اجرای ۵۲۶ طرح در قالب اقتصاد مقاومتی در رفسنجان

فرماندار رفسنجان گفت: ۵۲۶ طرح در قالب اقتصاد مقاومتی در این شهرستان در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان مجید فصیحی هرندی عصر چهارشنبه(21 خرداد) در جمع خبرنگاران بیان کرد: در چهارچوب اقتصاد مقاومتی فعالیت های خوبی در این شهرستان از چند سال قبل شروع و در مجموع اجرای 526 طرح با حمایت های مجتمع مس سرچشمه آغاز شده است که تعدادی طرح به بهره برداری رسیده و تعدادی هم در حال اجرا است.

 

 

فرماندار رفسنجان بیان کرد: مجتمع مس سرچشمه اینجا معین است و در خنامان، سرچشمه و دیگر نقاط شهرستان تسهیلاتی ارائه کرده و این مجتمع از منابع مالی که در بانک رسالت می گذارد و امتیاز تولید می کند که متقاضیان اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی از این امتیازات بهره مند می شوند و تا کنون  526 طرح از سوی دستگاه های مختلف شهرستان به ستاد اقتصاد مقاومتی معرفی شدند.

 

 

وی ادامه داد: این طرح ها در کمیته خاص خود مورد بررسی قرار گرفتند؛ با 387 طرح در جهادد کشاورزی با اعتبار 10 میلیون تا سقف 150 میلیون تومان موافقت و به بانک رسالت معرفی شده اند، در حوزه صنعت هم 67 طرح  و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم 71 طرح به بانک های عامل جهت دریافت تسهیلات با سود کم معرفی شده اند.

 

 

فصیحی هرندی گفت: در مجموع 526 طرح در حوزه مشاغل خانگی و مشاغل خرد، طرح های کوچکِ کشاورزی، صنعتی و میراث فرهنگی در قالب اقتصاد مقاومتی به بانک ها معرفی شده که به آن ها نزدیک  30 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده و اشتغال ایجاد شده است.

 

 

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه اجرای طرح های صنایع دستی به اقتصاد خانواده کمک می کند؛ تصریح کرد: 3500 نفر در رفسنجان در این زمینه فعال هستند و تا امسال 1.5 میلیارد تومان در قالب طرح اقتصاد مقاومتی به آن ها اعطا شده و 3.5 میلیارد تومان دیگر نیاز دارند.

 

 

وی با اشاره به اینکه چند سال گذشته به دلایل خاصی از جمله تغییرات اقلیمی، گرما و سرمازدگی محصول پسته در این شهرستان کاهش یافت؛ گفت: امسال محصول خوبی داریم و از این ناحیه بالای 6 هزار میلیارد تومان پول وارد رفسنجان می شود و بزرگترین دستاورد رفسنجان کشاورزی پسته است.

 

 

فرماندار رفسنجان مس سرچشمه را هم از منابع خدادادی و ذخایر زمینی در این شهرستان برشمرد و افزود: مس ارزش افزوده دارد ضمن اینکه با راه اندازی کارخانه ها و صنایع تبدیلی مس می توان اشتغالزایی کرد.

 

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشاورزی و صنایع مس را داریم انتظار مردم به حق است که در همه عرصه ها پیشرفت  شود؛ وضعیت پیشرفت رفسنجان قابل قبول و مطلوب است مراجعات مردم به فرمانداری اکثرا" برای اشتغال جوانان  است که تحصیلات دارند امّا بدون شغل هستند؛ مس از سال گذشته روند منظمی در جذب نیروی انسانی و استخدام نیروهای بومی در پیش گرفته و 17 هزار نفر ثبت نام کرده و آزمون برگزار شد و از بین آن ها یک هزار و 500 نفر امتیاز بالا گرفتند که در مرحله مصاحبه قرار است از این تعداد 500 نفر به کار گرفته شود همچنین قرار است امسال با برگزاری آزمون دوم مس 300 نفر دیگر جذب شوند.

 

 

 

فصیحی هرندی در مورد جذب سرمایه های داخلی هم بیان کرد: از فروش و صادرات محصول پسته سرمایه داخلی به دست می آید که  برای وارد کردن ارز حاصل از صادرات محصول پسته مشکلاتی متوجه صادرکنندگان و بازرگانان شده لذا یک سری سیاست گذاری ها جهت حمایت از این افراد و تجار در سطح استانی و ملی در حال انجام است تا تجار و صادرکنندگان علیرغم تحریم ها و مشکلات بتوانند ارز را وارد کنند.

 

 

وی  منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان را هم مکان و پتانسیل خوبی برای جذب سرمایه گذاران خارجی دانست و افزود: در این فضا شرکت های چینی کارخانه هایی راه اندازی کردند و به تولید کنندگان پسته و صارکنندگان توصیه می کنم که نظر خاصی به سرمایه گذاری در رفسنجان جهت رونق اقتصادی داشته باشند.

 

 

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه بروکراسی اداری و برخی موانع راه را برای سرمایه گذاری دشوار کرده؛ تصریح کرد: از برخی از مقررات و قوانینی که به دلیل تأثیری که می توانند بر زندگی مردم داشته باشند نمی توان چشم پوشی کرد، بنابراین محیط زیست قوانین خاص خود را دارد، کمبود آب داریم و محدودیت انرژی در انتقال برق و گاز  و  برخی محدودیت ها از جمله استعلامات طولانی مدت در امر اجرای طرح ها را داریم.

 

 

وی ادامه داد: در امر ایجاد گلخانه قبلاً متقاضی باید 17 استعلام را جهت صدور مجوز می گرفت که با یک سال دوندگی اعطا می شد خوشبختانه این رقم  به 3 استعلام رسیده و در حال حاضر با 2 یا 3 هفته مجوز صادر می شود.

کد خبر 937723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha