طرح رهگیری سیگار از ماه آینده عملیاتی می شود

معروفخانی با اشاره به اینکه در طرح رهگیری سیگار موضوع قاچاق رونمایی شد ولی برای اجرا و عملیاتی شدن با وقفه مواجه شده است، افزود: این طرح از ماه آینده عملیاتی می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «عطاء‌الله معروفخانی» عصر امروز (سه شنبه 20 خرداد) درر گفتگوی 18 و 30 دقیقه شبکه خبر سیما به ارائه توضیحاتی درباره طرح رهگیری سیگار پرداخت و در ابتدا درباره میزان تولید سیگار در کشور گفت:در سال 96 حدود 49 میلیارد نخ سیگار در سال 97 حدود 47 میلیارد نخ سیگار اما در سال 98 تولید داخل کشور افت پیدا کرد و به 55 میلیارد نخ رسید.

 

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با بیان اینکه میزان مصرف سالانه بین 65 تا 75 میلیارد نخ برآورد شده است، گفت: مازاد آن به صورت قاچاق وارد کشور می شود و از میزان 55 میلیارد نخ سیگاری که در سال 98 تولید شده، 22 هزار میلیارد تومان ارزش ریالی قاچاق در این حوزه است.

 

وی با اشاره به اینکه در طرح رهگیری سیگار موضوع قاچاق رونمایی شد ولی برای اجرا و عملیاتی شدن با وقفه مواجه شده است، افزود: این طرح از ماه آینده عملیاتی می شود. با نظارتی که در این طرح انجام می شود امکان سواستفاده وجود نخواهد داشت.

 

معروفخانی با بیان اینکه طرح رهگیری سیگار در سامانه ثبت می شود، افزود: عاملین استانی در رده خرده فروشی معرفی می شوند که با این کار تولید سیگار رسمی و قانونی مشخص می شود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در 10 سال اخیر آمار مصرف دخانیات و سیگار افزایش یافته است، گفت: مازاد آن به صورت قاچاق تامین می شود. در قاچاق سیگار هیچ نظارتی در تولید مواد مورد استفاده در سیگار انجام نمی شود و ممکن است از مواد مخدر نیز در آن استفاده شود که خطرناک است.

 

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با تاکید بر این موضوع که وقتی مصرف وجود دارد اگر تولید بالا نرود میزان افزایش مصرف باید با قاچاق کامل شود که مخالف آن هستیم، گفت: با توجه به اینکه مصرف مواد دخانی بین نوجوانان، بانوان و سنین پایین وجود دارد اگر تولید بالا نرود قاچاق این فاصله را پر می کند.

 

معروفخانی با اشاره به اینکه در تولید مواد دخانی مواد اولیه کنترل و نظارت می شود، گفت: برنامه ریزی های لازم درباره جمع اوری برندهای محرز قاچاق انجام شده است و با شروع طرح رهگیری شاهد کاهش قاچاق دخانیات و سیگار خواهیم بود./

کد خبر 937280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha