امام خمینی وحدت را راه حل مشکلات مسلمانان می‌دانست

سفیر ایران در قرقیزستان گفت: امام (ره) ریشه مشکلات جهان اسلام را ناشی از عدم اتحاد و همبستگی میان کشورهای اسلامی می‌دانستند و معتقد بودند راه حل همه مشکلات نیز تحکیم مبانی وحدت میان مسلمانان‌ است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «سعید خرازی» در میزگرد «تاثیر دیدگاه‌های امام خمینی (ره) بر جهان اسلام» که به مناسبت ارتحال ایشان در سفارت کشورمان در بیشکک برگزار شد، گفت: مشکلات جهان اسلام و وضعیتی که امروز مسلمانان با آن مواجه هستند یکی از مهمترین دغدغه‌های امام خمینی (ره) در طول دوران حیاتشان بود.  

سفیر ایران در قرقیزستان افزود: امام راحل ریشه همه مشکلات جهان اسلام را ناشی از عدم اتحاد و همبستگی میان کشورهای اسلامی می دانستند و معتقد بودند راه حل همه مشکلات نیز تحکیم مبانی وحدت میان مسلمانان‌ است.

خرازی اظهارداشت: امام خمینی (ره) از همان سال‌های اولیه انقلاب همواره بر مساله تقریب مذاهب و وحدت اسلامی تاکید داشتند و از مسلمانان می‌خواستند در مراسم‌های مختلف به این امر مهم توجه کنند. ایشان باور داشتند اگر کشورهای اسلامی اتحاد و وحدت میان خودشان را حفظ کنند و دست برادری به یکدیگر بدهند و حدود و ثغورشان را حفظ کنند دیگر صهیونیست‌ها به فلسطین طمع نخواهند کرد.  درسایه همین اندیشه ها و افکار بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحول نوینی در مسائل سیاسی ایران از جمله سیاست خارجی پدید آمد.

سفیر ایران در قرقیزستان گفت: سیاست خارجی ایران پس از انقلاب اسلامی با آنچه در رژیم گذشته وجود داشت تفاوت اساسی کرد و یکی از مهمترین تفاوت‌های آن نوع نگاه ایران به روابط با کشورهای اسلامی و جهان اسلام بود.

خرازی تصریح کرد: موضوع خودباوری و اعتماد به نفس در بین کشورهای اسلامی از نکات محوری دیگر که امام خمینی همواره بر آن تاکید داشتند و معتقد بودند اگر افکار ملتی وابستگی به قدرت‌های بزرگ داشته باشد تمام چیزهای آن ملت وابستگی پیدا می کند. افکار ملت باید از هر گونه وابستگی آزاد شده و باورشان شود که ما می‌توانیم.

 این دیپلمات کشورمان افزود: بدون شک بخش عمده تحولات کنونی در جهان اسلام را باید ناشی از تاثیرات افکار و اندیشه های امام خمینی (ره) دانست.

وی ادای احترام مردم در کشورهای اسلامی و منطقه به شهید قاسم سلیمانی را در واقع احترام آنان به افرادی دانست که با پیروی از اندیشه‌ها و افکار امام خمینی در بین مسلمانان محبوبیت کسب کرده اند.

همچنین در این نشست رییس سابق پارلمان و سفیر سابق قرقیزستان گفت: اندیشه و افکار امام خمینی در تمام کشورهای اسلامی گسترش پیدا کرده است

«مددخان شریمکولوف» با بیان اینکه ایران از همان ابتدا با تحریم آمریکا و دیگر کشورها قرار گرفت،  افزود: ایران در ۴۰ سال نیاز مردم خود را تامین کرده و توانسته است در میان کشورهای پیشرو قرار گیرد که نمونه خوبی برای کشورهای منطقه آسیای مرکزی است.

وی گفت: امام خمینی (ره) زمانی پیش بینی کرد که شوروی فروخواهد پاشید که هیچ کسی چنین پیش بینی را نمی‌کرد.

«عبدالرحمان اف» رییس دانشگاه آرابایف قرقیزستان نیز در این میزگرد گفت: در قرن بیست و یکم جهان اسلام پرآشوب است و با مشکلات بسیاری در زمینه اقتصاد و سیاست مواجه است و ایران می تواند برای کشورهای منطقه و جهان به لحاظ پیشرفت‌هایش در اقتصاد، فن‌آوری، فرهنگ نمونه مثبتی باشد.

«تورسونبای بکیراولو» سفیر سابق قرقیزستان گفت: مشکلات جهانی نیاز به همکاری جهانی دارد و به دلیل دشمنان مشترک نیاز به اتحاد داریم. ایران علیرغم تمامی مشکلات روی پای خود ایستاده است به دلیل تحریم ها چیزی در این کشورها متوقف نشده است. قرقیزستان با وجودی که تحت تحریم هیچ کشوری قرار ندارد به اندازه ایران رشد نکرده است.

«مادعلیف» نماینده سابق پارلمان و رییس انجمن حمایت از فلسطین در این نشست گفت: علت عدم توسعه کشورهای اسلامی عدم اتحاد است. برای رسیدن به ایده وحدت باید گفت و گو کرد.

وی افزود: وحدت مهمترین اصل بر غلبه بر مسئله تفرقه بینداز و حکومت کن است و بنابراین باید همواره به اصل وحدت تاکید کرد. اندیشه امام خمینی بهترین نقشه برای رسیدن به وحدت است./

کد خبر 935578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha