مسجدی تراز در عرصه‌های فرهنگی و خدمت‌رسانی؛ از تربیت مهدی‌یاوران تا رکوردزنی در برگزاری محافل قرآنی

مسجد «صاحب‌الزمان(عج)» در منطقه تهران‌نو با راه‌اندازی گروه‌های تخصصی مهدوی و اجرای طرح «۳۱۳ نفر یار امام زمان(عج)»، تاسیس مهد «غنچه‌های ولایت» و کمک به آسیب‌دیدگان اقتصادی کرونا سبک زندگی منتظرانه را برای اهالی خود عینیت بخشیده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: زمینه سازی برای ظهور امام مهدی (عج) به عنوان هدف غایی نظام اسلامی ایران، از اهداف اصلی مجموعه ها و نهادهای دینی است. مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) (واقع در تهران، تهران نو) در این زمینه کاری جالب و ابتکاری انجام داده است: طرح 313 نفر یار امام زمان (عج). پایگاه های مقاومت بسیج شهید دانشخواه (برادران) و حضرت نرجس (ع) وابسته به حوزه مقاومت 196 ناحیه کمیل تهران بزرگ، در این زمینه پیشگام بوده اند به طوری که تاکنون توانسته با همکاری سایر نهادهای این خانه خدا سه گروه تخصصی را برای انجام برنامه های مرتبط با ترویج فرهنگ مهدویت و گفتمان انتظار تشکیل دهد: گروه های حضرت نرجس (س)، صالح(ع) و حضرت قائم (عج).

 

هر یک از سه گروه این طرح جالب، هر هفته در پیام رسان سروش یا ایتا نکته ای البته با تنظیم دقیق درباره مشخصات منتظر واقعی مطرح می کنند و سایر اعضا به بحث و نظر درباره آن می پردازند. کار دیگر این گروه ها طرح یکی از شبهاتی است که درباره مهدویت از سوی دشمنان اسلام ناب محمدی مطرح می شود و بیان پاسخ دقیق به این شبهات با زبانی تبیینی و روشنگرانه. کار دیگر این گروه برگزاری مجازی ختم قرآن و صلوات به نیت صلواتی و تعجیل در ظهور حضرت بقیه الله (عج) است. از دیگر اقدامات اعضای این گروه ها خواندن نماز لیله الدفن (شب اول قبر)، 17 رکعت نماز یومیه، گرفتن یک روز روزه و پرداخت مقداری صدقه به نیت تازه درگذشتگان از این گروه ها و مسجد صاحب الزمان (عج) است.

 

تشکیل کانون معارف با هدف تربیت قرآنی خواهران

 

کار جالب دیگر مسجد صاحب الزمان (عج) تشکیل مدرسه علمیه خواهران در سال 1381 و زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی و به نام «حضرت نرجس (س)» است. این مدرسه که ویژه خواهران است ابتدا با مجوز فعالیت کانون معارف تحت نظارت این سازمان تشکیل شد و اکنون 85 طلبه در آن تحصیل می کنند. در کنار تدریس دروس رایج در سایر حوزه های علمیه کشور، کلاس های آموزش تخصصی قرآن و نهج البلاغه جزو دروس ضروری این مدرسه علمیه است. در واقع رویکرد مسول و مدیریت این مدرسه بر این است که طلاب باید بیش و پیش از فراگیری ادبیات عرب و فقه و اصول، باید با کلام خدا و اهل بیت (ع) آشنا شوند.

 

 

 

 

آموزش تخصصی قرآن و معارف دین در مهد و پیش دبستانی

 

چند سالی از فعالیت کانون معارف که بعدها مدرسه علمیه حضرت نرجس (س) شد گذشت اهالی آن تصمیم گرفتند آموزش تخصصی به افراد را به سنین پایین تر نیز انتقال دهند و این ایده سبب تاسیس مهد «غنچه های ولایت» شد. این مهد که در دو مقطع نونهال و پیش دبستانی فعالیت دارد ابتدا به اقتضای فعالیت مدرسه علمیه خواهران در مسجد صاحب الزمان (عج) ویژه دختران بود که بعدها به همت اهالی این خانه خدا بخش پسران نیز اضافه شد. به دلیل ارائه آموزش های تخصصی در حوزه های قرآنی، فرهنگی، علمی و هنری، پذیرش در این مهد بسیار با دقت انجام می گیرد و پیش از بررسی وضعیت کودکان، با والدین آنها مصاحبه های مربوطه انجام می شود.

 

عمده کار توسعه و افزایش واحدهای مختلف مسجد صاحب الزمان (عج) در دهه هشتاد کلید خورد به طوری که در کنار تشکیل مدرسه علمیه حضرت نرجس (ع) و مهد و پیش دبستانی، واحد خیریه این مسجد در سال 1382 راه اندازی شد. اکنون این واحد به صورت ماهیانه به 90 خانواده کمک های مادی و غیرنقدی تقدیم می کند. با شیوع ویروس کرونا فعالیت این خیریه گسترش یافت به طوری که تاکنون در چند نوبت و در مجموع، 1400 بسته ارزاق میان خانواده های نیازمند توزیع کرده است. تامین هزینه های درمانی و تحصیلی افراد نیازمند یکی دیگر از خدمات این واحد مسجد صاحب الزمان (عج) است.

 

تعویق چندماهه پرداخت اقساط وامهای صندوق مسجد در دوره کرونا

 

پیش از تاسیس این مجموعه خیرانه، صندوق قرض الحسنه مسجد صاحب الزمان (عج) تحت نظارت سازمان اقتصاد اسلامی تشکیل شد و تاکنون به بیش از چهار هزار و 200 نفر وام قرض الحسنه پرداخت کرده است. با شیوع ویروس کرونا این صندوق نیز همچون سایر مراکز مشابه مسجدی، مهلت چند ماهه به دریافت کنندگان وام ها برای پرداخت اقساط شان مهلت داده بود.

 

اکنون که حدود 43 سال از فعالیت مسجد صاحب الزمان (عج) در منطقه تهران‌نو می گذرد این خانه خدا به مرکز ترویج معارف دینی و تربیت نیروهای انقلابی در سطح این منطقه از تهران تبدیل شده است و نکته جالب در این باره، محوریت داشتن برنامه های قرآنی در این مسجد است. برگزاری هفتگی محفل انس با قرآن با حضور قاریان برجسته استانی و ملی و بین المللی، جزو برنامه های ثابت این مسجد است به طوری که تاکنون حدود 590 کرسی تلاوت مجلسی در مسجد صاحب الزمان (عج) برگزار شده است. بد نیست بدانید که پانصدمین جلسه کرسی تلاوت قرآن مسجد صاحب‌الزمان (عج)، 10 دی ماه 1397 با حضور آیت الله سید محمد حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در استان البرز و با حضور تنی چند از قاریان ممتاز کشورمان در این مسجد برگزار شد.

 

 

نقش محوری پایگاههای بسیج در تنوعبخشی به برنامهها

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «مجید خیرآبادی» درباره نقش نهادهای مردمی در برگزاری برنامه ها و تشکیل و توسعه واحدهای مختلف در این مسجد به خبرنگار شبستان، گفت: اعضای هیئت امنا و پایگاه های مقاومت بسیج شهید دانشخواه (برادران) و حضرت نرجس (ع) (وابسته به حوزه مقاومت 196 ناحیه کمیل تهران بزرگ) بازوی اصلی برگزاری برنامه های قرآنی و فرهنگی در این مسجد هستند.

 

امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) افزود: پایگاه های بسیج این مسجد در کنار برگزاری برنامه های متنوع و مفید، جلسات آشنایی با کتاب ها و اندیشه های شهید آیت الله مرتضی مطهری در قالب طرح «بینش مطهر» را هر هفته برگزار می کند که با استقبال خوبی از سوی جوانان روبرو شده است.

 

وی اضافه کرد: این پایگاه ها گروه های سرود و تواشیح خوبی دارند که اجراهای زیادی در سطح مساجد و هیئت های مذهبی استان تهران داشته اند.

 

همین پایگاه های مقاومت بسیج در دوره دفاع مقدس به مرکز تربیت رزمندگان اسلام تبدیل شدند به طوری که اکثریت شهدای مسجد صاحب الزمان (عج) از اعضای بسیج بودند. این پایگاه ها به منظور تربیت چنین انسان های وارسته ای، همه ساله سلسله نشست های فرصت بندگی را در ماه رمضان در مسجد صاحب الزمان (عج) برگزار می کنند که طی آن آیات قرآن کریم متناسبت با نیازهای جامعه از سوی مفسران و سخنرانان مذهبی تفسیر می شود.

 

مسجدی که شبستانی بزرگ دارد اما، در مجموع فضای زیادی ندارد و حتی از حیاط در آن خبری نیست باوجود این مرکزی مهم است و میزان استقبال مردم از نماز جماعت آن نیز قابل توجه است. کوتاه سخن آنکه، مسجد صاحب الزمان (ع) توانسته با داشتن برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت از یک مسجد کوچک به مجموعه بزرگ و چندمنظوره دینی، علمی، فرهنگی و خدماتی در منطقه تهران‌نو تبدیل شود.

کد خبر 936590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha