مساجد در ایام کرونا کانون رسیدگی به محرومان شد/ نقش‌آفرینی ظرفیت‌های محلی مساجد در سال جهش تولید

حجت الاسلام نوری‌زاده با اشاره به اینکه در ایام کرونا مساجد کانون رسیدگی به محرومان شد، گفت: با توجه به ظرفیت‌های محلی، مساجد می‌توانند در سال جهش تولید نقش‌آفرین باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شهرستان‌های تهران، حجت الاسلام و المسلمین سید ناصرالدین نوری زاده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان به سئوالات عملکرد مساجد و کانون های مساجد در ایام کرونا جواب داد که مشروح این مصاحبه به شرح زیر می باشد:

 

ارزیابی جنابعالی در خصوص عملکرد مساجد در ایام کرونا چگونه بوده است؟

مساجد بحمدلله کانون رسیدگی به محرومان و مستمندان در این ایام شد، حدود 350 هزار تا 400 هزار بسته غذایی تهیه توسط اقشار مختلف، سپاه، بسیج و بیش از 5 و نیم میلیارد تومان تقریبا وجوه نقدی از طریق مساجد توزیع شد که اتفاق بسیار میمون و مبارکی بود، مساجد در این دوران باز بود و موقع نماز هم اذان پخش می شد حالا نماز جماعت نبود ولی مهمترین پایگاه سلامت و بهداشت بود و مهمترین پایگاه نیکوکاری و رزمایش همدلی و مواسات و کمک مومنانه البته به همت همه عزیزان و ائمه محترم جمعه، ائمه جماعات  مسئولین سپاه، بسیج، قشرهای مختلفی در این مهم سهیم بودند. این کار یک کار عمومی بود، مخصوص کسی نیست، همه دست به دست هم دادند و با لبیک گفتن به دعوت مقام عظمای ولایت این کارها انجام شد. این ویروس، ویروس نجیبی نیست، هم جوان گرفتارش شده است هم افراد مسن، افراد نسبتا جوانی بر اثر این بیماری از دنیا رفتند که بیماریهای زمینه ای نداشتند، 37 ساله، 42 ساله، پرستارها، پزشکها، واقعا این ویروس ویروس عجیبی است و امیدوار هستیم که شر این ویروس زودتر کنده بشه و بتوانیم با رعایت پروتکل ها مراسم را در مساجد انشالله در بقیه سال داشته باشیم. خدمات بسیار خوبی را ما در استان تهران و در کل مساجد کشور به نوعی شاهدش بودیم که من به عنوان نمونه  اگر بخواهم از مساجد استان تهران نام ببرم، شاید بیش از نیمی از مساجد حدود 1500 مسجد پایگاه سلامت بود در حوزه بهداشت و همچنین در حوزه محرومیت زدایی و رزمایش همدلی و مواسات و کمک مومنانه فعالیت داشتند که البته آمار تقریبی اگر بخواهم تقدیم کنم بدین صورت است که در حوزه تولید ماسک، در حوزه تولید دستکش، در حوزه تولید آبمیوه برای بیمارستان ها، ضدعفونی کردن محله ها، حدود 30 هزار نوبت ضدعفونی کردن محل ها و اماکن بوده که یقینا بیش از این مقدار بوده، تقریبا 14 میلیون تولید ماسک و همچنین تولید دستکش، تولید شیلد، حدود 6 هزار قربانی در غالب 6 هزار راس گوسفند، 60 راس گوساله، 21 هزار و 500 عدد مرغ، 250 هزار عدد غذا و حدود 350 هزار تا 400 هزار بسته های غذایی در بین محرومین توزیع داشتیم و بیش از 5 و نیم میلیارد تومان تقریبا پولهایی بوده است که به محرومان و نیازمندان و مستمندان توسط مساجد کمک رسانی شده و این توفیق، توفیق بزرگی است. در حوزه بهداشتی پایگاه های سلامت محله حدود 420 پایگاه سلامت محلی ما در استان تهران داشتیم و همچنین رسیدگی و نوبت های خریدی که برای افراد مسن و افرادی که حالا نیازمند کمک و خدمات اینچنینی داشتند توسط بسیج مساجد، مؤمنین در محله ها شناسایی و انجام می شد. به هر حال عرض کردم مساجد مهمترین پایگاه در حوزه سلامت بهداشتی و جسمی و همچنین در حوزه رزمایش همدلی و مواسات و کمک مؤمنانه بوده که امیدوار هستیم این پایگاه عبادی، دینی و تربیتی کارکردهای اجتماعی اش رو هم بیشتر در حوزه های مختلف شما شاهد باشید.

 

برگزاری نماز جمعه ها در استان تهران و کشور چگونه خواهد بود؟

نماز جمعه توسط شورای سیاستگذاری ائمه جمعه انجام خواهد شد ولی عنقریب انشالله نمازهای جمعه هم در استان و در شهرهایی که البته در حدود فکر میکنم در بیش از 180 شهر و شهرستان نمازهای جمعه در آنها دایر بوده و در مناطق سفید الان دایر هست اقامه خواهد شد. البته در تهران و شهرستان های دیگر هم انشالله ما شاهد بازگشایی نمازهای جمعه با رعایت کامل پروتکل ها باشیم. نمازهای جماعت هم که بحمدلله با رعایت کامل پروتکل ها انشالله از روز یکشنبه ما عملا ابلاغ کردیم که انشالله با توصیه رئیس جمهور و مسئولین وزارت بهداشت و شورای عالی مبارزه با کرونا این اتفاق انشالله در مساجد رخ می دهد و الان نمازهای جماعت برگزار است.

 

در سال جهش تولید قرار داریم، مساجد چه نقشی میتوانند در این رابطه داشته باشند؟

بسیار زیاد، ببینید بحث جهش تولید نیازمند فرهنگ سازی است، مساجد یکی از مهمترین کانون هایی هستند که می توانند فرهنگ ساز باشند و ائمه جماعات می توانند در این حوزه نقش مهمی داشته باشند. کانون های فرهنگی هنری، کانون های تبلیغی، پایگاه های قرآنی، پایگاه های بسیج، ببینید کارآفرینی ای که توسط مساجد می تواند برای جوان های بیکار، برای کسانی که در محل هستند با ظرفیت های محلی می تواند اتفاق بیفتد و تأکید اینها بر تولیدات داخلی و با توجه به تولید داخلی و همچنین بحث اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری نسبت به آن تأکید داشتند می تواند در جهش تولیدی که حضرت آقا بر آن اصرار داشتند و شعار سال امسال هم هست نقش بسزایی در واقع داشته باشند.

 

 در گام دوم انقلاب قرار داریم، ارزیابی شما در رابطه با مساجد و کانون ها چه هست؟

البته از بیانیه گام دوم انقلاب که تقریبا یکسال گذشته است، الان ارزیابی برای این کار خب شاید یه مقدار زود هست ولی من معتقد هستم که همین لبیک گفتن به دعوت مقام معظم رهبری در رابطه با رزمایش مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه و ترویج اخلاق و معنویت که در مرحله گام دوم حضرت آقا به آن اشاره کردند بحث خودسازی، جامعه پردازی و تمدن اسلامی نقش مساجد می تواند نقش بی بدیلی باشد.

 

در قضیه کرونا، مسائل اجتماعی و معضلات اجتماعی بوجود آمد نقش  مساجد در این قضایا چگونه بود؟

بحث کرونا که تقریبا که بحث بهداشتی بود ما در حوزه اجتماعی بالاخره یکی از کارکردهای مساجد را در این ایام شاهد بودیم اما هر مسجدی اگر جلوی یک فقر و فساد و فحشا و جلوی یک اعتیاد و یک طلاق را بتواند بگیرد و بتواند کارآفرینی ای را در این زمینه بکند شما ببینید نقش اجتماعی مساجد چقدر زیاد می شود در این ایام ما شاهد این اتفاقات هم بودیم.

 

گفتگو از: رضا اصیلی مهابادی

کد خبر 935614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha