ایلام بیش از  ۱۴هزار بیکار رسمی دارد/ ۴۷درصد بیکاران فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند

شیرخانی با بیان اینکه مرکز آمار ایران تنها مرکزی است که نرخ تورم و بیکاری را با استفاده از شاخص‌ها به صورت فصلی اعلام می‌کند، گفت: در آخرین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در استان ایلام ۸.۳ درصد است.

خبرگزاری شبستان- ایلام: استان ایلام یکی از استان های درگیر با معضل بیکاری است، استانی با جمعیتی بالغ بر 580 هزار نفر که کوچکترین استان کشور لقب گرفته است.

 

امروزه موضوع اشتغال به یکی از مهم ترین دغدغه های جامعه و خانواده ها در کشور تبدیل شده است، به طوری که روز به روز مشکلات اشتغال و افزایش جمعیت جوان در کشور ما در حال تکثیر است، وضوعی که اگر مسئولان برای آن چاره اندیشی نکنند قطعا به یک معضل غیر قابل کنترل تبدیل خواهد شد.

 

وضعیت امروز جامعه در حوزه های مختلف، اجتماعی و فرهنگی جای بسی تامل دارد چرا که بروز آسیب های اجتماعی و پایین آمدن آستانه تحمل اجتماعی سبب شده در گوشه و کنار هریک از  استان های کشور  خبرهای دردناکی منتشر شود و در این شرایط لازم است که مسئولان اجرایی کشور در مقابل این مشکلات چاره اندیشی کنند.

در استان ایلام به واسطه منابع عظیم نفت، گاز، آب، خاک و کشاورزی بحث اشتغال و بیکاری جوانان آن یکی از موضوعات بسیار مهم است که تا کنون دولت های مختلف به خوبی نتوانسته اند این مشکل را حل کنند،  آمار بیکاری فارغ التحصیلان در استان ایلام نگران کننده است چرا که برابر آمار بیش از 14هزار نفر در استان ایلام بیکار هستند که از این تعداد حدود 47درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی بوده که فاقد هرگونه شغل هستند، برای بررسی موضوع گفت و گویی با مدیرکل کار و رفاه امور اجتماعی، فرماندار دهلران و کارشناس حوزه کار و اشتغال  انجام شده که توجه خوانندگان عزیز به آن جلب می شود.

 

میانگین سن افراد بیکار در استان  29سال است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام، اظهار کرد: مرکز آمار ایران تنها مرکزی است که نرخ تورم و بیکاری را با استفاده از شاخص‌ها به صورت فصلی اعلام می‌کند و در آخرین گزارش مرکز آمار ایران، میزان نرخ بیکاری استان ایلام ۸.۳ درصد  ثبت شده است.

 

«شکر الله شیرخانی» گفت: استان ایلام در رتبه هفتم کشور در زمینه کاهش بیکاری قرار دارد و بیان این آمار دال بر وضعیت خوب اشتغال در استان نیست،این شاخص تنها وضعیت استان ایلام را نسبت به استان های دیگر بهتر عنوان کرده است.

 

وی تصریح کرد: برای کاهش بیکاری باید اقدامات زیادی صورت بگیرد که بتوانیم بر بیکاری فائق شویم، نرخ بیکاری توسط مرکز آمار اعلام می شود  و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هیچ دخل و تصرفی در آن ندارند.

 

شیرخانی بیان داشت: در استان ایلام بیش از 14هزار بیکار رسمی وجود دارد که عدد بسیار زیادی در استان است، ولی نسبت به استان های دیگر بهتر هستیم چرا که در سال های اخیر در حوزه کشاورزی صنعت، نفت و گاز اقدامات خوبی صورت گرفته و زمینه اشتغال مناسبی ایجاد شده است اما چون تعداد بیکاران ما زیاد هستند، بیشتر آمار دیده می شود.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام گفت: میانگین سن افراد بیکار در استان  29سال است و متاسفانه بیش از 47درصد بیکاران استان فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.

 

وی افزود: یکی از مشکلات بزرگ استان ایلام بحث اشتغال افراد غیر بومی است، در ظرفیتی که در حوزه نفت، گاز  و پتروشیمی  متعلق به استان ایلام وجود دارد، افراد غیربومی مشغول هستند، ماده۴۷قانون برنامه ششم توسعه تکلیف کرده که نیروهای بومی به کار گیری شوند که متاسفانه رعایت نشده است.

 

شیرخانی با اشاره به اینکه شرکت های مستقر در حوزه نفت و گاز باید به پیوست اجتماعی فعالیت های خود، زمینه اشتغال افراد بومی را فراهم کنند، گفت: قانونگذار به  موضوع اشتغال افراد بومی توجه کرده و شرکت های نفتی هم باید با اولویت جذب و به کارگیری  نیروها و  شرکت در مناقصه ها، افراد بومی را در اولویت قرار بدهند.

 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام تصریح کرد: نیروی بومی هم تعریف خاص خود را دارد و افرادی که جغرافیای نزدیک تری به این شرکت ها دارند باید در اولویت جذب قرار گیرند، به عنوان مثال اگر شرکت در دهلران فعال شده اولویت استخدام با بیکاران دهلرانی است ولی متاسفانه علی رغم تذکرات مکرر استاندار محترم و اداره کار، شاهد این هستیم که کارفرمای اصلی  از پیمانکار غیربومی و شرکت ها هم از نیروهای غیربومی استفاده می کنند. 

 

بیشترین نیروی غیر بومی در شهر های دهلران و مهران  وجود دارد

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام یادآور شد: در هفته های گذشته شرکت ان. جی. ال دهلران و شرکت  lgc دهلران بیش از102نفر جذب کرده که  ۷۰ کارگر غیربومی در قالب پیمانکاری جذب نموده که این موضوع برخلاف ماده ۴۷قانون برنامه ششم توسعه می باشد.

 

شیرخانی افزود: با حمایت و پیگیری های استاندار ایلام، دپارتمان تخصصی نفت و گاز در استان راه اندازی و اولین قرارداد آموزشی این دپارتمان نیز با شرکت های نفت و گاز دهلران جهت آموزش نیروهای بومی شهرستان دهلران به امضاء رسیده است که مطابق این قرارداد، از شهریورماه سال‌گذشته تعداد ۱۰۰ نفر از جوانان جویای کار بومی در شهرستان دهلران در ۸ حرفه آموزشی درحوزه جوشکاری تخصصی، برق صنعتی و صنعت ساختمان آموزش های لازم را در مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان دهلران فرا گرفتند اما از این تعداد نیروی ماهر و آموزش دیده استفاده نشده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام گفت: ایجاد مراکز کاریابی بخش خصوصی در استان که قانون گذار پیش بینی کرده است، فعال هستند به عنوان مثال در دهلران مرکز کاریابی  وابسته به وزرات کار فعال است و از افراد جویای کار و دارای تخصص ثبت نام می کنند و کسانی که نیاز به جذب نیرو دارند مکلف هستند به مرکز کار یابی مراجعه کنند.

 

وی یادآور شد: اگر نیروی مورد نیاز شرکت های فعال در شهرهای استان فراهم نباشد مراکز  کار یابی موظف است برای آموزش نیروهای مورد نیاز شرکت ها را فراهم کنند.

 

شیرخانی افزود: متاسفانه برخی از شرکت ها، نیروهای پیمانکاری از استان های مبدا خود به شهرهای استان ایلام می آورند و تنها درصدی از نیروی خدماتی از نیروهای بومی را جذب می کنند، این در حالی است که نیروی فنی در استان و شهرهای دهلران و مهران وجود دارد، ولی این شرکت ها بدون اعلام نیاز اقدام به جذب افراد غیر بومی می کنند.

 

شیرخانی با اشاره به اینکه بیشترین نیروی غیر بومی در شهرهای دهلران و مهران است، گفت: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام تمام حوزه نفت گاز در استان را  به لحاظ به کار گیری نیروهای غیر بومی با حساسیت رصد خواهد کرد و قطعا تخلفات را از طریق دستگاه قضا پیگیری وبرخورد قاطع قانونی خواهد شد.

 

اولویت جذب واشتغال در شرکت های منطقه با افراد بومی است

فرماندار دهلران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دهلران، اظهار کرد: باتوجه به ظرفیت های مهم کشاورزی، نفت، گاز، آب و خاک تقاضای کار در این شهرستان بیشتر از دیگر شهر های استان است.

 

«مجید عسکری»  یادآور شد: در بحث اشتغال با پیگیری که فرمانداری  انجام داده است جذب و اشتغال افراد در شرکت های فعال در این شهرستان، با اولویت نیروی بومی است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در سال گذشته در بحث آموزش نیروی مورد نیاز اقدامات خوبی در شهرستان اتفاق افتاد و مرکز فنی و حرفه ای با آموزش نیروهای مورد نیاز حال و آینده شرکت های نفتی به خصوص پتروشیمی آموزش لازم ارائه شد و ۱۰۰ نفر از جوانان جویای کار بومی در شهرستان دهلران در ۸ حرفه آموزشی درحوزه جوشکاری تخصصی، برق صنعتی و صنعت ساختمان آموزش های لازم را در مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان دهلران فرا گرفتند که بخشی از آن ها مشغول به کار شدند.

 

عسکری به ماده 47برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: اجرایی شدن این ماده قانونی به همه شرکت ها ابلاغ شده است و اگر شرکت های فعال در شهرستان موضوع را راعایت نکنند و قطعا از طریق مراجع قضایی موضوع پیگیری خواهد شد.

 

وی با اشاره به کمیته جذب نیرو در شهرستان دهلران، تصریح کرد: خوشبختانه این کمیته با بررسی لیست بیمه افراد شاغل از طریق تامین اجتماعی و بررسی میدانی که دارد، در بحث جذب نیرو کاملا نظارت دقیق در دستور کار خود دارد.

 

مراکز فنی و حرفه ای دانشگاه ها در  مسیر آموزش و تربیت نیروی فنی گام بردارند

یک کارشناس حوزه کار و اشتغال نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام، اظهار کرد: تربیت و آموزش نیروی کار در حوزه های مختلف استان از موضوعات بسیار مهمی است که باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

 

«حسین پاریاب» بیان داشت: ظرفیت ها و پتانسیل های حوزه های مختلف استان به خصوص نفت و گاز ایجاب می کند که مراکز فنی و حرفه ای استان و حتی دانشگاه های استان در مسیر آموزش و تربیت نیروی فنی حرکت کنند.

 

 وی تصریح کرد: تا زمانی که نیروهای آموزش دیده و فنی در استان در حوزه های مختلف تربیت نشوند قطعا شرکت ها از نیروی های غیر بومی استفاده خواهند کرد.

 

پاریاب به ماده 47برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: برابر این قانون باید شرکت ها نیروی کار مورد نیاز خود را از مراکز کار یابی جذب کنند این ماده زمانی می تواند مثمر ثمر باشد که افراد و اشخاص مختلف اداری از آن برای بقا مدیریت سیاسی، انتخاباتی و معرفی وابستگان خود استفاده نکنند.

 

این کارشناس حوزه کار و اشتغال خاطرنشان کرد: قانون کار ارحج است بر برنامه توسعه چرا که قانون کار موضوع اشتغال و معرفی افراد جویای کار برابر ماده 119 (کاریابی ها ) محول کرده است.

 

 

 

کد خبر 935600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha