ولایت‌پذیری، علم و دانش فراوان حضرت عبدالعظیم(ع)‌ عامل برتری ایشان است

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: مدح امام معصوم، ولایت‌پذیری محض، علم و دانش فراوان حضرت عبدالعظیم(ع)‌ ایشان را نسبت به سایر امامزادگان برتر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «ناصر رفیعی» امروز یکشنبه ۱۸ خرداد در مراسم بزرگداشتی که به مناسبت سالگرد وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که در آستان مقدس این امامزاده واجب‌التعظیم برگزار شد، با اشاره به شهادت حمزه عموی پیامبر(ص) گفت:  قرآن، پیامبر(ص)، اهل‌بیت(ع) و رفتار  حمزه‌ سیدالشهدا(ع) بهترین راه شناخت او ‌است.

وی با اشاره به این آیه قرآن «برخی از مومنان به قولی که دادند وعده کردند برخی شهید شدند و برخی دیگر هم منتظر هستند»، عنوان کرد: امیرمومنان امام علی(ع) درباره این آیه فرمودند حمزه سیدالشهدا(ع) و جعفر طیار مصداق شهدای این آیه هستند و و من مصداق منتظر آن هستم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه ده سوره فتح «ای پیامبر کسانی که قبل از فتح مکه انفاق و جهاد کردند با کسانی که پس از مکه انفاق و جهاد کردند یکسان نیستند»، ابراز کرد: حمزه سیدالشهداء(ع) از مصادیق این آیه قرآن هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به روایتی دیگر از رسول خدا(ص) درباره حضرت حمزه سیدالشهدا(ع)، گفت: محبوب‌ترین اسم نزد من حمزه است، روز قیامت چهار نفر سواره وارد صحنه قیامت می‌شوند، من، امیرمومنان امام علی(ع)، فاطمه زهرا(س) عموی من حمزه الشهداء(ع) این چهار نفر هستیم.

وی با اشاره به شرایط سخت کرونایی امروز از صاحبان ثروت و صاحب‌خانه‌ها خواستند که به فقرا و مساجرها رحم کنند، اظهار کرد: حضرت حمزه اهل نماز، روزه، جهاد، مبارزه و شجاعت بودند اما پیامبر(ص) هنگام شهادت این جمله که «تو به فامیلت و مردم رسیدگی می‌کردی که از مشکلات آنها کاهش دهی» را مطرح کردند.

استاد حوزه علمیه افزود: خداوند در قرآن کریم از حضرت زکریا(ع) و حضرت یحیی(ع) به عنوان خانواده کامل اینگونه تعریف می‌کند که دنبال خیررسانی و بار برداشتن از روی دوش مردم بودند. امروز اگر هر کس به فقرای فامیل خود رسیدگی کند بسیاری از مشکلات حل می‌شود؛ همه ما در مقابل اقوام مسئولیت داریم، خداوند رسیدگی به ارحام و اقوام را در کنار نام توحیدی خود قرار داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی درباره مدح حضرت حمزه سیدالشهداء توسط ائمه معصومین(ع)‌ بیان کرد:‌ امام حسین(ع) روز عاشورا افتخار می‌کردند که عموی ایشان حمزه هستند، امام حسن مجتبی(ع) در مقابل جسارت معاویه در مسجد کوفه فرمودند یکی از افتخارات ما حمزه سیدالشهدا(ع) هستند.

وی از برگزاری همایش بین المللی حضرت حمزه سیدالهشداء(ع) در اسفندماه سال جاری خبر داده و گفت: رهبر معظم انقلاب از شنیدن این خبر خوشحال شدند و تاکید کردند که این کنگره برگزار شود.

استاد حوزه علمیه درباره جایگاه و مقام بزرگ حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)‌ گفت: ما ۷ یا ۸ هزار امامزاده داریم اما همه در یک ردیف نیستند و یک رتبه ندارند، ده عامل سبب بالا آمدن رتبه یک امامزاده می‌شود که در این ده عامل حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت ابوالفضل همه ده عدد یا بیشتر آنها را داشتند این وجه برتری آنها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی درباره وجوهی که حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را بالا می‌برد، اظهار کرد: یکی از این وجوه مدح امام معصوم(ع) یعنی امام هادی در حق حضرت عبدالعظیم(ع)، وقتی یک امام از امامزاده تعریف کند رتبه او بالا می‌رود، ائمه معصومین(ع) او را به عنوان عبد صالح سلام می‌دادند.

 وی با بیان اینکه علم و دانش بالای حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) وجه دیگر برتری ایشان نسبت به سایر امامزادگان است، عنوان کرد:‌  حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) فقیه، عالم و محدث هستند که بیش از ۱۰۰ روایت از ایشان نقل شده است، در روایتی از پیامبر(ص) است که هر کس عالمی را اکرام کند مرا اکرام کرده است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این روایت که ثواب زیارت سیدالکریم(ع) همچون ثواب حضرت امام حسین سیدالشهداء(ع) است، گفت: از سادات حسنی برخی با امام صادق(ع) و سایر ائمه زاویه داشتند اما حضرت عبدالعظیم در اثر ولایت‌پذیری فراوان مطیع محض امامان معصوم(ع) بودند؛ ولایت‌پذیری حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت زینب(س) یکی از ابعاد مهم جایگاه بالای آنها در بین امامزادگان است.

 

 

 

کد خبر 936251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha