کرونا و تجلی کارکرد اجتماعی فرهنگی مسجد

حجت الاسلام نبوی با اشاره به عملکرد مساجد در دوران مختلف کرونا، گفت: با توجه به اینکه در دوران کرونا اقامه نماز در مساجد تعطیل بود و به دلیل رعایت مسائل بهداشتی نمازجماعت نداشتیم؛ اما کارکرد اجتماعی و فرهنگی مساجد در دوران کرونا تعطیل نشد.

حجت الاسلام « سید عسکر نبوی»  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: مساجد در دوران مختلف دارای عملکردهای خاص بودند و در مجموع مساجد، خاستگاه مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی در دورانی رزمی بودند.

 

امام جماعت مسجد سید الشهداء بهشهر افزود: با نگاهی به دوران حضرت رسول(ص) و عملکرد مساجد در آن زمان به خوبی می توان به عملکرد مختلف مسجد در آن دوران پی برد و اینکه مساجد در بخش های مختلف فعال بودند.

 

وی با بیان اینکه اولین کاری که رسول خدا (ص) پس از هجرت از مکه به مدینه انجام داد؛ ساخت مسجدی در منطقه قباء به عنوان اولین مسجد در اسلام بود، خاطر نشان کرد: این مسجد مکانی برای کارکردهای مختلف فرهنگی و اجتماعی بود.

 

حجت الاسلام نبوی گفت: مساجد دارای ظرفیت بسیار عظیمی هستند که باید در بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بیش از گذشته احیا شوند و البته در دوران ما و اکنون در زمان شیوع کرونا این عملکرد مساجد و خدمات رسانی به مردم به خوبی نشان داده شد.

 

امام جماعت مسجد سید الشهداء بهشهر با اشاره به عملکرد مساجد در دوران مختلف کرونا، یادآور شد: با توجه به اینکه در دوران کرونا اقامه نماز در مساجد تعطیل بود و به دلیل رعایت مسائل بهداشتی اقامه نماز جماعت نداشتیم؛ اما کارکرد اجتماعی و فرهنگی مساجد  در دوران کرونا تعطیل نشد.

 

وی تصریح کرد: مساجد ما در دوران کرونا مکانی مناسبی برای تولید و توزیع ماسک بهداشتی و مواد گندزدایی با رعایت فاصله اجتماعی بود و در کنار آن جوانان با فراهم کردن مواد ضدعفونی کننده به گندزدایی مناطق می پرداختند و همچنین بسیاری از برنامه های فرهنگی در همین دور هم بودن ها از طریق فضای مجازی اطلاع رسانی می شد.

 

حجت الاسلام نبوی گفت: در کمک مومنانه مد نظر رهبری و کمک به نیازمندان در ماه رمضان هم مساجد با قوت وارد کار شده و با دریافت هدایای مردمی با بسته بندی مناسب، بسته های معیشتی را در بین مردم توزیع کردند.

 

وی ادامه داد: همبستگی و اتحاد ملت ایران در همه دوران این انقلاب زبانزد است؛ اما مردم ما در دوران شیوع ویروس کرونا با همه مشکلات و معضلات و عدم اطلاع دقیقی که از این ویروس وجود داشت؛ وارد میدان شدند و با حس نوع دوستی و تاکید اسلام و دین مبین ما بر کمک به نیازمندان با محوریت مساجد جانانه وارد کار شدند و خدمات رسانی کردند.

 

امام جماعت مسجد سید الشهداء بهشهر با اشاره به اینکه دوران شیوع کرونا به ما نشان داد که هیچ زمانی نمی‌توان از مساجد به عنوان پایگاه بزرگ مردمی غافل شد، تصریح کرد: باید در مساجد با تکیه بر دانش علمی، فرهنگی، تربیتی و اجتماعی کار شود.

 

حجت الاسلام نبوی گفت: باید همه ما در مساجد برای برطرف کردن مشکلات و مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی و تربیتی تلاش کنیم؛ تا مومنان در برابر آسیب ها و تهدیدات، سازماندهی، هدایت، صیانت و حفاظت شوند.

کد خبر 937107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha