مجلس شفاف، سایر قوا را شفاف می کند

روشنفکر با بیان اینکه مجلس شفاف می‌ تواند سایر قوا و به ویژه قوه مجریه را هم شفاف کند، گفت: اگر دنبال شفافیت در همه‌ قوا هستیم، باید شفافیت را از درون مجلس آغاز کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، «مهدی روشنفکر» امروز (۱۸ خرداد) در جمع رسانه ها جامعه امروز ایران را تشنه و نیازمند شفافیت و نهادهای شفاف دانست و اظهار داشت: بهترین قضات، توده‌ های مردم هستند و تنها فشار سنگین افکار عمومی است که می‌تواند نهادها، مدیران، برنامه‌ها، طرح‌ها و عملکردها را به اتاق شیشه‌ای منتقل کرده و آنها را پاسخگو کند.

 

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی گفت: باید این منافذ را بست و این بسترهای غلط و فسادزا که نتیجه آن ناکارآمدی و دور شدن مجلس از منزلت و جایگاه واقعی خود است را از بین برد.

 

وی شفافیت را شرط لازم برای پاسخگویی و صداقت با مردم دانست و اضافه کرد: شفاف شدن رای نمایندگان آنها را ملزم و مجبور به مسئولیت‌ پذیری، تلاش برای دقت در رای، ملزم ساختن نماینده به افزایش مطالعه برای اظهار نظر درباره یک موضوع یا رای به یک موضوع خواهد کرد.

 

وی ضمن تاکید بر اینکه نباید فراموش کنیم که سرنوشت مردم و جامعه در آرای نمایندگان مجلس است، یادآور شد: مخفی بودن آرای نمایندگان و بی‌ خبری مردم از عملکرد و آرای نمایندگان خود در خانه ملت، بستر و زمینه‌ ساز فرار از پاسخگویی، افزایش زد و بند، ترویج معامله‌گری، گسترش فساد، ساخت و پاخت و عدم صداقت است.

 

روشنفکر شفافیت آرای نمایندگان را مقدمه انتقال مدیران، مسئولان نظام و به ویژه نمایندگان ملت به اتاق‌ های شیشه‌ای و روشن دانست و ادامه داد: مجلس باید شفافیت را از خود آغاز کند تا بتواند از سایر نهادها به صورت شفاف مطالبه کند.

 

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مخفی بودن رای، بسترساز بی‌ قیدی و بی‌تفاوتی سیاسی است، گفت: با شفاف سازی، دو رویی، پنهان‌ کاری و عدم صداقت در رای‌گیری‌ های علنی به حداقل می‌ رسد.

 

روشنفکر خاطرنشان کرد: همچنین آثار طرح‌ ها و لوایح بر زندگی مردم، به ویژه طبقات ضعیف می‌ ماند، بنابراین باید همراهی و یا عدم همراهی وکلای ملت در تمام این مراحل با این مصوبات مجلس آشکار شود.

 

وی عهدنامه مالک اشتر را مرام‌ نامه انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: حضرت امیرالمومنین (ع) به صراحت خطاب به مالک اشتر می‌ فرماید «مبادا بین تو و مردم هیچ حجاب و پرده‌ای حائل شود»، ایشان جای دیگری می‌ فرماید «والله در تمام دوران حکومتم هیچ چیز را که حق مردم بود بدانند از آنها نپوشاندم، مگر امور سری جنگ و نبرد».

 

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: رای‌گیری مخفی در اغلب قریب به اتفاق موارد، زمینه‌ ساز فرار از پاسخگویی بوده و طرح شفافیت آرای نمایندگان در صورت تصویب، تک تک آرای نمایندگان را آشکار، شفاف و در معرض قضاوت افکار عمومی، جامعه و موکلین آنها قرار خواهد داد.

 

وی تاکید کرد: این اقدام، حداقل حق و انتظار موکلین است که بدانند وکلای آنان چه موضع‌ گیری، دیدگاه و نظری دارند و نیز به فلان طرح یا لایحه آری یا خیر گفته‌ اند و استدلال نماینده برای رای خود چیست؟.

 

روشنفکر ضمن تاکید بر اینکه بدون شک، مجلس شفاف به دولت شفاف و عملکرد شفاف خواهد انجامید، اظهار داشت: باقی ماندن نمایندگان در مجلس در کسوت وکالت مردم، مشروط به رضایت موکلین است.

 

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح شفافیت آرای نمایندگان، مجلس را به بازار بورسی تبدیل خواهد کرد که لازمه ورود به آن، شفافیت است و ارزش سهام آن وابسته به عملکرد آن خواهد بود، گفت: با این کار عملکرد نمایندگان لحظه به لحظه رصد شده و اُفت و خیز آن برای خود نماینده هم قابل بررسی خواهد شد.

 

وی طرح شفافیت آرای نمایندگان را سرآغاز کنار رفتن پرده‌ها و حائل بین مردم، کارگزاران، وکلا و قضات دانست و اضافه کرد: من رای آشکار می‌ دهم پس پاسخگوی آن هستم، به قول معروف « آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است»، زیرا مجلس شفاف می‌ تواند سایر قوا و به ویژه قوه مجریه را هم شفاف کند.

 

روشنفکر پنهان‌ کاری و عدم صداقت را منشاء فساد، رانت، تبعیض و ناکارآمدی دانست و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری اخیراً به صورت صریح فرمودند «به جز موارد خاص امنیتی، هیچ موضوعی را نباید از مردم پوشاند».

 

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سلامت و پویایی سیستم وابسته به نظارت عمومی است و نظارت عمومی بدون شفافیت مدیران و عملکرد آنها ناممکن است، ادامه داد: دولت شفاف بدون مجلس شفاف ممکن نیست، مجلس شفاف با رای مخفی نماینده در تناقض آشکار است.

 

وی ضمن تاکید بر اینکه اگر دنبال شفافیت در همه‌ قوا هستیم باید شفافیت را از درون مجلس آغاز کنیم، گفت: نظارت عمومی بر مجلس و نمایندگان با شفافیت آرا قاطع ترین، کوتاه‌ ترین و مطمئن‌ ترین راه کنترل و هدایت خانه ملت است.

 

روشنفکر ادامه داد: این خانه باید شیشه‌ ای و روشن باشد تا حمایت حداکثری مردم برای تغییرات را همراه خود داشته باشد.

 

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با پشتوانه مردم هم می‌ توان فساد را از بین برد و هم روح اُمید را با کارآمدی، به جامعه برگرداند، گفت: جرقه نهضت شفافیت در مجلس در چند روز اخیر زده شد، باید همه به این نهضت بپیوندیم تا کشور را از فساد، رانت و تبعیض نجات دهیم.

 

وی شفافیت آرا نخستین قطعه از پازل شفافیت در قوه مقننه دانست که باید به فکر تکمیل این پازل در مجلس و سایر قوا باشیم و گفت: مجلس در راس امور باید مجلسی شفاف باشد که در قبال تک تک آرای خود پاسخگو بوده و نه تنها به دنبال پنهان‌ کاری و مخفی کردن آرای نمایندگان نیست، بلکه شفافیت سایر قوا را در قالب وظایف نظارتی خود پیگیری می‌ کند.

کد خبر 936337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha