عدم «برنامه ریزی» ضربه به پیکره فرهنگی کشور وارد کرده است

حجت الاسلام دستداده گفت: عدم برنامه ریزی تاکنون ضربه های بسیاری به پیکره فرهنگی کشورمان وارد کرده که شاید برخی از آنها کمتر قابل جبران باشد.

حجت الاسلام «زین العابدین دستداده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به اینکه در جامعه امروز به ویژه جهت مسائل فرهنگی بدون علم وآگاهی هیچ کاری به سرانجام نمی رسد، گفت: مدیریت یک علم است که مدیر در ابتدا باید آن را فرا گیرد تا بتواند در مسیر عملکردش از آن استفاده کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: یک مدیر فرهنگی باید یک هنرمند به تمام معنا باشد در غیر این صورت ضررهای عملکردش برای جامعه فرهنگی بیش از منافعش است.

 

وی با اشاره به اینکه روحیات افرادی که با یک مدیر فرهنگی در ارتباط هستند نیز با دیگر مدیران بسیار متفاوت است، بیان کرد: ساختار شخصیتی، روحی و رفتاری آنها به نحوی است که مدیر را به اتخاذ شیوه هایی خاص دعوت می کند.

 

حجت الاسلام دستداده ادامه داد: همچنین او باید بتواند مجموعه را به خوبی به کار بگیرد و از آنها حداکثر بهره را ببرد.

 

وی خاطرنشان کرد: با این تعاریف مدیریت فرهنگی علم و هنر متشکل و هماهنگ کردن، رهبری و کنترل فعالیت های گروهی برای نیل به هدف های مطلوب همراه با انجام کار با دیگران به وسیله دیگران با حداکثر کارایی است.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی جهرم از وظایف و خصوصیات مدیران فرهنگی را «برنامه ریزی» عنوان کرد و گفت: برنامه ریزی در تمام امور و به ویژه امور فرهنگی شرط مهم و ضروری دستیابی به اهداف، کنترل فعالیت ها و حرکت صحیح سازمانی است.

 

وی اضافه کرد: برنامه ریزی به آن دسته از اقداماتی اطلاق می شود که مشتمل بر پیش بینی هدف ها و اقدامات لازم برای رویارویی با تغییرات و مواجهه شدن با عوامل نامطمئن از طریق تنطیم عملیات آینده است.

 

حجت الاسلام دستداده گفت: هدف اساسی برنامه ریزی، پیگیری و کنترل امور را در چارچوب های مشخص و بر اساس روش معین ممکن می سازد؛ همچنین بررسی و نتایج و مراحل پیشرفت کار و میزان فاصله تا هدف در هر زمان از اجرای برنامه را ممکن می کند.

 

وی با اشاره به اینکه حرکت بر اساس برنامه در امور فرهنگی، عمدتا به دلیل احتراز از انحراف در مسیر هدف و سلیقه ای عمل کردن است، خاطرنشان کرد: مدیرانی که برنامه مشخصی را سرلوحه خویش قرار نمی دهند به نوعی روزمرگی در امور سازمانی و فرهنگی گرفتار می شوند و احتمال ضعیفی برای دستیابی به موفقیت دارند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: از سوی دیگر صرف داشتن و تنظیم برنامه برای فعالیت های فرهنگی کافی نیست بلکه باید مدیران بر اساس آن عمل کرده و در مواقع لزوم به شکل رسمی و قانونی تغییرات لازم را در آن به وجود آورند.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از عللی که برخی مدیران فرهنگی در کار خود کمتر توفیق دارند این است که یک شبه برای کاری تصمیم می گیرند و می خواهند آن را سریع اجرا کنند، تصریح کرد: عدم برنامه ریزی تاکنون ضربه های بسیاری به پیکره فرهنگی کشورمان وارد کرده که شاید برخی از آنها کمتر قابل جبران باشد.

 

کد خبر 933548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha