صنایع دستی؛ ‏اصلی‌ترین سند هویت تاریخی ملت ایران

فرماندار شهرستان آران و بیدگل، صنایع دستی را ‏اصلی‌ترین سند هویت تاریخی ملت ایران دانست و گفت: صنایع دستی و هنرهای سنتی در شکوفایی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و معرفی آن به سراسر جهان نقش بسزایی دارند.

«اسماعیل بایبوردی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در آران و بیدگل با گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی گفت: صنایع دستی و هنرهای سنتی در شکوفایی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و معرفی آن به سراسر جهان نقش بسزایی دارند.

 

فرماندار شهرستان آران و بیدگل افزود: صنایع دستی به عنوان هنری بی‌بدیل در تقویت همدلی، اتحاد و انسجام بیشتر ملت ‌ها و تعامل مثبت و سازنده بین آن ها تاثیرگذار است.

 

دکتر بایبوردی به راز ماندگاری صنایع دستی اشاره کرد و این هنر را ‏اصلی‌ترین سند هویت تاریخی ملت ایران دانست و گفت: صنایع دستی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی به غیر از جنبه‌های ‏هنری و فرهنگی از جنبه اقتصادی و اجتماعی هم مهم است و زمینه اشتغال زایی، کارآفرینی و رونق و جهش تولید را فراهم می کند.

 

فرماندار آران و بیدگل ترویج صنایع دستی را از اولویت های مهم دولت دوازدهم خواند و افزود: با احیای صنایع دستی زمینه هویت بخشی، توسعه فرهنگی و رونق گردشگری و کسب و کارهای نوین در شهرستان فراهم می شود.

 

 

بایبوردی در ادامه بیان داشت: قالی بافی، شعربافی، چادر شب بافی، گلیم بافی، شال بافی، زری بافی، منبت و نقاشی روی شیشه از مهم ترین رشته‌ های مهم صنایع دستی در شهرستان آران و بیدگل است که ترویج تولید و استفاده هرچه بیشتر آن ضروری است.

 

در دهم ژوئن-بیستم خرداد- سال ۱۹۶۴میلادی، نخستین همایش‌ جهانی با شرکت مسئولان اجرائی، استادان دانشگاه، هنرمندان و صنعتگران بیش از ۴۰ کشور جهان، در نیویورک برگزار شد که در قطعنامه‌ پایانی آن، تأسیس« شورای جهانی صنایع دستی»، به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب ‌شد. سالروز تأسیس این همایش، به عنوان «روز جهانی صنایع دستی» نامگذاری شد.

کد خبر 937138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha