی پیمانکار و سازوکاری که خودشان انتخاب می‌کنند انجام شود تا کلنگ زنی آن را هم انجام دهیم.

 

تمدید مهلت پذیره‌نویسی صندوق واسطه‌گری مالی یکم تا ساعت ۲۴ امشب

وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه‌ای با اشاره به استقبال مردم از واگذاری واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق واسطه‌گری مالی یکم (ETF)، مهلت خرید واحدهای این صندوق را تا ساعت ۲۴ روز پنجشنبه مورخ ۹۹.۳.۱ تمدید کرد.

بنا بر این گزارش، پیش از این، ساعت ۲۴ روز چهارشنبه به عنوان پایان مهلت پذیره نویسی واحد های سرمایه گذاری صندوق واسطه گری مالی یکم (ETF)، اعلام شده بود.

گفتنی است، وزارت امور اقتصادی و دارایی، از تاریخ ۹۹.۲.۱۴ باقیمانده سهام دولت در سه بانک صادرات، تجارت و ملت و دو شرکت بیمه البرز و اتکائی امین را از طریق صندوق واسطه‌گری مالی یکم (ETF) در حال عرضه دارد.

بر اساس این گزارش، حداکثر مبلغ پذیره‏ نویسی واحدهای صندوق واسطه گری مالی یکم برای هر ایرانی دو میلیون تومان و حداقل ده هزار تومان است و مردم با خرید سهام شرکت های دولتی، می‌توانند از مزایای تخفیف حداقل ۳۰ درصدی واحدهای این صندوق بهره‌مند شوند./

 

کد خبر 931169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha