هجوم یک حشره  به مناطق مسکونی شهرستان نی ریز

مستفیضی گفت: در چند روز اخیر، حشره «سنک بذر خوار کلزا» در بعضی مناطق استان فارس، شهرستان نی ریز و بعضا در منازل همشهریان زیاد دیده شده و به این شهرستان هجوم برده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «زهرا مستفیضی» امروز (شنبه ۲۴ خرداد) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در چند روز اخیر، حشره «سنک بذر خوار کلزا» در بعضی مناطق استان فارس، شهرستان نی ریز و بعضا در منازل همشهریان به تعداد بسیار زیاد دیده شده است، گفت: این حشره یکی از مهمترین گونه های با اهمیت اقتصادی در بین آفات کلزا است و علاوه برکلزا بر روی یونجه، پنبه، شبدر، بادام و سیب هم فعالیت می کند. 

مسئول واحد حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز ادامه داد: حشره «سنک بذرخوار کلزا» گاهی به صورت دسته های میلیونی به مزارع صیفی جات، جالیز، غلات، باغ های درختان مثمر و غیر مثمر و نهالستان های همجوار، هجوم می برد و در زمان اندك، خسارت های زیادی را متوجه این محصولات می کند.

وی تصریح کرد: حشرات کامل بصورت پراکنده در کف مزارع برداشت نشده مشاهده شده و به محض برداشت محصول و جمع شدن بقایای گیاهی جفتگیری کرده و روی خاك و شکاف زمین تخم ریزی می کنند که به نظر می رسد عدم رطوبت خاك و یا درجه حرارت بالای 30 درجه سانتیگراد شرایط مزرعه را برای تجدید نسل آفت نامناسب کرده است و باعث می شود بدون جابجائی، از بوته های نورسته کف مزرعه تا بوته های خشک شده تغذیه کرده و حشرات کامل پس از عدم دسترسی به غذای کافی محیط را ترك کنند.

مستفیضی، آفت کش های قابل توصیه را «دیازینون» یا «دورسبان» به میزان یک تا یک و نیم لیتر در هزار لیتر آب عنوان و اظهارکرد: به نظر می آید در صورت گسترش این آفت در روز های آینده و با توجه به مراجعات زیاد همشهریان به این مدیریت، می باید شهرداری و بهداشت محیط نی ریز در این خصوص مردم را یاری کنند.

گفته می شود، این حشره در برخی نقاط شهرستان های استهبان و بختگان هم دیده شده است.

کد خبر 938350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha