پایان خرداد؛ افتتاح طرح آبرسانی به روستاهای بخش غیزانیه

خامسی از افتتاح طرح آبرسانی به روستا‌های بخش غیزانیه اهواز تا پایان خرداد خبر داد و گفت: تاکنون حدود ۴۵ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «قاسم تقی‌زاده خامسی» شب گذشته (چهارشنبه 7 خرداد) در بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما درباره طرح آبرسانی به روستا‌های بخش غیزانیه اهواز به ارائه توضیحاتی پرداخت و با اشاره به اینکه این طرح تا پایان خرداد ماه افتتاح می شود، گفت: طرح آبرسانی به روستا‌های بخش غیزانیه اهواز از سه سال پیش در حال اجرا و طرح بزرگی است.

 

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه تاکنون حدود ۴۵ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است، گفت: یک خط ۲۵ کیلومتری و یک ایستگاه فشار هم دارد و قرار بود در پایان خرداد، این کار به نتیجه برسد که این گونه می شود.

 

وی با تصریح این نکته که در حال حاضر در غیزانیه، شبکه آبرسانی وجود دارد، گفت: این شبکه فرسوده است و هدر رفت آب در لوله ها, ۷۰ درصد و سه برابر میانگین کشور است. چند سال پیش، کارشناسان پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که ساخت خط لوله جدید به صرفه‌تر از تعمیر خطوط لوله آبرسانی فعلی است بنابراین ساخت خط جدید ۲۵ کیلومتری آغاز شد و آب آن از سه منبع رود کارون، کوت امیر و رامهرمز تامین می‌شود.

 

خامسی با اشاره به اینکه همزمان با افتتاح طرح آبرسانی به ۸۵ روستای بخش غیزانیه در پایان خرداد، بخش دیگری هم که شامل ۸ روستاست با هزینه ۳۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود، گفت: در سه هفته باقیمانده تا افتتاح خط لوله جدید، آب مورد نیاز مردم ساکن در این بخش از طریق ۲۵ تانکر مستقر در آنجا تامین می‌شود.

 

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به وجود ۶۲ هزار روستا در کشور با جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر گفت: از این تعداد ۲۳ هزار روستا کمتر از ۲۰ خانوار جمعیت دارند و طبیعتاً خدمات رسانی به روستا‌های با این خانوار کم، بسیار غیر اقتصادی است.

 

خامسی در ادامه درباره اقداماتی که دولت برای آبرسانی به روستاها تاکنون انجام داده است، گفت: از زمان استقرار دولت دهم در سال ۱۳۹۲، ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت روستا‌ها تحت پوشش آب بهداشتی پایدار و بهداشتی بودند، اما اکنون این رقم به حدود ۸ میلیون نفر رسیده است.

 

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به اینکه پراکندگی روستاها، کار را برای خدمات رسانی، سخت می‌کند، گفت: حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت روستا‌ها تا پایان دولت، تحت پوشش آب شرب پایدار و بهداشتی قرار می گیرند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بسیاری از روستا‌ها با تانکر آبرسانی می‌شوند، درباره دلیل این امر اینگونه توضیح داد که رساندن آب لوله کشی و احداث خط لوله به آن مناطق، اقتصادی نیست بنابراین از چاه‌های همان منطقه برای آبرسانی استفاده می‌شود و بر روی چاه‌های شور، آب شیرین کن نصب می‌شود از این رو باید به صورت تجمعی به این روستا‌ها آبرسانی کنیم./

 

 

کد خبر 932972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha