مسجد جامع قزوین، تاریخی ترین و کهن ترین مسجد جامع ایران

مسجد جامع قزوین یکی از معروف ترین مساجد شهر قزوین است که با توجه به قدمت تاریخی آن، کهن ترین مسجد جامع ایران محسوب می شود.

خبرگزاری شبستان- قزوین؛ استان قزوین دارای مساجد متعددی است که هر یک دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی هستند، یکی از مساجد معروف و مطرح شهر قزوین که دارای قدمتی یک هزار ساله بوده و کهن ترین و قدیمی ترین مسجد جامع ایران محسوب می شود، مسجد جامع شهر قزوین است.

 

این مسجد که یکی از شاهکارهای معماری ایران است و شیوه های معماری ادوار مختلف را می توان در آن مشاهده کرد، در خیابان سپه، نخستین خیابان ایران واقع شده است و به دلیل وسعت و قدمتی که دارد با عنوان مسجد عتیق و یا مسجد کبیر هم شناخته می شود.

 

           

مسجد جامع قزوین دارای وسعتی در حدود 3 هزار و 500 هزار متر مربع است که بنای نخست آن بر روی آتشکده ای از دوران ساسانیان ساخته شده‌ است که بر اساس آنچه گفته شده این مسجد به دستور هارون الرشید بنا شده و وقتی وی از بغداد به سمت خراسان در حال حرکت کرده، هنگام اقامت در قزوین، در سال 192 هجری قمری دستور داده تا این مسجد بر روی آتشکده احداث می شود.

 

این مسجد در دوره‌های مختلف بازسازی و مرمت شده و در هر دوره بنایی به این مسجد اضافه شده است، مسجد جامع قزوین از ابتدا به سبک چهار ایوانی احداث شده ولی به مرور زمان و به ویژه در جریان هجوم مغول ها به قزوین بخشی از آن، از جمله یکی از ایوان ها تخریب و در دوره های بعد ترمیم شده است.

 

با توجه به قدمت این مسجد تاریخی می توان در آن آثاری از زمان بنی‌ عباس تا زمان پادشاهان صوفیه و  قاجار مشاهده کرد.

 

اين مسجد دارای 2 درب در شرق و غرب است که ورودی اصلی مسجد در قسمت شرقی بوده و از خیابان شهدا (سپه) دسترسی به این مسجد وجود دارد، هنگام ورود به این بنا با یک سر بسيار مجلل و باشکوه مواجه می ‌شویم که گفته می شود این سردر در زمان شاه عباس دوم ساخته شده و در دوره های بعدی مرمت شده است.

 

هشتی مسجد با آجرکاری و به صورت بسیار هنرمندانه‌ تزیین شده است که بعد از عبور از راهرو به صحن اصلی مسجد می رسیم محوطه ای بزرگ و مستطیل شکل که این صحن از بزرگترین صحن های مساجد ایران و حتی جهان اسلام محسوب می شود .

 

این صحن دارای چهار ایوان و رواق های متعدد است و حوضی هم در مرکز آن قرار دارد که ایوان جنوبی در زمان شاه عباس دوم بنا شده و ایوان شمالی هم دارای 2 مناره است که در زمان شاه طهماسب صفوی ساخته شده است.

 

مسجد جامع قزوین یکی از دیدنی ترین و زیباترین بناهای تاریخی شهر قزوین است که درسال 1310 و به شماره 121 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید؛ علاقمندان به بازدید از این بنای تاریخی می‌توانند با مراجعه به سایت میراث فرهنگی به آدرس www.qchto.ir به صورت مجازی از آن بازدید کنند.

 

کد خبر 938280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha