هویت‌گذاری ۶۰ درصد دام‌های سنگین خراسان جنوبی/دام‌های فاقد هویت  قاچاق محسوب می‌شوند

بیجاری با اشاره به اجرای طرح هویت‌گذاری و پلاک‌کوبی دام سبک و سنگین در خراسان جنوبی، گفت: تاکنون هویت گذاری ۶۰ درصد دام سنگین استان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمدعلی بیجاری» صبح امروز (۱۸ خرداد) اولین کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز معاونت اجتماعی دادگستری خراسان جنوبی در سال جاری اظهار کرد: در گذشته بحث قاچاق دام از سمت مرزهای شرقی را داشتیم اما از اواخر سال ۹۷ بحث قاچاق معکوس دام مطرح است.

 

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه براساس شیوه نامه خرید، فروش، حمل و نگهداری دام‌های زنده که در بهمن سال ۹۷ و در جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به تصویب رسید همه مالکین دام‌های زنده موظف به پلاک‌کوبی و ثبت دام‌های خود در سامانه جامع هویت گذاری هستند، افزود: مدت زمان تعیین شده برای هویت گذاری دام سنگین شش ماه و دام سبک نیز یکسال تعیین شده است.

 

وی با اشاره به اینکه سامانه هویت‌گذاری دام کشور راه اندازی شده است، ادامه داد: اطلاعات تمامی اطلاعات دام‌های پلاک‌گذاری شده در آن وجود دارد که با استفاده از این سامانه می‌توان ردیابی دام را انجام داد و همچنین صحت پلاک‌گذاری را نیز کنترل کرد.

 

بیجاری با تاکید بر اینکه تبلیغات لازم برای آگاهی بخشی به دامداران برای پلاک گذاری انجام شده تا آن‌ها از مزایا و اجباری بودن این طرح آگاه شوند، عنوان کرد: تاکنون ۶۰ درصد جمعیت شتر، گاو و گوساله و حدود ۱۶ درصد دام سبک خراسان جنوبی پلاک کوبی شده است.

 

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تاکید کرد: با اجرای این طرح هرگونه جابجایی و نقل و  انتقال دام نیازمند پلاک‌گذاری و هویت‌دار شدن دام است و اگر دام فاقد پلاکی توسط نیروهای انتظامی توقیف شود، قاچاق محسوب می‌شود.

 

بیجاری به نظارت بر کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر قاچاق در این زمینه در استان نداشته ایم.

کد خبر 936169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha