دامداران خراسان جنوبی در دام مشکلات

دامداران خراسان جنوبی این روزها با گرانی و کمبود علوفه و نهاده‌های دامی دست و پنجه نرم می‌کنند و در سایه کرونا و شرایط سخت اقتصادی، در دام مشکل کمبود نقدینگی گرفتار هستند.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ صنعت دامپروری از جمله صنایع مهمی است که ارزش افزوده زیادی می‌تواند برای استان و سرمایه گذاران داشته باشد، اشتغال زایی برای جوانان نیز از دیگر مزیت‌های این صنعت به شمار می‌رود.

 

اما صنعت دامپروری همواره دستخوش مشکلات عدیده‌ای است که مهمترین آنها عدم تناسب نرخ نهاده‌های دامی و هزینه های نگهداری و مراقبت دام با نرخ شیر و گوشت عرضه شده به بازار است.

 

دامداران خراسان جنوبی و دسته و پنجه نرم‌كردن با مشكلات

این روزها صاحبان این صنعت از وجود مشکلات و چالش های پیش روی خود و عدم توجه مسئولان به حل آنها گله مندند. خراسان جنوبی نیز از این مشکلات در امان نمانده و اکنون در سایه بحران کرونا، بیشتر از گذشته با این مشکلات دست به گریبان است.

 

«حمید زنگویی» یکی از دامداران بیرجندی که از سال ۱۳۷۷ با دو رأس گاو فعالیتش را آغاز کرده است در خصوص مشکلات این بخش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند می‌گوید: در شرایط فعلی هر کیلو شیر از دامدار بسیار ارزان (کیلویی ۲ هزار تومان) خریداری می‌شود درحالی ‌که گاودار باید مبالغ هنگفتی را برای خرید نهاده‌ها به‌ صورت نقد هزینه کند. قیمت هر كیلو یونجه از ۸۰۰ تومان در سال قبل به حدود ۲ هزار و ۷۰۰ تومان در سال جاری رسیده و همین خوراک دام هم با کرایه های سرسام‌آور حمل و نقل به دست دامدار می رسد.

 

 

افزایش قیمت نهاده‌های دام بلای جان دامداران

وی که در ادامه فعالیتش، یک گاوداری در زمینی به مساحت ۲ هزار مترمربع و با ظرفیت ۶۰۰ رأس و تولید روزانه ۴ تن شیر ایجاد کرده است، می افزاید: این عدم همخوانی افزایش قیمت نهاده‌های دامی با شیر تولیدی، به صنعت دامداری آسیب وارد کرده است.

 

زنگویی معتقد است که کمبود و گرانی نهاده‌های دامی و علوفه از یک طرف و از سویی دیگر قیمت‌های ناعادلانه گوشت و شیر در بازار فضایی را بوجود آورده است که فعالیت در صنعت دامداری فاقد توجیه اقتصادی است و متأسفانه روزبه‌روز هزینه نگهداری گاو و گاوداری گران و گران‌تر می‌شود.

 

 

مجتمع‌های بزرگ دامداری از کمبود نقدینگی رنج می‌برند

این دامدار بیرجندی که با کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند، ادامه می‌دهد: سود و بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی برای بسیاری از مردم کشور به‌ویژه تولیدکنندگان بسیار سخت است و با توجه به کاهش قدرت اقتصادی بسیاری از واحدهای تولیدی از کمبود نقدینگی رنج می‌برند. دامداران چنانچه بخواهند نهاده ها و بخصوص علوفه را به قیمت مناسبی تهیه کنند باید در فصل خاصی (هم اکنون) از سال اقدام کنند که این امر به نقدینگی بالایی به صورت یک جا احتیاج دارد.

 

وی که برای هشت جوان در این مجتمع دامپروری اشتغال مستقیم ایجاده کرده است، می‌گوید: عدم توان برگشت تسهیلات اخذ شده از بانک‌ها یکی از مشکلات اساسی واحدهای گاوداری محسوب می‌شود.

 

با تمام وجود همه این مشکلات، بروز بیماری تب برفکی در استان سال گذشته تعداد زیادی از دام های او را از پای درآورده است و علاوه بر آن هزینه دارویی بالای ۸۵ میلیون بر او تحمیل کرده است. زنگویی با اشاره به قطع آب این مجتمع دامپروری به بهانه تامین آب ویلاهایی که در بالادست این مجتمع احداث شده، می افزاید: روزانه سه تانکر آب ۱۰ هزار لیتری خریداری می کنم و متاسفانه حتی در این منطقه از نعمت گاز محروم هستیم.

 

اینها بخشی از صحبت‌های یک فعال صنعت دامداری در مجتمع پرورش دام سنگین استان خراسان جنوبی در شهرستان بیرجند است که انتظار می‌رود مسئولان متولی در سال «جهش تولید» مشکلات و دغدغه‌های این واحدهای تولیدی را نادیده نگیرند.

 

رفع مشکل واحدهای تولیدی خراسان جنوبی مطالبه مهم دستگاه قضایی است

حجت الاسلام «ابراهیم حمیدی» صبح امروز (۸ خرداد) از این مجتمع دامپروری در شهرستان بیرجند به منظور بررسی مشکلات آن بازدید کرد و گفت: این واحد تولیدی در امر تولید و اشتغال توانسته تکلیف خود را به خوبی انجام دهد اما اکنون با مشکلاتی مواجه شده است.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به مشکل بازپرداخت تسهیلات بانکی در شرایط پساکرونا برای این واحد تولیدی در استان، افزود: از بانک ها درخواست می شود مهلت مناسبی برای بازپرداخت اقساط و سود تسهیلات در نظر بگیرند.

 

 

وی به مشکل تامین نهاده دامی در واحدهای تولیدی اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه جهاد کشاورزی نیز برای حل مشکل این واحد تولیدی در راستای تحقق شعار «جهش تولید» در سال جاری قول مساعد داد.

 

حجت الاسلام حمیدی تاکید کرد: دستگاه قضایی خراسان جنوبی مشکلات واحدهای تولیدی استان را پیگیری و رفع این مشکلات را از مدیران مطالبه‌ خواهد کرد.

 

«غلامرضا قوسی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم که در این بازدید حضور داشت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند گفت: در حال حاضر حدود ۶۰۰ واحد دامپروری صنعتی در استان فعالیت دارند که در شرایط کنونی این واحدها دچار مشکلات متعددی هستند.

 

وی به مشکل سیاست های ارزی بازار تولیدات و کمبود برخی نهاده های دامی در استان اشاره کرد و افزود: همچنین این واحدها با کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه شدند.

 

 

قوسی از هماهنگی و پیگیری با مراکز فروش برای عرضه محصولات دامی استان خبر داد و عنوان کرد: تسهیلات حمایتی کرونا برای ۱۳ رسته شغلی که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و فهرست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی دارند، درنظر گرفته شده بود که اکنون یک رسته دیگر (کشاورزی) برای دریافت این تسهیلات با تصویب ستاد کرونا اضافه شد و مرغداران، دامداران و کارگاه‌های فعال در این رسته که کد کارگاهی داشته باشند می توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: در سال جاری هنوز اعتبارات ابلاغ نشده است اما در سطح استان بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان متقاضی برای توسعه واحدهای دامداری و دامپروری وجود دارد.

 

وی به سهمیه نهاده های دامی مورد نیاز دامداران خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: ماهیانه حدود ۱۲هزار تن ذرت و هفت هزار تن سویا نیاز است اما به دلیل مشکل تامین منابع ارزی حدود ۵۰ درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز استان تامین می شود.

 

واما...

از مهمترین معضل هایی كه دامداران این استان با آن مواجه هستند عدم توانایی و استطاعت مالی در پرداخت اصل و سود وام هایی است كه تاكنون از بانک های عامل برای توسعه و رونق فعالیت های خود گرفته‌اند، كمبود نقدینگی و سرمایه برای ادامه فعالیت واحدهای تولیدی اینک كمر دامداران خراسان جنوبی را زیر فشارهای زیاد مالی از سوی بانک ها خم كرده است.

 

آن چیزی که در این ایام بیش از پیش اهمیت دارد حمایت از تولیدکنندگان برای کاهش خسارت و ضرر و زیان آنها است تا با عبور از بحران کرونا و مشکلات اقتصادی کشور بتواند کمافی سابق روی پای خود بایستند و در جهت تحقق شعار سال یعنی «جهش تولید» گام بردارند.

 

 

 

کد خبر 933119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha