شناسایی ۸۶ کانون بحرانی مستعد حریق در ایلام/ جلوگیری از حریق در عرصه های طبیعی نیازمند عزم همگانی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: حفاظت و صیانت از عرصه های منابع طبیعی و جلوگیری از حریق در این عرصه ها باتوجه به گستردگی آن، نیازمند همکاری کلیه ادارات و دستگاه های اجرایی است.

خبرگزاری شبستان- ایلام: با فرارسیدن فصل گرما شاهد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل های زاگرس هستیمT متاسفانه شواهدی از تعمدی بودن آتش سوزی ها در جنگل ها و مراتع حکایت دارد، این امر بسیار نگران کننده است که منابع طبیعی که متعلق به همه نسل های آینده است توسط عده ای به صورت تعمدی به خاکستر تبدیل شود.

 

 در سال های اخیر سازمان جنگل ها و مراتع کشور اقدامات خوبی در راستای حفاظت و حراست از جنگل ها و  توسعه جنگل های دست کاشت در کشور انجام داده است ولی متاسفانه عدم توجه عده ای قانون شکن سبب شده که علاوه بر جنگل های دست کاشت، به جنگل های خدادادی نیز آسیب جدی وارد شود  و این روزها جنگل های زاگرس آهسته و پیوسته در آتش عده ای سود جو ایستاده نقش بر زمین می شوند.

 

برابر آمار در استان ایلام 640 هزار هکتار جنگل وجود دارد که میزان قابل توجهی از این جنگل‌ها را درختان بلوط تشکیل می‌دهد در سال‌های اخیر گرمای هوا، آتش‌سوزی و ریزگردها آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به حیات این جنگل‌ها در برخی مناطق زاگرس  وارد کرده است،  در این راستا گفت و گویی با مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان، فرماندار دهلران و رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دهلران و یک فعال محیط زیست داشته ایم که توجه خوانندگان به ان جلب می شود.

 

بیشترین تجهیزات اطفاء حریق زاگرس در استان ایلام است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: باتوجه به گستردگی عرصه های منابع طبیعی، جهت حفاظت و صیانت از آن ها و همچنین  جلوگیری از وقوع حریق در  این عرصه ها، نیازمند همکاری کلیه ادارات و دستگاه های اجرایی استان هستیم.

 

«رضا احمدی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دهلران، اظهار کرد: در راستای پیشگیری از حریق در جنگلهای استان 86کانون بحران در سطح استان شناسایی شده است که  نسبت به نصب کانکس، چادر و استقرار تجهیزات و همچنین نیروهای آموزش دیده در این مناطق اقدام لازم انجام گرفته است.

 

وی  تصریح کرد: بیش از 30 دستگاه رات فایر، 180دمنده در بحث اطفاء حریق20 عدد رات فایر ابداعی در کل استان موجود است و بیشترین تجهیزات اطفاء حریق زاگرس در استان ایلام وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام افزود: با توجه به گستردگی منابع طبیعی و جنگل های استان ایلام، مشارکت مردم و همیاران طبیعت در اطفا حریق و بحران های طبیعی یک ضرورت است و در این راستا دست تمنا و نیاز را به سوی مردم و طبیعت دوستان استان دراز می کنیم.

 

احمدی با اشاره به اینکه  حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی فقط توسط دولت امکان پذیر نیست، گفت:  بهترین نقش را در صیانت و نگهداری از این منابع خدادادی به فرموده مقام معظم رهبری مردم برعهده دارند و از مشارکت و حضور مردم انجمن های مردم نهاد و دوستداران طبیعت که در خاموش کردن آتش سوزی های سال گذشته و امسال مشارکتی بی نظیر و فعال داشته اند قدردانی می کنیم.

 

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام تصریح کرد: عامل انسانی در بیش از ۹۵ درصد آتش سوزی ها در سطح مراتع و جنگل ها  دخالت دارد، ولی با این وجود اداره کل منابع طبیعی استان تمام توان خود را برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی به کار گرفته است.

 

وی تصریح کرد:در حال حاضر فقط ۱۵۰ نفر جنگلبان، کار حفاظت از جنگل های گسترده و ۶۴۰ هزار هکتاری این استان را بر عهده دارند و همکاری مردم با توجه به وسعت جنگل های استان بسیار حایز اهمیت است.

 

بخش زیادی از آتش‌سوزی‌ها توسط عوامل انسانی صورت می گیرد

فرماندار شهرستان دهلران گفت: بخش زیادی از آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌های به‌دلیل بی‌احتیاطی عوامل انسانی از جمله گردشگران است.

 

«مجید عسگری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دهلران، اظهار کرد: در چند روز گذشته در برخی از مناطق مرتعی و جنگلی شهرستان دهلران که متاسفانه عوامل انسانی در آن دخیل هستند اتش سوزی رخ داده است.

 

 وی ابراز کرد: خوشبختانه با اقدام سریع نیروهای  منابع طبیعی شهرستان و آتش نشانی و همکاری ادارات، سپاه،بسیج و همیاران طبیعت این آتش سوزی ها کنترل شد.

 

فرماندار شهرستان دهلران ادامه داد: منابع طبیعی متعلق به همه نسل هاست و باید شهروندان در راستای حفاظت و حراست از آن کوشا باشند و منابع طبیعی شهرستان را در بحث حفاظت یاری کنند.

 

 عسکری خاطرنشان کرد: خوشبختانه منابع طبیعی شهرستان در بحث جنگل کاری اقدامات خوبی انجام داده است و باید همه ما در بحث نگهداری جنگل ها که سرمایه ملی و حیاط بشریت هستند نقش مفیدی داشته باشیم.

 

حفاظت از جنگل ها و مراتع نیازمند همکاری و همیاری مردم  است

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان ایلام گفت: گردشگران، کشاورزان و دامداران  هنگام حضور در جنگل ها از  روشن کردن  آتش خودداری نمایند.

 

«علیرضا بیگلری»  تصریح کرد: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در11 شهرستان استان در قالب گشت های خودرویی، موتوری و پیاده در جنگل ها و مراتع جهت حفظ و برخورد با تخلفات  احتمالی در عرصه های ملی شبانه روزی فعال هستند.

 

وی تصریح کرد: تا کنون 4فقره آتش سوزی در استان اتفاق افتاده که خوشبختانه با تلاش نیروهای منابع طبیعی و همراهی ادارات و نهادهای دولتی و همیاران طبیعت اطفاء حریق شده است.

 

بیگلری  با بیان اینکه حفاظت از جنگل ها و مراتع نیازمند همکاری و همیاری مردم  است، افزود: با توجه به پوشش گیاهی مناسب در عرصه های جنگلی و احتمال وقوع حریق، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام اقدام به تشکیل گروه های آموزش دیده واکنش سریع برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی کرده است.

 

 نیازمند همکاری همه ادارات و سازمان های مردم نهاد برای اطفای حریق هستیم

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران گفت: بیشتر آتش سوزی در شهرستان دهلران در سطح  طرح های  مرتع داری بوده ولی منابع طبیعی در اسرع وقت پای کار حاضر و از گسترش حریق در مناطق مختلف جلوگیری کرده است.

 

«نصراله پارسه» در گفت و گو با  خبرنگار خبرگزاری شبستان در دهلران، افزود: متاسفانه در بیشتر آتش سوزی هایی که در مناطق جنگلی و مرتعی شهرستان اتفاق افتاده است عوامل انسانی دخیل هستند.

 

وی ادامه داد: باتوجه به دمای بالا هوا در شهرستان  ۳ تیم مجهز به امکانات و تجهیزات در شهرستان برای حریق های احتمالی  پای کار هستند ولی باتوجه به گستردگی شهرستان نیازمند همکاری همه ادارات وسازمان های مردم نهاد هستیم.

 

پارسه خاطرنشان کرد: همکاری آتش نشانی دهلران و برخی شرکت ها از جمله چشمه خوش، همیاران طبیعت و مردم در بحث اطفاء حریق ستودنی است و می طلبد این همکاری ها تا پایان فصل گرما تداوم داشته باشد.

 

کد خبر 936596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha