«چهل حدیث» روح عمیق عرفانی امام خمینی(ره) را نشان می‌دهد

آیت‌الله تحریری با بیان‌اینکه امام راحل مصداق بارز شخص صالحی است که با دغدغه احیای دین خود را در مسیر ائمه معصومین(ع)‌ قرار دادند، گفت: کتاب «چهل حدیث» روح عمیق عرفانی امام راحل را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر تحریری» شامگاه دوشنبه، ۱۲ خرداد به مناسبت بزرگداشت سی‌و‌یکمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) که در مرقد مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: طبق فرمایش پیامبر اسلام(ص) هر زمان در جمعی از انسان‌های شایسته یاد شود خداوند رحمت خود را بر آنها نازل می‌کند.

 

وی با بیان اینکه افراد شایسته در مسیر رحمت الهی قرار دارند، تصریح کرد: وقتی شخصی فضایل و سرگذشت آنها را یادآوری کند در واقع به نوعی در جریان و مجرای صلاح آن افراد شایسته قرار می‌گیرد.

 

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه در راس بهترین صالحان انبیاء الهی و ائمه معصومین(ع) قرار دارند، اظهار کرد: امام راحل مصداق بارز شخص صالحی است که با دغدغه احیای دین خود را در مسیر ائمه معصومین(ع)‌ قرار دادند.

 

وی با استناد به آیه‌ای از قرآن کریم مبنی بر اینکه «ای مومنان استجابت کنید خدا و رسول او را وقتی شما را به سویی دعوت می‌کنند که زنده شوید»، ابراز کرد: انسان در دنیا افزون بر زندگی نباتی و حیوانی که به همراه عقل، شعور و اختیار است؛ می‌تواند با عمل به دستورات دین الهی زندگی معنوی را داشته باشد.

 

تولیت مدرسه علمیه مروی افزود: امام راحل برای رسیدن به کمال حقیقی با دغدغه فراوان دنبال یافتن حوزه، استادان اخلاق و عرفان بودند، در عرفان، امام راحل از مرحوم شاه‌آبادی بهره‌های فراوان بردند به گونه‌ای که روح ایشان با معارف دینی عجین شده و به قله‌های بالایی از عرفان، اخلاق و معارف دینی دست یافتند.

 

وی با بیان اینکه کتاب چهل حدیث روح عمیق عرفانی امام راحل را نشان می‌دهد، گفت: امام راحل احادیث اخلاقی را جمع آوری و دربار آنها بحث‌های علمی کردند، عرفان نظری ایشان مجاهدت و تعبد بالا در مسائل دینی است، ایشان همواره توجه و تلاش ویژه برای اصلاح امور نفسانی داشتند.

 

آیت‌الله تحریری با اشاره به دورنمای کتاب چهل حدیث امام راحل، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به قله‌های معرفت و تهذیب نفس، انسان باید نسبت به دنیا زهد و نوعی بی‌رغبتی همراه با اخلاص داشته باشد، برای رسیدن به معرفت حقیقی انسان باید هدف خلقت خود را بشناسد، برای تهذیب نفس در ابتدای روز مشارطه، در طول روز مراقبه و در پایان روز محاسبه نفس کند.

کد خبر 934710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha