مدرسه‌ای که شعار «تهذیب، تحصیل و ورزش» را عملیاتی کرده است/ از یادگاری واعظ شهیر تا موفقیت در پیوند مسجد و مدرسه

مدرسه دارالمبلغین فلسفی به دلیل جدیت مدیریت و استادان آن و تلاش بی وقفه طلاب آن در تهذیب، تحصیل و تربیت روح و جسم، توانسته طبق اعلام مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به یکی از موفق‌ترین مدارس سفیران هدایت در سطح کشور تبدیل شود.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: دوره های آموزشی سفیران هدایت به منظور «تربیت مبلغ برای نشر احکام و معارف اسلامی در سطح عموم برای مناطق مورد نیاز در سرتاسر» در دهه هشتاد در حوزه علمیه قم راه اندازی شد و کسانی می توانند به سفیران هدایت راه یابند که از جوانان متعهد و دارای انگیزه الهی خدمت به دین باشند و مدرک دیپلم داشته باشند و در آزمون سراسری حوزه های علمیه امتیاز لازم را کسب کنند و در مصاحبه و تحقیقات نیز پذیرفته شوند.

 

این افراد در مدت 5 تا 6 سال در علوم حوزوی چون، صرف، نحو، منطق، بلاغت، فقه و اصول تا بالاتر از سطح لمعه رشد کرده و در مباحثی مانند تفسیر قرآن کریم، نهج البلاغه، تاریخ و سیره حضرات معصومین علیهم السلام ، کلام اسلامی و شبهات، شناخت ادیان و فرق و شیوه های مختلف تبلیغی در حد نیاز یک مبلغ دینی آموزش می بینند.

 

فارغ التحصیلان این مجموعه آموزشی، این توانی ها را کسب می کنند: مدیریت مساجد و امامت جماعت، بیان مسائل شرعی، موعظه و تبلیغ با توجه به نیازهای منطقه ای، اداره جلسات موالید و عزاداری معصومین علیهم السلام ، برگزاری جلسات آموزش و قرائت قرآن، اداره کلاسهای دینی و عربی مدارس آموزش و پرورش، راهنمایی و هدایت جوانان و نوجوانان در امور دینی، انجام وظایف اجتماعی مربوط به روحانیون.

 

 

مدرسه تحت اشراف آیتالله العظمی مکارم شیرازی است

یکی از بهترین مدارس سفیران هدایت در سطح کشور که تحت اشراف و نظارت آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید جهان تشیع فعالیت می کند مدرسه علمیه سفیران هدایت «دارالمبلغین فلسفی» (واقع در تهران، خیابان ری) است. این مدرسه درست در میانه لوازم فروشی خیابان ری و نزدیک سه راه امین حضور واقع شده است و هر کس برای خرید چنین لوازمی به این منطقه از شهر تهران می آید رفت و آمد روحانیون و طلاب به این مدرسه را مشاهده می کند. 

 

یادگاری به نام واعظ شهیر

وجه تسمیه نام مدرسه سفیران هدایت دارالمبلغین فلسفی این است که آیت الله العظمی مکارم شیرازی منزل شخصی آیت الله محمد تقی فلسفی، واعظ نام آشنا را خریداری کرد و این مدرسه را در در زمینی به مساحت 624 متر مربع و 2015 متر بنا در پنج طبقه بنا کرد. این مرجع تقلید در این باره گفت: «هنگامی که مرحوم فلسفی که از مشاهیر منبری ها بودند و به نظر بنده یک نابغه در منبر محسوب می شوند، از دنیا رفتند، بنده دیدم ایشان فرزند روحانی ندارند و حیف است چنین شخصیت بی نظیری فراموش شود، لذا به فکر افتادم تا خانه ایشان را خریداری و در همان مکان، ساختمان عظیمی به نام «دارالمبلغین فلسفی » ساختیم و بحمدلله مکانی برای تربیت مبلغان دینی شده است و طلاب با گذراندن دوره های تربیتی و تبلیغی، به عنوان مبلغ به مناطق مختلف اعزام می شوند.»

 

 

 

جلسات اخلاقی با سخنرانی آیتالله جاودان

یکی از مهم ترین ویژگی های مدرسه سفیران هدایت دارالمبلغین فلسفی اهتمام مدیریت آن به پرورش اخلاقی و تهذیبی طلاب آن است به همین دلیل در کنار برگزاری منظم جلسات مذهبی و ادعیه و زیارت نامه خوانی، جلسات اخلاق به صورت هفتگی با سخنرانی شخصیت هایی همچون آیات محمد علی جاودان و حسن منفرد در این مدرسه برگزار می شود.

 

همچنین دوره های آشنایی با آداب طلبگی با محوریت کتابی با همین مضمون نوشته آیت الله احمد مجتهدی تهرانی از استادان نام آشنای اخلاق کشورمان در دهه های 70 و 80 به صورت مرتبط و برای طلاب تمام پایه های تحصیلی به ویژه تازه واردها برگزاری می شود تا وظایف و رسالت های شاگردان مکتب امام باقر (ع) و حضرت جعفر صادق (ع) و سربازان امام زمان (عج) برای آنان تبیین شود.

 

کسب امتیاز جذب طلبه در سطح دو و سه بلند مدت

نکته مهم این است که مدرسه سفیران هدایت دارالمبلغین فلسفی که به دلیل موفقیت های پی در پی طلاب این حوزه در زمینه های اخلاقی، تهذیبی، علمی و اجتماعی، و کسب رتبه های برتر در جشنواره های استانی و ملی، مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان تهران مجوز فعالیت سطح دو بلند مدت را به آن اعطا کرد و اکنون طلاب این مدرسه می توانند پس از طی دوره پنج تا شش ساله سفیران هدایت در دوره های بلند مدت نیز شرکت کنند. این دوره شبیه پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه ها و مراکز علمی است.

 

 

کسب چنین موفقیت هایی نیازمند داشتن همت های بلند، برنامه ریزی دقیق و امکانات ضروری است بر همین اساس کتابخانه ای با بیش از شش هزار جلد کتاب نیازمندی های علمی طلاب در حوزه های تاریخ اسلام، سیره اهل بیت (ع)، تفسیر قرآن، فقه، اصول و ... را تامین می کند.

 

جدیت در اجرای طرح «پیوند مسجد و مدرسه»

همکاری مستمر با مسجد کاظمیه که درست در خیابان ری و روبروی مدرسه سفیران هدایت دارالمبلغین فلسفی است از دلایل دیگر موفقیت طلاب این مدرسه است زیرا طلاب مهارت های طلبگی به ویژه روش های ارتباط با مردم، شیوه های سخنرانی و پاسخ گویی به سوالات و شبهات مردم را به صورت عینی و همه روزه در این مسجد تمرین می کنند.

 

باشگاه ورزشهای رزمی

مدرسه سفیران هدایت دارالمبلغین فلسفی دارای 13 حجره و یک باشگاه ورزش های رزمی است که فعالیت در این باشگاه با استقبال خوبی از سوی استادان و طلاب این مدرسه همراه شده است. به این صورت شعار و در واقع راهبرد اصولی «تهذیب، تحصیل و ورزش» در این مدرسه عملیاتی شده است.

 

مدرسه دارالمبلغین فلسفی به دلیل جدیت مدیریت و استادان آن و تلاش بی وقفه طلاب، توانسته طبق اعلام مرکز مدیریت حوزه های علمیه به یکی از موفق ترین مدارس سفیران هدایت در سطح کشور تبدیل شود. این مدرسه به دلیل تمرین علمی طلاب آن در مساجد و مدارس سطح شهر تهران به ویژه تمرین روش های تبلیغ و شیوه های پاسخ گویی به سوالات مردم، در زمینه پیوند «مسجد و مدرسه» نیز بسیار موفق است.

کد خبر 937343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha