وقوع هفت مورد آتش‌سوزی در مراتع پارسیان طی دو ماه اخیر

جاسمی گفت:طی دو‌ماه گذشته، هفت مورد آتش سوزی در مراتع و اراضی کشاورزی رخ داده که خسارت‌های فراوانی را به دنبال داشته است که با توجه به فصل تابستان و افزایش دمای هوا احتمال وقوع آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگلها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از پارسیان، « عبدالله جاسمی » در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان پارسیان، با موضوع برنامه ریزی جهت پیش بینی، پیشگیری و مهار آتش سوزی در مراتع و اراضی کشاورزی با اشاره به اهمیت حفظ و حراست از منابع طبیعی و جنگلها اظهار کرد: ضروری است برنامه ریزی لازم برای پیش‌بینی، پیشگیری و‌مقابله با بحران آتش سوزی در سطح شهرستان صورت پذیرد.

 

وی افزود: طی دو‌ماه گذشته، هفت مورد آتش سوزی در مراتع و اراضی کشاورزی رخ داده که خسارت‌های فراوانی را به دنبال داشته است، با توجه به فصل تابستان و افزایش دمای هوا احتمال وقوع آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگلها وجود دارد که در این زمینه باید تمهیدات پیشگیرانه اتخاذ گردد.

 

معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری پارسیان ادامه داد: بی‌توجهی و سهل‌انگاری انسانی از عمده دلایل بروز آتش‌سوزی است لذا باید با اطلاع رسانی، آموزش جوامع محلی وا رتقای فرهنگ عمومی نحوه ورود به طبیعت و خروج از آن فراگیر شود تا از منابع ملی صیانت و حفاظت نماییم.

 

جاسمی تصریح کرد: گردشگران حتی الامکان از روشن نمودن آتش در طبیعت خودداری نموده و در صورت ضرورت، با رعایت نکات لازم آتش را روشن و در نهایت آن را با آب خاموش نموده و از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند، همچنین از انداختن وسایلی مثل ته سیگار، کبریت، شیشه و فلز که قابلیت اشتعال‌زایی دارند اجتناب نمایند.

 

وی در ادامه تاکید کرد: کشاورزان نیز از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی که خطر آتش‌سوزی برای مراتع و اراضی کشاورزی به همراه دارد جدا خودداری نمایند.

 

معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری پارسیان همچنین گفت: آتش سوزی علاوه بر از بین بردن پوشش گیاهی، باعث از بین رفتن تنوع زیستی و گرفتار شدن حیات وحش در شعله‌های آتش می گردد که می‌تواند فاجعه زیست محیطی را به وجود آورد.

 

جاسمی اظهار کرد: برابر تبصره   ماده ۴۷ قانون حفاظت از جنگلها و ‌مراتع در موقع آتش سوزی، کلیه ماموران دولتی اعم از لشکری و‌ کشوری و شهرداری‌ها که در نزدیکی آن محل باشند با تقاضای منابع طبیعی و بخشداری‌ها موظفند با کلیه وسایل وتجهیزات در اختیار در مهار آتش سوزی کمک کنند لذا در صورت وقوع بحران همه دستگاه‌های خدمات رسان ضمن آمادگی کامل تعامل و همکاری لازم را داشته باشند.

 

وی افزود: دهیاران، سازمان‌های مردم‌نهاد و دوستدار محیط زیست، نیروهای بسیجی و داوطلبان هلال احمر می‌توانند ضمن آگاهی‌بخشی به جامعه، با فراگیری آموزش‌های اطفا حریق در هنگام آتش‌سوزی در امدادرسانی نیز کمک نمایند.

 

گفتنی است، تجهیز و تقویت پایگاه‌های آتش نشانی در شهر و روستا و پیگیری کمبود امکانات و تجهیزات اطفا حریق، فرهنگ‌سازی، آگاهی‌بخشی عمومی و برگزاری دوره های آموزشی در صیانت از مراتع و جنگلها، تعبیه شیر هیدرانت در ورودی روستاها، شناسایی مناطق مستعد آتش سوزی، تقسیم وظایف در مهار آتش سوزی در سریع‌ترین زمان ممکن با استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله تصمیمات و مصوبات این جلسه بود.

 

 

 

 

کد خبر 932650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha